Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
DOI: | 10.5212/PraxEduc.v.17.18499.069 |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499 |
Resumo: | In this article, it is intended to think about how colonialism acts in human formation, either by restricting thought to an “ordained world” or conditioning the human being to a distancing from nature. These two situations will be problematized from a confluence between the thesis of Antônio Bispo dos Santos, Denise Ferreira da Silva and Davi Kopenawa with the intention of thinking about another world in which the human being is in harmony with the cosmos. With this, the interest is to enunciate a counter-colonialist human formation. Keywords: Confluence. Other world. Cosmophilia. |
id |
UEPG-26_e387a137eebcacf488ab554ecb27bbd0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/18499 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
spelling |
Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation Confluencias afro-pindoramicas: por una formación humana contra-colonialistaConfluências afro-pindorâmicas: por uma formação humana contra-colonialistaIn this article, it is intended to think about how colonialism acts in human formation, either by restricting thought to an “ordained world” or conditioning the human being to a distancing from nature. These two situations will be problematized from a confluence between the thesis of Antônio Bispo dos Santos, Denise Ferreira da Silva and Davi Kopenawa with the intention of thinking about another world in which the human being is in harmony with the cosmos. With this, the interest is to enunciate a counter-colonialist human formation. Keywords: Confluence. Other world. Cosmophilia.En este artículo se pretende pensar en cómo el colonialismo actúa en la formación humana, ya sea organizando el pensamiento para un “mundo ordenado” o condicionando al ser humano a un distanciamiento de la naturaleza. Estas dos situaciones serán problematizadas a partir de una confluencia entre las reflexiones de Antônio Bispo dos Santos (2015), Denise Ferreira da Silva (2019) y Davi Kopenawa (2015) con la intención de pensar en otro mundo en el que el ser humano esté en armonía con el cosmos. Con esto, el interés es enunciar una formación humana contra-colonialista. Palabras clave: Confluencia. Otro mundo. Cosmofilia.Neste artigo, pretende-se pensar como o colonialismo atua na formação humana, seja organizando o pensamento para um “mundo ordenado”, seja condicionando o ser humano para um distanciamento da natureza. Essas duas situações serão problematizadas a partir de uma confluência entre as teses de Antônio Bispo dos Santos, Denise Ferreira da Silva e Davi Kopenawa com a intenção de pensar-se um mundo outrem em que o ser humano esteja em harmonia com o cosmo. Com isso, o interesse é enunciar uma formação humana contra-colonialista. Palavras-chave: Confluência. Mundo outrem. Cosmofilia.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-05-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1849910.5212/PraxEduc.v.17.18499.069Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-121809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499/209209216634https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499/209209216745Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDantas, Luís Thiago Freire2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/18499Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation Confluencias afro-pindoramicas: por una formación humana contra-colonialista Confluências afro-pindorâmicas: por uma formação humana contra-colonialista |
title |
Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation |
spellingShingle |
Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation Dantas, Luís Thiago Freire Dantas, Luís Thiago Freire |
title_short |
Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation |
title_full |
Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation |
title_fullStr |
Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation |
title_full_unstemmed |
Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation |
title_sort |
Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation |
author |
Dantas, Luís Thiago Freire |
author_facet |
Dantas, Luís Thiago Freire Dantas, Luís Thiago Freire |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dantas, Luís Thiago Freire |
description |
In this article, it is intended to think about how colonialism acts in human formation, either by restricting thought to an “ordained world” or conditioning the human being to a distancing from nature. These two situations will be problematized from a confluence between the thesis of Antônio Bispo dos Santos, Denise Ferreira da Silva and Davi Kopenawa with the intention of thinking about another world in which the human being is in harmony with the cosmos. With this, the interest is to enunciate a counter-colonialist human formation. Keywords: Confluence. Other world. Cosmophilia. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499 10.5212/PraxEduc.v.17.18499.069 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.17.18499.069 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499/209209216634 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499/209209216745 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12 Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12 Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12 Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12 1809-4309 1809-4031 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1822182990063599616 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.17.18499.069 |