Samba: from the social margin to national identity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viecili, Raqueli Biscayno
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Souza Vieira, Marcílio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Internacional de Folkcomunicação
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21760
Resumo: The union between Europeans and Africans modeled a samba-body of unique characteristics impregnated in the Brazilian imagination. The idea is to prove that samba, a product marginalized by the elites, has become a symbol of Brazilianness, a national identity. At first, brief historical, social and political contexts are traced from the 1910s to the 1940s in relation to the history and evolution of samba in Brazil. In a second moment, we bring the construction of the body through samba. Cultural studies theory was used as a basis for historical investigation. This study was carried out through socio-historical analyzes in articles and books, which would allow the interpretation of the representations built around the passage of the meaning of samba, its music and popular dance for a representation of Brazilian culture. Keywords: Samba, Cultural study, Body-Samba, afrodescendant, Rio de Janeiro
id UEPG-29_9b74b6a1f9c06faecae617f0745b815b
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/21760
network_acronym_str UEPG-29
network_name_str Revista Internacional de Folkcomunicação
repository_id_str
spelling Samba: from the social margin to national identitySamba: del margen social a la identidad nacionalSamba: da margem social a identidade nacionalAfrodescendência;Corpo-samba;Estudo cultural;Samba.African descent;Body-samba;Cultural study;Samba.Ascendencia africana;Cuerpo-samba;Estudio cultural;Samba.The union between Europeans and Africans modeled a samba-body of unique characteristics impregnated in the Brazilian imagination. The idea is to prove that samba, a product marginalized by the elites, has become a symbol of Brazilianness, a national identity. At first, brief historical, social and political contexts are traced from the 1910s to the 1940s in relation to the history and evolution of samba in Brazil. In a second moment, we bring the construction of the body through samba. Cultural studies theory was used as a basis for historical investigation. This study was carried out through socio-historical analyzes in articles and books, which would allow the interpretation of the representations built around the passage of the meaning of samba, its music and popular dance for a representation of Brazilian culture. Keywords: Samba, Cultural study, Body-Samba, afrodescendant, Rio de JaneiroLa unión entre europeos y africanos modeló un samba-cuerpo de características únicas impregnadas en el imaginario brasileño. La idea es demostrar que la samba, un producto marginado por las élites, se ha convertido en un símbolo de brasilidad, una identidad nacional. Al principio, se rastrean breves contextos históricos, sociales y políticos desde la década de 1910 hasta la de 1940 en relación con la historia y la evolución de la samba en Brasil. En un segundo momento traemos la construcción del cuerpo a través de la samba. La teoría de los estudios culturales se utilizó como base para la investigación histórica. Este estudio se realizó a través de análisis sociohistóricos en artículos y libros, lo que permitiría la interpretación de las representaciones construidas en torno al paso del significado de la samba, su música y baile popular para una representación de la cultura brasileña. Palabras clave: Samba, estudio cultural, Corpo-Samba, afrodescendiente, Río de JaneiroA união entre europeus e africanos modelou um corpo-samba de características ímpares impregnado na imaginação brasileira. A ideia é provar que o samba, produto marginalizado pelas elites, passou a ser símbolo de brasilidade, uma identidade Nacional. Num primeiro momento são traçados breves contextos históricos, sociais e políticos das décadas de 1910 a 1940 em relação a história e evolução do samba no Brasil. Num segundo momento trazemos a construção do corpo pelo samba. A teoria dos estudos culturais foi usada como base para a investigação histórica. Tal estudo foi realizado através de análises sócio-históricas em artigos e livros, que possibilitassem a interpretação das representações construídas em torno da passagem do significado do samba, de sua música e dança de cunho popular para uma representação da cultura brasileira. Palavras Chave: Samba, Estudo cultural, Corpo-Samba, Afrodescendente, Rio de JaneiroEditora UEPG2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/2176010.5212/RIF.v.21.i46.0005Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 21 n. 46 (2023): Dossiê: Cultura negra e manifestações folkcomunicacionais; 92-1051807-496010.5212//RIF.v.21.i46.00010014reponame:Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21760/209209217820Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessViecili, Raqueli Biscaynode Souza Vieira, Marcílio2024-01-29T20:25:27Zoai:uepg.br:article/21760Revistahttp://www.revistas.uepg.br/index.php?journal=folkcomPUBhttp://www.revistas.uepg.br/index.php/folkcom/oairevistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br1807-49601807-4960opendoar:2024-01-29T20:25:27Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Samba: from the social margin to national identity
Samba: del margen social a la identidad nacional
Samba: da margem social a identidade nacional
title Samba: from the social margin to national identity
spellingShingle Samba: from the social margin to national identity
Viecili, Raqueli Biscayno
Afrodescendência;
Corpo-samba;
Estudo cultural;
Samba.
African descent;
Body-samba;
Cultural study;
Samba.
Ascendencia africana;
Cuerpo-samba;
Estudio cultural;
Samba.
title_short Samba: from the social margin to national identity
title_full Samba: from the social margin to national identity
title_fullStr Samba: from the social margin to national identity
title_full_unstemmed Samba: from the social margin to national identity
title_sort Samba: from the social margin to national identity
author Viecili, Raqueli Biscayno
author_facet Viecili, Raqueli Biscayno
de Souza Vieira, Marcílio
author_role author
author2 de Souza Vieira, Marcílio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viecili, Raqueli Biscayno
de Souza Vieira, Marcílio
dc.subject.por.fl_str_mv Afrodescendência;
Corpo-samba;
Estudo cultural;
Samba.
African descent;
Body-samba;
Cultural study;
Samba.
Ascendencia africana;
Cuerpo-samba;
Estudio cultural;
Samba.
topic Afrodescendência;
Corpo-samba;
Estudo cultural;
Samba.
African descent;
Body-samba;
Cultural study;
Samba.
Ascendencia africana;
Cuerpo-samba;
Estudio cultural;
Samba.
description The union between Europeans and Africans modeled a samba-body of unique characteristics impregnated in the Brazilian imagination. The idea is to prove that samba, a product marginalized by the elites, has become a symbol of Brazilianness, a national identity. At first, brief historical, social and political contexts are traced from the 1910s to the 1940s in relation to the history and evolution of samba in Brazil. In a second moment, we bring the construction of the body through samba. Cultural studies theory was used as a basis for historical investigation. This study was carried out through socio-historical analyzes in articles and books, which would allow the interpretation of the representations built around the passage of the meaning of samba, its music and popular dance for a representation of Brazilian culture. Keywords: Samba, Cultural study, Body-Samba, afrodescendant, Rio de Janeiro
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21760
10.5212/RIF.v.21.i46.0005
url https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21760
identifier_str_mv 10.5212/RIF.v.21.i46.0005
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21760/209209217820
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Folkcomunicação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Folkcomunicação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 21 n. 46 (2023): Dossiê: Cultura negra e manifestações folkcomunicacionais; 92-105
1807-4960
10.5212//RIF.v.21.i46.00010014
reponame:Revista Internacional de Folkcomunicação
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Revista Internacional de Folkcomunicação
collection Revista Internacional de Folkcomunicação
repository.name.fl_str_mv Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv revistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br
_version_ 1799317372233842688