The process of initial training in Physical Education in an inclusive perspective: what do graduates say?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sá, Maria das Graças Carvalho Silva de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Bonfat, Daniela Lima, Silva, Erineusa Maria da, Chicon, José Francisco, Figueiredo, Zenólia Christina Campos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8792
Resumo: The process of inclusion of disabled people in school contexts, even considering the advances produced in the context of Brazilian education laws, is still a great challenge to the materialization of a fair, plural and egalitarian educational project for all citizens. In this sense, this study carried out qualitative-quantitative, descriptive and exploratory research, aiming at analysing the understanding of graduates of the Physical Education course about the initial training process experienced and its possible contributions to the work in basic education in an inclusive perspective. The results revealed the importance of teachers’ initial training processes to strengthen the articulation between teaching, research and extension, allied to a critical-reflexive perspective as a way to reinforce the inclusive pedagogical praxis.   Keywords: Initial training. Physical Education. Curriculum. Inclusion.
id UEPG-26_c60a8adf9830c715333cb54c8f4ab86d
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/8792
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling The process of initial training in Physical Education in an inclusive perspective: what do graduates say?El proceso de formación inicial en Educación Física en la inclusión participativa: ¿qué dicen los graduados?O processo de formação inicial em Educação Física na perspectiva inclusiva: o que nos dizem os egressos?The process of inclusion of disabled people in school contexts, even considering the advances produced in the context of Brazilian education laws, is still a great challenge to the materialization of a fair, plural and egalitarian educational project for all citizens. In this sense, this study carried out qualitative-quantitative, descriptive and exploratory research, aiming at analysing the understanding of graduates of the Physical Education course about the initial training process experienced and its possible contributions to the work in basic education in an inclusive perspective. The results revealed the importance of teachers’ initial training processes to strengthen the articulation between teaching, research and extension, allied to a critical-reflexive perspective as a way to reinforce the inclusive pedagogical praxis.   Keywords: Initial training. Physical Education. Curriculum. Inclusion.El proceso de inclusión de las personas con discapacidad en el contexto escolar, a pesar de los avances realizados en el marco de la legislación educativa brasileña, también presenta un desafío importante para la realización de un proyecto educativo justo, plural e igual a todos los ciudadanos. De este modo, este estudio llevó a cabo una investigación cualitativa cuantitativa, descriptiva y exploratoria, con el objetivo de analizar la comprensión de los graduados en Licenciatura en Educación Física desde el proceso de formación inicial y analizó a estas contribuciones por una perspectiva de inclusión, en la enseñanza de educación básica. Los resultados muestran la importancia del proceso de formación inicial de los profesores en fortalecer los vínculos entre la educación, la investigación y la extensión, a partir de la perspectiva crítica y reflexiva, con el fin de inserir las praxis pedagógicas como sedimento de la inclusión.   Palabras clave: La formación inicial. Educación Física. Plan de estudios. Inclusión.O processo de inclusão das pessoas com deficiência em contextos escolares, em que pesem os avanços produzidos no âmbito das legislações educacionais brasileiras, ainda se apresenta como um grande desafio à materialização de um projeto educacional justo, plural e igualitário a todos os cidadãos. Nessa direção, este estudo realizou uma pesquisa qualiquantitativa, descritiva e exploratória, com o objetivo de analisar o entendimento de egressos do curso de Licenciatura em Educação Física acerca do processo de formação inicial vivido e suas possíveis contribuições para atuação na Educação Básica na perspectiva inclusiva. Os resultados evidenciam a importância de que os processos de formação inicial de professores fortaleçam a articulação entre o ensino, a pesquisa e a extensão, alicerçados à perspectiva crítico-reflexiva, como forma de potencializar a práxis pedagógica de base inclusiva.   Palavras-chave: Formação inicial. Educação Física. Currículo. Inclusão.Universidade Estadual de Ponta Grossa2017-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/879210.5212/PraxEduc.v.12i2.0004Práxis Educativa; Vol. 12 No. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 356-372Práxis Educativa; Vol. 12 Núm. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 356-372Práxis Educativa; V. 12 N. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 356-372Práxis Educativa; v. 12 n. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 356-3721809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.12i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8792/5357https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8792/209209213030Copyright (c) 2017 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessSá, Maria das Graças Carvalho Silva deBonfat, Daniela LimaSilva, Erineusa Maria daChicon, José FranciscoFigueiredo, Zenólia Christina Campos de2020-04-14T15:40:06Zoai:uepg.br:article/8792Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-14T15:40:06Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv The process of initial training in Physical Education in an inclusive perspective: what do graduates say?
El proceso de formación inicial en Educación Física en la inclusión participativa: ¿qué dicen los graduados?
O processo de formação inicial em Educação Física na perspectiva inclusiva: o que nos dizem os egressos?
title The process of initial training in Physical Education in an inclusive perspective: what do graduates say?
spellingShingle The process of initial training in Physical Education in an inclusive perspective: what do graduates say?
Sá, Maria das Graças Carvalho Silva de
title_short The process of initial training in Physical Education in an inclusive perspective: what do graduates say?
title_full The process of initial training in Physical Education in an inclusive perspective: what do graduates say?
title_fullStr The process of initial training in Physical Education in an inclusive perspective: what do graduates say?
title_full_unstemmed The process of initial training in Physical Education in an inclusive perspective: what do graduates say?
title_sort The process of initial training in Physical Education in an inclusive perspective: what do graduates say?
author Sá, Maria das Graças Carvalho Silva de
author_facet Sá, Maria das Graças Carvalho Silva de
Bonfat, Daniela Lima
Silva, Erineusa Maria da
Chicon, José Francisco
Figueiredo, Zenólia Christina Campos de
author_role author
author2 Bonfat, Daniela Lima
Silva, Erineusa Maria da
Chicon, José Francisco
Figueiredo, Zenólia Christina Campos de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sá, Maria das Graças Carvalho Silva de
Bonfat, Daniela Lima
Silva, Erineusa Maria da
Chicon, José Francisco
Figueiredo, Zenólia Christina Campos de
description The process of inclusion of disabled people in school contexts, even considering the advances produced in the context of Brazilian education laws, is still a great challenge to the materialization of a fair, plural and egalitarian educational project for all citizens. In this sense, this study carried out qualitative-quantitative, descriptive and exploratory research, aiming at analysing the understanding of graduates of the Physical Education course about the initial training process experienced and its possible contributions to the work in basic education in an inclusive perspective. The results revealed the importance of teachers’ initial training processes to strengthen the articulation between teaching, research and extension, allied to a critical-reflexive perspective as a way to reinforce the inclusive pedagogical praxis.   Keywords: Initial training. Physical Education. Curriculum. Inclusion.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8792
10.5212/PraxEduc.v.12i2.0004
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8792
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.12i2.0004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8792/5357
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8792/209209213030
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 12 No. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 356-372
Práxis Educativa; Vol. 12 Núm. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 356-372
Práxis Educativa; V. 12 N. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 356-372
Práxis Educativa; v. 12 n. 2 (2017): Dossiê: Educação Física escolar no contexto da inclusão e diferença; 356-372
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.12i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1789802426387136512