Samba: from the social margin to national identity
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Internacional de Folkcomunicação |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21760 |
Resumo: | The union between Europeans and Africans modeled a samba-body of unique characteristics impregnated in the Brazilian imagination. The idea is to prove that samba, a product marginalized by the elites, has become a symbol of Brazilianness, a national identity. At first, brief historical, social and political contexts are traced from the 1910s to the 1940s in relation to the history and evolution of samba in Brazil. In a second moment, we bring the construction of the body through samba. Cultural studies theory was used as a basis for historical investigation. This study was carried out through socio-historical analyzes in articles and books, which would allow the interpretation of the representations built around the passage of the meaning of samba, its music and popular dance for a representation of Brazilian culture. Keywords: Samba, Cultural study, Body-Samba, afrodescendant, Rio de Janeiro |
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Samba: from the social margin to national identitySamba: del margen social a la identidad nacionalSamba: da margem social a identidade nacionalAfrodescendência;Corpo-samba;Estudo cultural;Samba.African descent;Body-samba;Cultural study;Samba.Ascendencia africana;Cuerpo-samba;Estudio cultural;Samba.The union between Europeans and Africans modeled a samba-body of unique characteristics impregnated in the Brazilian imagination. The idea is to prove that samba, a product marginalized by the elites, has become a symbol of Brazilianness, a national identity. At first, brief historical, social and political contexts are traced from the 1910s to the 1940s in relation to the history and evolution of samba in Brazil. In a second moment, we bring the construction of the body through samba. Cultural studies theory was used as a basis for historical investigation. This study was carried out through socio-historical analyzes in articles and books, which would allow the interpretation of the representations built around the passage of the meaning of samba, its music and popular dance for a representation of Brazilian culture. Keywords: Samba, Cultural study, Body-Samba, afrodescendant, Rio de JaneiroLa unión entre europeos y africanos modeló un samba-cuerpo de características únicas impregnadas en el imaginario brasileño. La idea es demostrar que la samba, un producto marginado por las élites, se ha convertido en un símbolo de brasilidad, una identidad nacional. Al principio, se rastrean breves contextos históricos, sociales y políticos desde la década de 1910 hasta la de 1940 en relación con la historia y la evolución de la samba en Brasil. En un segundo momento traemos la construcción del cuerpo a través de la samba. La teoría de los estudios culturales se utilizó como base para la investigación histórica. Este estudio se realizó a través de análisis sociohistóricos en artículos y libros, lo que permitiría la interpretación de las representaciones construidas en torno al paso del significado de la samba, su música y baile popular para una representación de la cultura brasileña. Palabras clave: Samba, estudio cultural, Corpo-Samba, afrodescendiente, Río de JaneiroA união entre europeus e africanos modelou um corpo-samba de características ímpares impregnado na imaginação brasileira. A ideia é provar que o samba, produto marginalizado pelas elites, passou a ser símbolo de brasilidade, uma identidade Nacional. Num primeiro momento são traçados breves contextos históricos, sociais e políticos das décadas de 1910 a 1940 em relação a história e evolução do samba no Brasil. Num segundo momento trazemos a construção do corpo pelo samba. A teoria dos estudos culturais foi usada como base para a investigação histórica. Tal estudo foi realizado através de análises sócio-históricas em artigos e livros, que possibilitassem a interpretação das representações construídas em torno da passagem do significado do samba, de sua música e dança de cunho popular para uma representação da cultura brasileira. Palavras Chave: Samba, Estudo cultural, Corpo-Samba, Afrodescendente, Rio de JaneiroEditora UEPG2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/2176010.5212/RIF.v.21.i46.0005Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 21 n. 46 (2023): Dossiê: Cultura negra e manifestações folkcomunicacionais; 92-1051807-496010.5212//RIF.v.21.i46.00010014reponame:Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21760/209209217820Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessViecili, Raqueli Biscaynode Souza Vieira, Marcílio2024-01-29T20:25:27Zoai:uepg.br:article/21760Revistahttp://www.revistas.uepg.br/index.php?journal=folkcomPUBhttp://www.revistas.uepg.br/index.php/folkcom/oairevistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br1807-49601807-4960opendoar:2024-01-29T20:25:27Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
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