Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239 |
Resumo: | This essay approaches life stories as a way of building education as the practice of freedom. It starts from situations experienced in 2019 and 2020 in the classroom communities with mostly black students in agriculture and agroecology courses in the federal education network. The circularity and cyclical temporality, organizers of Afro-Pindoramic collective experiences, are conceptual references that enhance the pedagogical practice. The analysis reveals life stories as a path to connect memories, ancestry and teaching-learning processes, in order to think about the decolonization of individuals and knowledge - the main objective of the experiences carried out. |
id |
UNB-32_e301e81fb2af62f1ac801ceffe7bf1d3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35239 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focusHistorias de vida y ancestralidades afropindorámicas en enfoqueHistórias de vida e ancestralidades afro-pindorâmicas em focoNarrativas autobiográficasPluralidad epistemológicaCurrículo diversificadoCurrículo interculturalEducación para las relaciones étnico-racialesNarrativas autobiográficasPluralidade epistemológicaCurrículo diversificadoCurrículo interculturalEducação para as relações étnico-raciaisAutobiographical narrativesEpistemological pluralityDiversified curriculumIntercultural curriculumEducation for ethnic-racial relationsThis essay approaches life stories as a way of building education as the practice of freedom. It starts from situations experienced in 2019 and 2020 in the classroom communities with mostly black students in agriculture and agroecology courses in the federal education network. The circularity and cyclical temporality, organizers of Afro-Pindoramic collective experiences, are conceptual references that enhance the pedagogical practice. The analysis reveals life stories as a path to connect memories, ancestry and teaching-learning processes, in order to think about the decolonization of individuals and knowledge - the main objective of the experiences carried out.Este texto aborda las historias de vida como una forma de construir la educación como práctica de la libertad. Parte de situaciones vividas en 2019 y 2020 en las comunidades de aulas junto a estudiantes en su mayoría negros en cursos de agricultura y agroecología en la red educativa federal. La circularidad y la temporalidad cíclica, organizadoras de experiencias colectivas afro-panorámicas, son referentes conceptuales que alumbran la práctica pedagógica. El análisis revela las historias de vida como un camino para conectar memorias, ancestralidades y procesos de enseñanza-aprendizaje, con el fin de pensar la descolonización de sujetos y conocimientos - principal objetivo de las experiencias realizadas.Este ensaio aborda as histórias de vida como caminho de construção da educação como prática da liberdade. Parte de situações vivenciadas em 2019 e 2020 nas comunidades da sala de aula junto a estudantes majoritariamente negros em cursos de agropecuária e agroecologia da rede federal de ensino. A circularidade e a temporalidade cíclica, organizadoras de experiências coletivas afro-pindorâmicas, são referências conceituais que alumbram o fazer pedagógico. A análise revela as histórias de vida como percurso para conectar memórias, ancestralidades e processos de ensino-aprendizagem, de modo a se pensar a descolonização dos sujeitos e do saber - principal objetivo das vivências realizadas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3523910.26512/lc.v27.2021.35239Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35239Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e35239Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e352391981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/29134https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/29135https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/29136https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/30418Copyright (c) 2021 Paula Balduinohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBalduino de Melo, Paula2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35239Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus Historias de vida y ancestralidades afropindorámicas en enfoque Histórias de vida e ancestralidades afro-pindorâmicas em foco |
title |
Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus |
spellingShingle |
Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus Balduino de Melo, Paula Narrativas autobiográficas Pluralidad epistemológica Currículo diversificado Currículo intercultural Educación para las relaciones étnico-raciales Narrativas autobiográficas Pluralidade epistemológica Currículo diversificado Currículo intercultural Educação para as relações étnico-raciais Autobiographical narratives Epistemological plurality Diversified curriculum Intercultural curriculum Education for ethnic-racial relations |
title_short |
Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus |
title_full |
Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus |
title_fullStr |
Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus |
title_full_unstemmed |
Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus |
title_sort |
Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus |
author |
Balduino de Melo, Paula |
author_facet |
Balduino de Melo, Paula |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Balduino de Melo, Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrativas autobiográficas Pluralidad epistemológica Currículo diversificado Currículo intercultural Educación para las relaciones étnico-raciales Narrativas autobiográficas Pluralidade epistemológica Currículo diversificado Currículo intercultural Educação para as relações étnico-raciais Autobiographical narratives Epistemological plurality Diversified curriculum Intercultural curriculum Education for ethnic-racial relations |
topic |
Narrativas autobiográficas Pluralidad epistemológica Currículo diversificado Currículo intercultural Educación para las relaciones étnico-raciales Narrativas autobiográficas Pluralidade epistemológica Currículo diversificado Currículo intercultural Educação para as relações étnico-raciais Autobiographical narratives Epistemological plurality Diversified curriculum Intercultural curriculum Education for ethnic-racial relations |
description |
This essay approaches life stories as a way of building education as the practice of freedom. It starts from situations experienced in 2019 and 2020 in the classroom communities with mostly black students in agriculture and agroecology courses in the federal education network. The circularity and cyclical temporality, organizers of Afro-Pindoramic collective experiences, are conceptual references that enhance the pedagogical practice. The analysis reveals life stories as a path to connect memories, ancestry and teaching-learning processes, in order to think about the decolonization of individuals and knowledge - the main objective of the experiences carried out. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239 10.26512/lc.v27.2021.35239 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v27.2021.35239 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/29134 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/29135 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/29136 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35239/30418 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Paula Balduino http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Paula Balduino http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg audio/mpeg text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35239 Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e35239 Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35239 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v27.2021 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309287991345152 |