Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Jose Batista de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Melo, Daniele Santana de Melo de, Souza, Suely Cristina Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952
Resumo: The COVID-19 pandemic has been a target of concern for several social sectors, such as education. Thus, this work aims to show how Faculdade do Nordeste da Bahia has reinvented itself to overcome the barriers of physical distance and the creativity of its professors to offer licensors a more qualified training process until the return of the presential classes. This is a qualitative research involving teachers from the Pedagogy course, from March 26 to June 10, 2020. The theoretical framework used includes Moran (2003), Santos (2005), Schlemmer and Moreira (2020), Silva (2008), Silveira (2001), among others. Despite being preliminary, the results have pointed to the creativity of professors and a greater concern for the use of Digital Information and Communication Technologies - TDIC in favor of teaching.  
id UEPG-31_6abf9a5729ec6946bc65a7f1f87c34d9
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/15952
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da BahiaPosibilidades y desafíos en el trabajo docente en tiempos de pandemia: una experiencia significativa en la Facultad de Nordeste de BahiaPossibilidades e desafios no trabalho docente em tempos de pandemia: uma experiência significativa na Faculdade do Nordeste da BahiaDistanciamento Físico. Educação. Pandemia.Physical Distance. Education. Pandemic.Distancia física. Educación. Pandemia.The COVID-19 pandemic has been a target of concern for several social sectors, such as education. Thus, this work aims to show how Faculdade do Nordeste da Bahia has reinvented itself to overcome the barriers of physical distance and the creativity of its professors to offer licensors a more qualified training process until the return of the presential classes. This is a qualitative research involving teachers from the Pedagogy course, from March 26 to June 10, 2020. The theoretical framework used includes Moran (2003), Santos (2005), Schlemmer and Moreira (2020), Silva (2008), Silveira (2001), among others. Despite being preliminary, the results have pointed to the creativity of professors and a greater concern for the use of Digital Information and Communication Technologies - TDIC in favor of teaching.  La pandemia de COVID-19 ha sido un objetivo de preocupación para varios sectores sociales, como la educación. Por lo tanto, este trabajo tiene como objetivo mostrar cómo la Faculdade do Nordeste da Bahia se ha reinventado para superar las barreras de la distancia física y la creatividad de su profesores para ofrecer a los licenciatarios un proceso de formación más calificado hasta el regreso del aula. Esta es una investigación cualitativa que involucra a maestros del curso de Pedagogía, del 26 de marzo al 10 de junio de 2020. El La contribución teórica utilizada incluye Moran (2003), Santos (2005), Schlemmer y Moreira (2020), Silva (2008), Silveira (2001), entre otros. Aunque preliminares, los resultados han señalado la creatividad de los docentes y una mayor preocupación con el uso de Tecnologías Digitales de Información y Comunicación - TDIC a favor de la enseñanza.  A pandemia da Covid-19 tem sido alvo de preocupações de diversos setores sociais, a exemplo da educação. Assim, este trabalho tem como objetivo mostrar como a Faculdade do Nordeste da Bahia tem se reinventado para superar as barreiras do distanciamento físico e a criatividade do seu corpo docente para ofertar aos licenciandos um processo formativo mais qualificado até o retorno das aulas presenciais. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, envolvendo professores do curso de Pedagogia, no período de 26 de março a 10 de junho de 2020. O aporte teórico utilizado conta com Moran (2003), Santos (2005), Schlemmer e Moreira (2020), Silva (2008), Silveira (2001), entre outros. Apesar de preliminares, os resultados têm apontado a criatividade dos professores e uma preocupação maior com o uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação - TDIC em favor do ensino.Editora UEPG2021-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1595210.5212/OlharProfr.v.24.15952.041Olhar de Professor; Bd. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-25Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Continuous Publishing; 1-25Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicación Continua; 1-25Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-25Olhar de Professor; v. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-251984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952/209209214252https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952/209209215781https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952/209209215782Copyright (c) 2021 Jose Batista de Souza, Daniele Santana de Melo de Melo; Suely Cristina Silva Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Jose Batista de Melo, Daniele Santana de Melo de Souza, Suely Cristina Silva 2021-12-16T23:07:31Zoai:uepg.br:article/15952Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2021-12-16T23:07:31Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia
Posibilidades y desafíos en el trabajo docente en tiempos de pandemia: una experiencia significativa en la Facultad de Nordeste de Bahia
Possibilidades e desafios no trabalho docente em tempos de pandemia: uma experiência significativa na Faculdade do Nordeste da Bahia
title Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia
spellingShingle Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia
Souza, Jose Batista de
Distanciamento Físico. Educação. Pandemia.
Physical Distance. Education. Pandemic.
Distancia física. Educación. Pandemia.
title_short Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia
title_full Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia
title_fullStr Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia
title_full_unstemmed Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia
title_sort Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia
author Souza, Jose Batista de
author_facet Souza, Jose Batista de
Melo, Daniele Santana de Melo de
Souza, Suely Cristina Silva
author_role author
author2 Melo, Daniele Santana de Melo de
Souza, Suely Cristina Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Jose Batista de
Melo, Daniele Santana de Melo de
Souza, Suely Cristina Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Distanciamento Físico. Educação. Pandemia.
Physical Distance. Education. Pandemic.
Distancia física. Educación. Pandemia.
topic Distanciamento Físico. Educação. Pandemia.
Physical Distance. Education. Pandemic.
Distancia física. Educación. Pandemia.
description The COVID-19 pandemic has been a target of concern for several social sectors, such as education. Thus, this work aims to show how Faculdade do Nordeste da Bahia has reinvented itself to overcome the barriers of physical distance and the creativity of its professors to offer licensors a more qualified training process until the return of the presential classes. This is a qualitative research involving teachers from the Pedagogy course, from March 26 to June 10, 2020. The theoretical framework used includes Moran (2003), Santos (2005), Schlemmer and Moreira (2020), Silva (2008), Silveira (2001), among others. Despite being preliminary, the results have pointed to the creativity of professors and a greater concern for the use of Digital Information and Communication Technologies - TDIC in favor of teaching.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF Text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952
10.5212/OlharProfr.v.24.15952.041
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.24.15952.041
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952/209209214252
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952/209209215781
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952/209209215782
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-25
Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Continuous Publishing; 1-25
Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicación Continua; 1-25
Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-25
Olhar de Professor; v. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-25
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053497392234496