The teacher of brazilian higher education: context of action and training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aguiar, Leticia Carneiro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Teixeira, Tatiani Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663
Resumo: The article deals with the profile of higher education teachers in Brazil, in terms of performance and training. In the 2000s there was a significant expansion of higher education, with an increase in the number of institutions and courses, but the number of teachers did not follow the same pace of growth, producing an overload of activities for teachers. There was an uneven increase in the number of enrollments in relation to the number of teachers. Working conditions became more precarious and, with the advancement of neoliberal policies of individual accountability of the subjects, there was a retraction of policies of teacher training, being diluted in different training space.
id UEPG-31_c91448c2a6ce79f8a61574ca5bbeda44
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/14663
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling The teacher of brazilian higher education: context of action and trainingEl docente en la educación superior brasileña: contexto de acción y formaciónO docente da educação superior brasileira: contexto de atuação e formaçãoEducação superior. Formação de professores. Perfil docente.College education. Teacher training. Teaching profileEducación universitaria. Formación de profesores. Perfil docente.The article deals with the profile of higher education teachers in Brazil, in terms of performance and training. In the 2000s there was a significant expansion of higher education, with an increase in the number of institutions and courses, but the number of teachers did not follow the same pace of growth, producing an overload of activities for teachers. There was an uneven increase in the number of enrollments in relation to the number of teachers. Working conditions became more precarious and, with the advancement of neoliberal policies of individual accountability of the subjects, there was a retraction of policies of teacher training, being diluted in different training space.El artículo resulta de investigaciones realizadas sobre el perfil de los profesores de la Educación Superior en Brasil, considerando dos de sus dimensiones: actuación y formación. Utilizando un estudio de naturaleza documental, también presenta un diseño estadístico cuantitativo del perfil docente. La Educación Superior brasileña tuvo una expansión significativa en la década de 2000, ocurriendo un aumento del número de instituciones y cursos de Educación Superior, especialmente en detrimento de la oferta de enseñanza pública. Sin embargo, la cantidad de docentes no siguió lo mismo ritmo de crecimiento, y hubo como consecuencia una sobrecarga de actividades para los profesores que actúan en ese nivel de enseñanza. Se constata que ha prevalecido un aumento desigual del número de matrículas con relación a la cantidad de profesores en la Educación Superior. Las condiciones de trabajo se han cambiado más precarias, y delante del avance de las políticas neoliberales de responsabilidad individual de los sujetos, hay un retraimiento de políticas de formación docente, tanto en nivel institucional cuanto en las directrices del Estado. Esta formación se diluye en diferentes espacios: en ambientes ligados al mundo del trabajo, en programas de formación continua o en cursos académicos de posgrado lato y stricto sensu.O artigo trata do perfil dos professores da educação superior no Brasil, nos quesitos atuação e a formação. Nas décadas de 2000 ocorre uma expansão significativa da educação superior, com um incremento da quantidade instituições e cursos, mas a quantidade de docentes não seguiu o mesmo ritmo de crescimento, produzindo uma sobrecarga de atividades aos professores. Prevaleceu um aumento desigual do número de matrículas em relação ao número de professores. As condições de trabalho tornaram-se mais precarizadas e, com o avanço das políticas neoliberais de responsabilização individual dos sujeitos, ocorreu uma retração de políticas de formação docente, sendo a mesma diluída em diferentes espaços formativos.Editora UEPG2020-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1466310.5212/OlharProfr.v.22.0020Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-18Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-181984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209213298https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209215978https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209215979https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209216136Copyright (c) 2020 Leticia Carneiro Aguiar, Tatiani Fernandes Teixeirainfo:eu-repo/semantics/openAccessAguiar, Leticia CarneiroTeixeira, Tatiani Fernandes2022-03-19T20:35:01Zoai:uepg.br:article/14663Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-19T20:35:01Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv The teacher of brazilian higher education: context of action and training
El docente en la educación superior brasileña: contexto de acción y formación
O docente da educação superior brasileira: contexto de atuação e formação
title The teacher of brazilian higher education: context of action and training
spellingShingle The teacher of brazilian higher education: context of action and training
Aguiar, Leticia Carneiro
Educação superior. Formação de professores. Perfil docente.
College education. Teacher training. Teaching profile
Educación universitaria. Formación de profesores. Perfil docente.
title_short The teacher of brazilian higher education: context of action and training
title_full The teacher of brazilian higher education: context of action and training
title_fullStr The teacher of brazilian higher education: context of action and training
title_full_unstemmed The teacher of brazilian higher education: context of action and training
title_sort The teacher of brazilian higher education: context of action and training
author Aguiar, Leticia Carneiro
author_facet Aguiar, Leticia Carneiro
Teixeira, Tatiani Fernandes
author_role author
author2 Teixeira, Tatiani Fernandes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aguiar, Leticia Carneiro
Teixeira, Tatiani Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Educação superior. Formação de professores. Perfil docente.
College education. Teacher training. Teaching profile
Educación universitaria. Formación de profesores. Perfil docente.
topic Educação superior. Formação de professores. Perfil docente.
College education. Teacher training. Teaching profile
Educación universitaria. Formación de profesores. Perfil docente.
description The article deals with the profile of higher education teachers in Brazil, in terms of performance and training. In the 2000s there was a significant expansion of higher education, with an increase in the number of institutions and courses, but the number of teachers did not follow the same pace of growth, producing an overload of activities for teachers. There was an uneven increase in the number of enrollments in relation to the number of teachers. Working conditions became more precarious and, with the advancement of neoliberal policies of individual accountability of the subjects, there was a retraction of policies of teacher training, being diluted in different training space.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF Text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663
10.5212/OlharProfr.v.22.0020
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.22.0020
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209213298
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209215978
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209215979
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209216136
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Leticia Carneiro Aguiar, Tatiani Fernandes Teixeira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Leticia Carneiro Aguiar, Tatiani Fernandes Teixeira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-18
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18
Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053496892063744