Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dantas, Luís Thiago Freire
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499
Resumo: In this article, it is intended to think about how colonialism acts in human formation, either by restricting thought to an “ordained world” or conditioning the human being to a distancing from nature. These two situations will be problematized from a confluence between the thesis of Antônio Bispo dos Santos, Denise Ferreira da Silva and Davi Kopenawa with the intention of thinking about another world in which the human being is in harmony with the cosmos. With this, the interest is to enunciate a counter-colonialist human formation. Keywords: Confluence. Other world. Cosmophilia.
id UEPG-26_e387a137eebcacf488ab554ecb27bbd0
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/18499
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation Confluencias afro-pindoramicas: por una formación humana contra-colonialistaConfluências afro-pindorâmicas: por uma formação humana contra-colonialistaIn this article, it is intended to think about how colonialism acts in human formation, either by restricting thought to an “ordained world” or conditioning the human being to a distancing from nature. These two situations will be problematized from a confluence between the thesis of Antônio Bispo dos Santos, Denise Ferreira da Silva and Davi Kopenawa with the intention of thinking about another world in which the human being is in harmony with the cosmos. With this, the interest is to enunciate a counter-colonialist human formation. Keywords: Confluence. Other world. Cosmophilia.En este artículo se pretende pensar en cómo el colonialismo actúa en la formación humana, ya sea organizando el pensamiento para un “mundo ordenado” o condicionando al ser humano a un distanciamiento de la naturaleza. Estas dos situaciones serán problematizadas a partir de una confluencia entre las reflexiones de Antônio Bispo dos Santos (2015), Denise Ferreira da Silva (2019) y Davi Kopenawa (2015) con la intención de pensar en otro mundo en el que el ser humano esté en armonía con el cosmos. Con esto, el interés es enunciar una formación humana contra-colonialista. Palabras clave: Confluencia. Otro mundo. Cosmofilia.Neste artigo, pretende-se pensar como o colonialismo atua na formação humana, seja organizando o pensamento para um “mundo ordenado”, seja condicionando o ser humano para um distanciamento da natureza. Essas duas situações serão problematizadas a partir de uma confluência entre as teses de Antônio Bispo dos Santos, Denise Ferreira da Silva e Davi Kopenawa com a intenção de pensar-se um mundo outrem em que o ser humano esteja em harmonia com o cosmo. Com isso, o interesse é enunciar uma formação humana contra-colonialista. Palavras-chave: Confluência. Mundo outrem. Cosmofilia.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-05-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1849910.5212/PraxEduc.v.17.18499.069Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-121809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499/209209216634https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499/209209216745Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDantas, Luís Thiago Freire2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/18499Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation
Confluencias afro-pindoramicas: por una formación humana contra-colonialista
Confluências afro-pindorâmicas: por uma formação humana contra-colonialista
title Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation
spellingShingle Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation
Dantas, Luís Thiago Freire
title_short Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation
title_full Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation
title_fullStr Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation
title_full_unstemmed Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation
title_sort Afro-pindoramic confluences: for a counter-colonialist human formation
author Dantas, Luís Thiago Freire
author_facet Dantas, Luís Thiago Freire
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dantas, Luís Thiago Freire
description In this article, it is intended to think about how colonialism acts in human formation, either by restricting thought to an “ordained world” or conditioning the human being to a distancing from nature. These two situations will be problematized from a confluence between the thesis of Antônio Bispo dos Santos, Denise Ferreira da Silva and Davi Kopenawa with the intention of thinking about another world in which the human being is in harmony with the cosmos. With this, the interest is to enunciate a counter-colonialist human formation. Keywords: Confluence. Other world. Cosmophilia.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499
10.5212/PraxEduc.v.17.18499.069
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.18499.069
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499/209209216634
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18499/209209216745
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-12
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615240282112