Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olhar de Professor (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952 |
Resumo: | The COVID-19 pandemic has been a target of concern for several social sectors, such as education. Thus, this work aims to show how Faculdade do Nordeste da Bahia has reinvented itself to overcome the barriers of physical distance and the creativity of its professors to offer licensors a more qualified training process until the return of the presential classes. This is a qualitative research involving teachers from the Pedagogy course, from March 26 to June 10, 2020. The theoretical framework used includes Moran (2003), Santos (2005), Schlemmer and Moreira (2020), Silva (2008), Silveira (2001), among others. Despite being preliminary, the results have pointed to the creativity of professors and a greater concern for the use of Digital Information and Communication Technologies - TDIC in favor of teaching. |
id |
UEPG-31_6abf9a5729ec6946bc65a7f1f87c34d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/15952 |
network_acronym_str |
UEPG-31 |
network_name_str |
Olhar de Professor (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da BahiaPosibilidades y desafíos en el trabajo docente en tiempos de pandemia: una experiencia significativa en la Facultad de Nordeste de BahiaPossibilidades e desafios no trabalho docente em tempos de pandemia: uma experiência significativa na Faculdade do Nordeste da BahiaDistanciamento Físico. Educação. Pandemia.Physical Distance. Education. Pandemic.Distancia física. Educación. Pandemia.The COVID-19 pandemic has been a target of concern for several social sectors, such as education. Thus, this work aims to show how Faculdade do Nordeste da Bahia has reinvented itself to overcome the barriers of physical distance and the creativity of its professors to offer licensors a more qualified training process until the return of the presential classes. This is a qualitative research involving teachers from the Pedagogy course, from March 26 to June 10, 2020. The theoretical framework used includes Moran (2003), Santos (2005), Schlemmer and Moreira (2020), Silva (2008), Silveira (2001), among others. Despite being preliminary, the results have pointed to the creativity of professors and a greater concern for the use of Digital Information and Communication Technologies - TDIC in favor of teaching. La pandemia de COVID-19 ha sido un objetivo de preocupación para varios sectores sociales, como la educación. Por lo tanto, este trabajo tiene como objetivo mostrar cómo la Faculdade do Nordeste da Bahia se ha reinventado para superar las barreras de la distancia física y la creatividad de su profesores para ofrecer a los licenciatarios un proceso de formación más calificado hasta el regreso del aula. Esta es una investigación cualitativa que involucra a maestros del curso de Pedagogía, del 26 de marzo al 10 de junio de 2020. El La contribución teórica utilizada incluye Moran (2003), Santos (2005), Schlemmer y Moreira (2020), Silva (2008), Silveira (2001), entre otros. Aunque preliminares, los resultados han señalado la creatividad de los docentes y una mayor preocupación con el uso de Tecnologías Digitales de Información y Comunicación - TDIC a favor de la enseñanza. A pandemia da Covid-19 tem sido alvo de preocupações de diversos setores sociais, a exemplo da educação. Assim, este trabalho tem como objetivo mostrar como a Faculdade do Nordeste da Bahia tem se reinventado para superar as barreiras do distanciamento físico e a criatividade do seu corpo docente para ofertar aos licenciandos um processo formativo mais qualificado até o retorno das aulas presenciais. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, envolvendo professores do curso de Pedagogia, no período de 26 de março a 10 de junho de 2020. O aporte teórico utilizado conta com Moran (2003), Santos (2005), Schlemmer e Moreira (2020), Silva (2008), Silveira (2001), entre outros. Apesar de preliminares, os resultados têm apontado a criatividade dos professores e uma preocupação maior com o uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação - TDIC em favor do ensino.Editora UEPG2021-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1595210.5212/OlharProfr.v.24.15952.041Olhar de Professor; Bd. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-25Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Continuous Publishing; 1-25Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicación Continua; 1-25Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-25Olhar de Professor; v. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-251984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952/209209214252https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952/209209215781https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952/209209215782Copyright (c) 2021 Jose Batista de Souza, Daniele Santana de Melo de Melo; Suely Cristina Silva Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Jose Batista de Melo, Daniele Santana de Melo de Souza, Suely Cristina Silva 2021-12-16T23:07:31Zoai:uepg.br:article/15952Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2021-12-16T23:07:31Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia Posibilidades y desafíos en el trabajo docente en tiempos de pandemia: una experiencia significativa en la Facultad de Nordeste de Bahia Possibilidades e desafios no trabalho docente em tempos de pandemia: uma experiência significativa na Faculdade do Nordeste da Bahia |
title |
Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia |
spellingShingle |
Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia Souza, Jose Batista de Distanciamento Físico. Educação. Pandemia. Physical Distance. Education. Pandemic. Distancia física. Educación. Pandemia. |
title_short |
Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia |
title_full |
Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia |
title_fullStr |
Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia |
title_full_unstemmed |
Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia |
title_sort |
Education work possibilities and challenges in the pandemic times: a significant experience at the Faculdade do Nordeste da Bahia |
author |
Souza, Jose Batista de |
author_facet |
Souza, Jose Batista de Melo, Daniele Santana de Melo de Souza, Suely Cristina Silva |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Daniele Santana de Melo de Souza, Suely Cristina Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Jose Batista de Melo, Daniele Santana de Melo de Souza, Suely Cristina Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Distanciamento Físico. Educação. Pandemia. Physical Distance. Education. Pandemic. Distancia física. Educación. Pandemia. |
topic |
Distanciamento Físico. Educação. Pandemia. Physical Distance. Education. Pandemic. Distancia física. Educación. Pandemia. |
description |
The COVID-19 pandemic has been a target of concern for several social sectors, such as education. Thus, this work aims to show how Faculdade do Nordeste da Bahia has reinvented itself to overcome the barriers of physical distance and the creativity of its professors to offer licensors a more qualified training process until the return of the presential classes. This is a qualitative research involving teachers from the Pedagogy course, from March 26 to June 10, 2020. The theoretical framework used includes Moran (2003), Santos (2005), Schlemmer and Moreira (2020), Silva (2008), Silveira (2001), among others. Despite being preliminary, the results have pointed to the creativity of professors and a greater concern for the use of Digital Information and Communication Technologies - TDIC in favor of teaching. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion PDF Text Texto PDF Texto PDF |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952 10.5212/OlharProfr.v.24.15952.041 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952 |
identifier_str_mv |
10.5212/OlharProfr.v.24.15952.041 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952/209209214252 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952/209209215781 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15952/209209215782 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhar de Professor; Bd. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-25 Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Continuous Publishing; 1-25 Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicación Continua; 1-25 Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-25 Olhar de Professor; v. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-25 1984-0187 1518-5648 reponame:Olhar de Professor (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Olhar de Professor (Online) |
collection |
Olhar de Professor (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
olhardeprofessor@uepg.br|| |
_version_ |
1797053497392234496 |