More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bittencourt, Zoraia Aguiar
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Morosini, Marilia Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6760
Resumo: This paper discusses the More Education Program, which makes part of the current Brazilian educational policy for Basic Education. The aim is to analyze the program based on policy cycle approach, as postulated by Ball and colleagues (1992), considering the influences of the internationalization of educational policies, the clashes of interest groups in the elaboration of policy documents, and initial evaluations of the program. This is accomplished with the analysis of publications in proceedings of the National Association of Postgraduate and Research in Education (ANPEd). The results show that the arena of disputes in which the educational policies are outlined is constituted by actors in asymmetric positions of power and influence. This allows us to questions the ways, often hasty, in which the government and its interlocutors put into action educational policies without the necessary dialog with the individuals who are immersed in the school spaces.   Keywords: Educational Policies. More Education Program. Policy Cycles.
id UEPG-26_d6deb8e8f3e5a8e71982d259fe340a05
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/6760
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approachPrograma Más Educación como política de educación integral: un análisis desde el abordaje del ciclo de políticasPrograma Mais Educação como política de educação integral: uma análise a partir da abordagem do ciclo de políticasThis paper discusses the More Education Program, which makes part of the current Brazilian educational policy for Basic Education. The aim is to analyze the program based on policy cycle approach, as postulated by Ball and colleagues (1992), considering the influences of the internationalization of educational policies, the clashes of interest groups in the elaboration of policy documents, and initial evaluations of the program. This is accomplished with the analysis of publications in proceedings of the National Association of Postgraduate and Research in Education (ANPEd). The results show that the arena of disputes in which the educational policies are outlined is constituted by actors in asymmetric positions of power and influence. This allows us to questions the ways, often hasty, in which the government and its interlocutors put into action educational policies without the necessary dialog with the individuals who are immersed in the school spaces.   Keywords: Educational Policies. More Education Program. Policy Cycles.Este artículo discute el Programa Mais Educação, integrante de la actual política educacional de Brasil para la educación básica, con el objetivo de analizarlo desde el Ciclo de Políticas de Ball y colaboradores (1992). Se recorren las influencias de la internacionalización de las políticas educacionales, los embates de grupos de interés en la formulación de los documentos orientadores y las evaluaciones iniciales del programa, éstas desde el análisis de resultados expuestos por publicaciones de los encuentros de la Asociación Nacional de Posgrado y Investigación en Educación (ANPEd). Los resultados del estudio muestran que el escenario de disputas en el cual se trazan las políticas educacionales está constituido por protagonistas en posiciones asimétricas de poder y de influencia, lo que nos permite problematizar la forma – frecuentemente leviana – en la que el gobierno y sus interlocutores colocan en acción políticas educacionales con la carencia del necesario diálogo con los sujetos inmersos en los espacios escolares.   Palabras clave: Políticas educativas. Programa Mais Educação. Ciclo de políticas.Este artigo discute o Programa Mais Educação, integrante da atual política educacional do país para a Educação Básica. O objetivo é analisá-lo a partir da Abordagem do Ciclo de Políticas, de Ball e colaboradores (1992), percorrendo as influências da internacionalização das políticas educacionais, os embates de grupos de interesse na formulação dos documentos orientadores e as avaliações iniciais do programa, essas a partir da análise de resultados apresentados por publicações das reuniões da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Os resultados do estudo mostram que a arena de disputas onde se delineiam as políticas educacionais está constituída por atores em posições assimétricas de poder e de influência, o que nos permite problematizar a forma, muitas vezes aligeirada, de o governo e seus interlocutores colocarem em ação políticas educacionais sem o necessário diálogo também com os sujeitos imersos nos espaços escolares.   Palavras-chave: Políticas Educacionais. Programa Mais Educação. Ciclo de Políticas.Universidade Estadual de Ponta Grossa2015-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/676010.5212/PraxEduc.v.10i2.0014Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-5831809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.10i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6760/4651Copyright (c) 2015 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessBittencourt, Zoraia AguiarMorosini, Marilia Costa2020-04-06T17:50:01Zoai:uepg.br:article/6760Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-06T17:50:01Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach
Programa Más Educación como política de educación integral: un análisis desde el abordaje del ciclo de políticas
Programa Mais Educação como política de educação integral: uma análise a partir da abordagem do ciclo de políticas
title More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach
spellingShingle More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach
Bittencourt, Zoraia Aguiar
title_short More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach
title_full More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach
title_fullStr More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach
title_full_unstemmed More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach
title_sort More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach
author Bittencourt, Zoraia Aguiar
author_facet Bittencourt, Zoraia Aguiar
Morosini, Marilia Costa
author_role author
author2 Morosini, Marilia Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bittencourt, Zoraia Aguiar
Morosini, Marilia Costa
description This paper discusses the More Education Program, which makes part of the current Brazilian educational policy for Basic Education. The aim is to analyze the program based on policy cycle approach, as postulated by Ball and colleagues (1992), considering the influences of the internationalization of educational policies, the clashes of interest groups in the elaboration of policy documents, and initial evaluations of the program. This is accomplished with the analysis of publications in proceedings of the National Association of Postgraduate and Research in Education (ANPEd). The results show that the arena of disputes in which the educational policies are outlined is constituted by actors in asymmetric positions of power and influence. This allows us to questions the ways, often hasty, in which the government and its interlocutors put into action educational policies without the necessary dialog with the individuals who are immersed in the school spaces.   Keywords: Educational Policies. More Education Program. Policy Cycles.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6760
10.5212/PraxEduc.v.10i2.0014
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6760
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.10i2.0014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6760/4651
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583
Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583
Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583
Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.10i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1789802425956171776