O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estética

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tozato, Eva Bernadete Budniak
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Rossano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17581
Resumo: This article consists of a qualitative research based on pedagogical intervention during visual arts classes and presents reflections on drawing as an expressive language potentiated by actions mediated by the teacher, enriched by visual amplification from aesthetic education. The teaching practice started from a concern about the use of stereotypes and animism in children’s drawings from the 1st to the 5th grade of the elementary school classes. The analysis was carried out based on the concept of “drawings received” by Vianna (2012) with the pedagogical intervention based on the concept of “cultivated drawing” by Iavelberg (2013, 2017), on the “Visual Culture Studies” proposed by Hernández (2000, 2007) and through the “aesthetic education” based on Vigotski (2003). The experience demonstrated the presence of images received and the possibilities for their transformation and evidenced the need to deepen the inquiries raised that are under development in Master research.
id UEPG-31_9b73b4a005f2e1959026e3509289a711
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/17581
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estéticaEl dibujo infantil potenciado por los estudios de la cultura visual y la educación estéticaO desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estéticaDesenho Infantil. Cultura Visual. Educação Estética.Children's drawing. Visual Culture. Aesthetic Education.Dibujo Infantil. Cultura Visual. Educación Estética.This article consists of a qualitative research based on pedagogical intervention during visual arts classes and presents reflections on drawing as an expressive language potentiated by actions mediated by the teacher, enriched by visual amplification from aesthetic education. The teaching practice started from a concern about the use of stereotypes and animism in children’s drawings from the 1st to the 5th grade of the elementary school classes. The analysis was carried out based on the concept of “drawings received” by Vianna (2012) with the pedagogical intervention based on the concept of “cultivated drawing” by Iavelberg (2013, 2017), on the “Visual Culture Studies” proposed by Hernández (2000, 2007) and through the “aesthetic education” based on Vigotski (2003). The experience demonstrated the presence of images received and the possibilities for their transformation and evidenced the need to deepen the inquiries raised that are under development in Master research.Este artículo consiste en una investigación cualitativa, basada en la intervención pedagógica durante las clases de artes visuales. Presenta reflexiones sobre el dibujo como lenguaje expresivo, potenciado por acciones mediadas por la docente, enriquecidas por la expansión visual desde la educación estética. La acción docente partió de una inquietud sobre el uso de estereotipos y el animismo en los dibujos de los niños que frecuentan clases desde el primero al quinto año de la escuela primaria. El análisis se realizó a partir del concepto de “dibujos recibidos” de Vianna (2012), con la intervención pedagógica basada en el concepto de “dibujo cultivado” de Iavelberg (2013, 2017), en los “Estudios de Cultura Visual”, propuesto por Hernández (2000, 2007) y a través de la “educación estética”, basada en Vigotski (2003). La experiencia demostró la presencia de imágenes recibidas y las posibilidades de su transformación, y puso de manifiesto la necesidad de profundizar en las cuestiones planteadas, que se encuentran en desarrollo en una investigación de maestría.O presente artigo consiste em pesquisa qualitativa a partir de intervenção pedagógica no decorrer das aulas de artes visuais e apresenta reflexões sobre o desenho enquanto linguagem expressiva, potencializado por ações mediadas pela professora, enriquecido pela ampliação visual a partir da educação estética. A ação docente partiu de uma inquietação a respeito do uso de estereótipos e animismo nos desenhos de crianças das turmas do primeiro ao quinto ano do ensino fundamental. A análise foi realizada a partir do conceito de “desenhos recebidos” de Vianna (2012), com a intervenção pedagógica fundamentada no conceito de “desenho cultivado” de Iavelberg (2013, 2017), nos “Estudos da Cultura Visual”, propostos por Hernández (2000, 2007) e por meio da “educação estética”, fundamentada em Vigotski (2003). A experiência demonstrou a presença de imagens recebidas e possibilidades de sua transformação e evidenciou a necessidade de aprofundamento nas questões levantadas que se encontram em desenvolvimento em uma pesquisa de mestrado.Editora UEPG2022-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF textTexto PDFTexto PDFapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1758110.5212/OlharProfr.v.25.17581.018Olhar de Professor; Bd. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-25Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Continuous Publication; 1-25Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicación Continua; 1-25Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-25Olhar de Professor; v. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-251984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17581/209209216451Copyright (c) 2022 Eva Bernadete Budniak Tozato, Rossano Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessTozato, Eva Bernadete Budniak Silva, Rossano2023-03-08T01:37:19Zoai:uepg.br:article/17581Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2023-03-08T01:37:19Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estética
El dibujo infantil potenciado por los estudios de la cultura visual y la educación estética
O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estética
title O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estética
spellingShingle O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estética
Tozato, Eva Bernadete Budniak
Desenho Infantil. Cultura Visual. Educação Estética.
Children's drawing. Visual Culture. Aesthetic Education.
Dibujo Infantil. Cultura Visual. Educación Estética.
title_short O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estética
title_full O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estética
title_fullStr O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estética
title_full_unstemmed O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estética
title_sort O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estética
author Tozato, Eva Bernadete Budniak
author_facet Tozato, Eva Bernadete Budniak
Silva, Rossano
author_role author
author2 Silva, Rossano
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tozato, Eva Bernadete Budniak
Silva, Rossano
dc.subject.por.fl_str_mv Desenho Infantil. Cultura Visual. Educação Estética.
Children's drawing. Visual Culture. Aesthetic Education.
Dibujo Infantil. Cultura Visual. Educación Estética.
topic Desenho Infantil. Cultura Visual. Educação Estética.
Children's drawing. Visual Culture. Aesthetic Education.
Dibujo Infantil. Cultura Visual. Educación Estética.
description This article consists of a qualitative research based on pedagogical intervention during visual arts classes and presents reflections on drawing as an expressive language potentiated by actions mediated by the teacher, enriched by visual amplification from aesthetic education. The teaching practice started from a concern about the use of stereotypes and animism in children’s drawings from the 1st to the 5th grade of the elementary school classes. The analysis was carried out based on the concept of “drawings received” by Vianna (2012) with the pedagogical intervention based on the concept of “cultivated drawing” by Iavelberg (2013, 2017), on the “Visual Culture Studies” proposed by Hernández (2000, 2007) and through the “aesthetic education” based on Vigotski (2003). The experience demonstrated the presence of images received and the possibilities for their transformation and evidenced the need to deepen the inquiries raised that are under development in Master research.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17581
10.5212/OlharProfr.v.25.17581.018
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17581
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.25.17581.018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17581/209209216451
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Eva Bernadete Budniak Tozato, Rossano Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Eva Bernadete Budniak Tozato, Rossano Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-25
Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Continuous Publication; 1-25
Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicación Continua; 1-25
Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-25
Olhar de Professor; v. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-25
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053493878456320