National Evaluation of Literacy (ANA) and the political-pedagogical repercussions in the municipal teaching network of Curitiba, PR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Angeli, Raquel
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fontana, Maria Iolanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15599
Resumo: The article discusses the National Literacy Assessment (ANA) in the context of educational literacy policies and large-scale assessments in Brazil. The objective is to analyze the repercussions of ANA in political-pedagogical actions adopted by  Curitiba Municipal Secretariat of Education (SME) to overcome the insufficient levels of reading and writing in its network of schools. This is a quantitative and qualitative research that analyzes INEP results on ANA and the content of the interviews conducted with SME coordinators and pedagogues. It is concluded that the maintainer recognizes as the main policy to elevate to literacy learning the continuing education based on the Curricular Guidelines for the Municipal Schools of Curitiba, justifying that the contents coincide with those measured by ANA. It is verifiedthat continuing education does not emphasize the assessment of learning linked to diagnostic data of ANA and the political-pedagogical demands of the school context.
id UEPG-31_321282b49118a257ecaf214a240b3234
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/15599
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling National Evaluation of Literacy (ANA) and the political-pedagogical repercussions in the municipal teaching network of Curitiba, PREvaluación Nacional de la Alfabetización (ANA) y las repercusiones políticas-pedagógicas en la red municipal de enseñanza de Curitiba, PRAvaliação Nacional da Alfabetização (ANA) e as repercussões político-pedagógicas na rede municipal de ensino de Curitiba/PRAvaliação Nacional da Alfabetização. Políticas de alfabetização. Avaliação em larga escala.National Literacy Assessment. Literacy policies. Large-scale evaluation.Evaluación Nacional de Alfabetización. Políticas de Alfabetización. Evaluación en gran escala.The article discusses the National Literacy Assessment (ANA) in the context of educational literacy policies and large-scale assessments in Brazil. The objective is to analyze the repercussions of ANA in political-pedagogical actions adopted by  Curitiba Municipal Secretariat of Education (SME) to overcome the insufficient levels of reading and writing in its network of schools. This is a quantitative and qualitative research that analyzes INEP results on ANA and the content of the interviews conducted with SME coordinators and pedagogues. It is concluded that the maintainer recognizes as the main policy to elevate to literacy learning the continuing education based on the Curricular Guidelines for the Municipal Schools of Curitiba, justifying that the contents coincide with those measured by ANA. It is verifiedthat continuing education does not emphasize the assessment of learning linked to diagnostic data of ANA and the political-pedagogical demands of the school context.El artículo analiza la Evaluación Nacional de Alfabetización (ANA) en el contexto de las políticas de alfabetización educativa y las evaluaciones a gran escala en Brasil. El objetivo es analizar las repercusiones de ANA en las acciones político-pedagógicas adoptadas por la Secretaría Municipal de Educación (SME) de Curitiba para superar los niveles insuficientes de lectura y escritura que experimentan los estudiantes de las escuelas públicas de Curitiba. Esta es una investigación cuantitativa y cualitativa que analiza los resultados del INEP sobre ANA y el contenido de las entrevistas realizadas con los coordinadores y pedagogos. Se concluye que el mantenedor reconoce como la política principal para elevar a la alfabetización el aprendizaje de la educación continua basada en las Directrices Curriculares para las Escuelas Municipales de Curitiba, justificando que los contenidos coincidan con los medidos por ANA. Parece que la educación continua no enfatiza la evaluación del aprendizaje vinculada a los datos de diagnóstico de ANA y las demandas político-pedagógicas del contexto escolar.O artigo discute a Avaliação Nacional de Alfabetização (ANA) no contexto das políticas educacionais de alfabetização e das avaliações em larga escala no Brasil. O objetivo é analisar as repercussões da ANA em ações político-pedagógicas adotadas pela Secretaria Municipal da Educação de Curitiba (SME), para a superação dos insuficientes níveis de leitura e escrita na sua rede de escolas. Trata-se de uma pesquisa quanti-qualitativa, que analisa resultados do INEP sobre a ANA e o conteúdo das entrevistas realizadas com coordenadores e pedagogos da SME. Conclui-se que a mantenedora reconhece como principal política para elevar a aprendizagem da alfabetização a formação continuada baseada nas Diretrizes Curriculares Municipais de Curitiba, justificando que os conteúdos coincidem com os aferidos pela ANA. Constata-se que a formação continuada não enfatiza a avaliação da aprendizagem articulada aos dados diagnósticos da ANA e às demandas político-pedagógicas do contexto escolar.Editora UEPG2020-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1559910.5212/OlharProfr.v.23.2020.15599.209209225654.0529Olhar de Professor; Bd. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-17Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-17Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-17Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-17Olhar de Professor; v. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-171984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15599/209209213769https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15599/209209216506https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15599/209209216507Angeli, RaquelFontana, Maria Iolandainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-16T21:59:01Zoai:uepg.br:article/15599Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-16T21:59:01Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv National Evaluation of Literacy (ANA) and the political-pedagogical repercussions in the municipal teaching network of Curitiba, PR
Evaluación Nacional de la Alfabetización (ANA) y las repercusiones políticas-pedagógicas en la red municipal de enseñanza de Curitiba, PR
Avaliação Nacional da Alfabetização (ANA) e as repercussões político-pedagógicas na rede municipal de ensino de Curitiba/PR
title National Evaluation of Literacy (ANA) and the political-pedagogical repercussions in the municipal teaching network of Curitiba, PR
spellingShingle National Evaluation of Literacy (ANA) and the political-pedagogical repercussions in the municipal teaching network of Curitiba, PR
Angeli, Raquel
Avaliação Nacional da Alfabetização. Políticas de alfabetização. Avaliação em larga escala.
National Literacy Assessment. Literacy policies. Large-scale evaluation.
Evaluación Nacional de Alfabetización. Políticas de Alfabetización. Evaluación en gran escala.
title_short National Evaluation of Literacy (ANA) and the political-pedagogical repercussions in the municipal teaching network of Curitiba, PR
title_full National Evaluation of Literacy (ANA) and the political-pedagogical repercussions in the municipal teaching network of Curitiba, PR
title_fullStr National Evaluation of Literacy (ANA) and the political-pedagogical repercussions in the municipal teaching network of Curitiba, PR
title_full_unstemmed National Evaluation of Literacy (ANA) and the political-pedagogical repercussions in the municipal teaching network of Curitiba, PR
title_sort National Evaluation of Literacy (ANA) and the political-pedagogical repercussions in the municipal teaching network of Curitiba, PR
author Angeli, Raquel
author_facet Angeli, Raquel
Fontana, Maria Iolanda
author_role author
author2 Fontana, Maria Iolanda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Angeli, Raquel
Fontana, Maria Iolanda
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação Nacional da Alfabetização. Políticas de alfabetização. Avaliação em larga escala.
National Literacy Assessment. Literacy policies. Large-scale evaluation.
Evaluación Nacional de Alfabetización. Políticas de Alfabetización. Evaluación en gran escala.
topic Avaliação Nacional da Alfabetização. Políticas de alfabetização. Avaliação em larga escala.
National Literacy Assessment. Literacy policies. Large-scale evaluation.
Evaluación Nacional de Alfabetización. Políticas de Alfabetización. Evaluación en gran escala.
description The article discusses the National Literacy Assessment (ANA) in the context of educational literacy policies and large-scale assessments in Brazil. The objective is to analyze the repercussions of ANA in political-pedagogical actions adopted by  Curitiba Municipal Secretariat of Education (SME) to overcome the insufficient levels of reading and writing in its network of schools. This is a quantitative and qualitative research that analyzes INEP results on ANA and the content of the interviews conducted with SME coordinators and pedagogues. It is concluded that the maintainer recognizes as the main policy to elevate to literacy learning the continuing education based on the Curricular Guidelines for the Municipal Schools of Curitiba, justifying that the contents coincide with those measured by ANA. It is verifiedthat continuing education does not emphasize the assessment of learning linked to diagnostic data of ANA and the political-pedagogical demands of the school context.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15599
10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15599.209209225654.0529
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15599
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15599.209209225654.0529
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15599/209209213769
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15599/209209216506
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15599/209209216507
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-17
Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-17
Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-17
Olhar de Professor; Vol. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-17
Olhar de Professor; v. 23 (2020): Publicação Contínua; 1-17
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053496991678464