More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6760 |
Resumo: | This paper discusses the More Education Program, which makes part of the current Brazilian educational policy for Basic Education. The aim is to analyze the program based on policy cycle approach, as postulated by Ball and colleagues (1992), considering the influences of the internationalization of educational policies, the clashes of interest groups in the elaboration of policy documents, and initial evaluations of the program. This is accomplished with the analysis of publications in proceedings of the National Association of Postgraduate and Research in Education (ANPEd). The results show that the arena of disputes in which the educational policies are outlined is constituted by actors in asymmetric positions of power and influence. This allows us to questions the ways, often hasty, in which the government and its interlocutors put into action educational policies without the necessary dialog with the individuals who are immersed in the school spaces. Keywords: Educational Policies. More Education Program. Policy Cycles. |
id |
UEPG-26_d6deb8e8f3e5a8e71982d259fe340a05 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/6760 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approachPrograma Más Educación como política de educación integral: un análisis desde el abordaje del ciclo de políticasPrograma Mais Educação como política de educação integral: uma análise a partir da abordagem do ciclo de políticasThis paper discusses the More Education Program, which makes part of the current Brazilian educational policy for Basic Education. The aim is to analyze the program based on policy cycle approach, as postulated by Ball and colleagues (1992), considering the influences of the internationalization of educational policies, the clashes of interest groups in the elaboration of policy documents, and initial evaluations of the program. This is accomplished with the analysis of publications in proceedings of the National Association of Postgraduate and Research in Education (ANPEd). The results show that the arena of disputes in which the educational policies are outlined is constituted by actors in asymmetric positions of power and influence. This allows us to questions the ways, often hasty, in which the government and its interlocutors put into action educational policies without the necessary dialog with the individuals who are immersed in the school spaces. Keywords: Educational Policies. More Education Program. Policy Cycles.Este artículo discute el Programa Mais Educação, integrante de la actual política educacional de Brasil para la educación básica, con el objetivo de analizarlo desde el Ciclo de Políticas de Ball y colaboradores (1992). Se recorren las influencias de la internacionalización de las políticas educacionales, los embates de grupos de interés en la formulación de los documentos orientadores y las evaluaciones iniciales del programa, éstas desde el análisis de resultados expuestos por publicaciones de los encuentros de la Asociación Nacional de Posgrado y Investigación en Educación (ANPEd). Los resultados del estudio muestran que el escenario de disputas en el cual se trazan las políticas educacionales está constituido por protagonistas en posiciones asimétricas de poder y de influencia, lo que nos permite problematizar la forma – frecuentemente leviana – en la que el gobierno y sus interlocutores colocan en acción políticas educacionales con la carencia del necesario diálogo con los sujetos inmersos en los espacios escolares. Palabras clave: Políticas educativas. Programa Mais Educação. Ciclo de políticas.Este artigo discute o Programa Mais Educação, integrante da atual política educacional do país para a Educação Básica. O objetivo é analisá-lo a partir da Abordagem do Ciclo de Políticas, de Ball e colaboradores (1992), percorrendo as influências da internacionalização das políticas educacionais, os embates de grupos de interesse na formulação dos documentos orientadores e as avaliações iniciais do programa, essas a partir da análise de resultados apresentados por publicações das reuniões da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Os resultados do estudo mostram que a arena de disputas onde se delineiam as políticas educacionais está constituída por atores em posições assimétricas de poder e de influência, o que nos permite problematizar a forma, muitas vezes aligeirada, de o governo e seus interlocutores colocarem em ação políticas educacionais sem o necessário diálogo também com os sujeitos imersos nos espaços escolares. Palavras-chave: Políticas Educacionais. Programa Mais Educação. Ciclo de Políticas.Universidade Estadual de Ponta Grossa2015-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/676010.5212/PraxEduc.v.10i2.0014Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-5831809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.10i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6760/4651Copyright (c) 2015 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessBittencourt, Zoraia AguiarMorosini, Marilia Costa2020-04-06T17:50:01Zoai:uepg.br:article/6760Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-06T17:50:01Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach Programa Más Educación como política de educación integral: un análisis desde el abordaje del ciclo de políticas Programa Mais Educação como política de educação integral: uma análise a partir da abordagem do ciclo de políticas |
title |
More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach |
spellingShingle |
More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach Bittencourt, Zoraia Aguiar |
title_short |
More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach |
title_full |
More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach |
title_fullStr |
More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach |
title_full_unstemmed |
More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach |
title_sort |
More Education Program as a policy of integral education: an analysis from policy cycle approach |
author |
Bittencourt, Zoraia Aguiar |
author_facet |
Bittencourt, Zoraia Aguiar Morosini, Marilia Costa |
author_role |
author |
author2 |
Morosini, Marilia Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bittencourt, Zoraia Aguiar Morosini, Marilia Costa |
description |
This paper discusses the More Education Program, which makes part of the current Brazilian educational policy for Basic Education. The aim is to analyze the program based on policy cycle approach, as postulated by Ball and colleagues (1992), considering the influences of the internationalization of educational policies, the clashes of interest groups in the elaboration of policy documents, and initial evaluations of the program. This is accomplished with the analysis of publications in proceedings of the National Association of Postgraduate and Research in Education (ANPEd). The results show that the arena of disputes in which the educational policies are outlined is constituted by actors in asymmetric positions of power and influence. This allows us to questions the ways, often hasty, in which the government and its interlocutors put into action educational policies without the necessary dialog with the individuals who are immersed in the school spaces. Keywords: Educational Policies. More Education Program. Policy Cycles. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6760 10.5212/PraxEduc.v.10i2.0014 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6760 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.10i2.0014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6760/4651 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583 Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583 Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583 Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 559-583 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.10i2 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1789802425956171776 |