The teacher of brazilian higher education: context of action and training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olhar de Professor (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663 |
Resumo: | The article deals with the profile of higher education teachers in Brazil, in terms of performance and training. In the 2000s there was a significant expansion of higher education, with an increase in the number of institutions and courses, but the number of teachers did not follow the same pace of growth, producing an overload of activities for teachers. There was an uneven increase in the number of enrollments in relation to the number of teachers. Working conditions became more precarious and, with the advancement of neoliberal policies of individual accountability of the subjects, there was a retraction of policies of teacher training, being diluted in different training space. |
id |
UEPG-31_c91448c2a6ce79f8a61574ca5bbeda44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/14663 |
network_acronym_str |
UEPG-31 |
network_name_str |
Olhar de Professor (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The teacher of brazilian higher education: context of action and trainingEl docente en la educación superior brasileña: contexto de acción y formaciónO docente da educação superior brasileira: contexto de atuação e formaçãoEducação superior. Formação de professores. Perfil docente.College education. Teacher training. Teaching profileEducación universitaria. Formación de profesores. Perfil docente.The article deals with the profile of higher education teachers in Brazil, in terms of performance and training. In the 2000s there was a significant expansion of higher education, with an increase in the number of institutions and courses, but the number of teachers did not follow the same pace of growth, producing an overload of activities for teachers. There was an uneven increase in the number of enrollments in relation to the number of teachers. Working conditions became more precarious and, with the advancement of neoliberal policies of individual accountability of the subjects, there was a retraction of policies of teacher training, being diluted in different training space.El artículo resulta de investigaciones realizadas sobre el perfil de los profesores de la Educación Superior en Brasil, considerando dos de sus dimensiones: actuación y formación. Utilizando un estudio de naturaleza documental, también presenta un diseño estadístico cuantitativo del perfil docente. La Educación Superior brasileña tuvo una expansión significativa en la década de 2000, ocurriendo un aumento del número de instituciones y cursos de Educación Superior, especialmente en detrimento de la oferta de enseñanza pública. Sin embargo, la cantidad de docentes no siguió lo mismo ritmo de crecimiento, y hubo como consecuencia una sobrecarga de actividades para los profesores que actúan en ese nivel de enseñanza. Se constata que ha prevalecido un aumento desigual del número de matrículas con relación a la cantidad de profesores en la Educación Superior. Las condiciones de trabajo se han cambiado más precarias, y delante del avance de las políticas neoliberales de responsabilidad individual de los sujetos, hay un retraimiento de políticas de formación docente, tanto en nivel institucional cuanto en las directrices del Estado. Esta formación se diluye en diferentes espacios: en ambientes ligados al mundo del trabajo, en programas de formación continua o en cursos académicos de posgrado lato y stricto sensu.O artigo trata do perfil dos professores da educação superior no Brasil, nos quesitos atuação e a formação. Nas décadas de 2000 ocorre uma expansão significativa da educação superior, com um incremento da quantidade instituições e cursos, mas a quantidade de docentes não seguiu o mesmo ritmo de crescimento, produzindo uma sobrecarga de atividades aos professores. Prevaleceu um aumento desigual do número de matrículas em relação ao número de professores. As condições de trabalho tornaram-se mais precarizadas e, com o avanço das políticas neoliberais de responsabilização individual dos sujeitos, ocorreu uma retração de políticas de formação docente, sendo a mesma diluída em diferentes espaços formativos.Editora UEPG2020-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1466310.5212/OlharProfr.v.22.0020Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-18Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-181984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209213298https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209215978https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209215979https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209216136Copyright (c) 2020 Leticia Carneiro Aguiar, Tatiani Fernandes Teixeirainfo:eu-repo/semantics/openAccessAguiar, Leticia CarneiroTeixeira, Tatiani Fernandes2022-03-19T20:35:01Zoai:uepg.br:article/14663Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-19T20:35:01Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teacher of brazilian higher education: context of action and training El docente en la educación superior brasileña: contexto de acción y formación O docente da educação superior brasileira: contexto de atuação e formação |
title |
The teacher of brazilian higher education: context of action and training |
spellingShingle |
The teacher of brazilian higher education: context of action and training Aguiar, Leticia Carneiro Educação superior. Formação de professores. Perfil docente. College education. Teacher training. Teaching profile Educación universitaria. Formación de profesores. Perfil docente. |
title_short |
The teacher of brazilian higher education: context of action and training |
title_full |
The teacher of brazilian higher education: context of action and training |
title_fullStr |
The teacher of brazilian higher education: context of action and training |
title_full_unstemmed |
The teacher of brazilian higher education: context of action and training |
title_sort |
The teacher of brazilian higher education: context of action and training |
author |
Aguiar, Leticia Carneiro |
author_facet |
Aguiar, Leticia Carneiro Teixeira, Tatiani Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Tatiani Fernandes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aguiar, Leticia Carneiro Teixeira, Tatiani Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação superior. Formação de professores. Perfil docente. College education. Teacher training. Teaching profile Educación universitaria. Formación de profesores. Perfil docente. |
topic |
Educação superior. Formação de professores. Perfil docente. College education. Teacher training. Teaching profile Educación universitaria. Formación de profesores. Perfil docente. |
description |
The article deals with the profile of higher education teachers in Brazil, in terms of performance and training. In the 2000s there was a significant expansion of higher education, with an increase in the number of institutions and courses, but the number of teachers did not follow the same pace of growth, producing an overload of activities for teachers. There was an uneven increase in the number of enrollments in relation to the number of teachers. Working conditions became more precarious and, with the advancement of neoliberal policies of individual accountability of the subjects, there was a retraction of policies of teacher training, being diluted in different training space. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion PDF Text Texto PDF Texto PDF |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663 10.5212/OlharProfr.v.22.0020 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663 |
identifier_str_mv |
10.5212/OlharProfr.v.22.0020 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209213298 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209215978 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209215979 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14663/209209216136 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Leticia Carneiro Aguiar, Tatiani Fernandes Teixeira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Leticia Carneiro Aguiar, Tatiani Fernandes Teixeira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml application/zip text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-18 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18 Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-18 1984-0187 1518-5648 reponame:Olhar de Professor (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Olhar de Professor (Online) |
collection |
Olhar de Professor (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
olhardeprofessor@uepg.br|| |
_version_ |
1797053496892063744 |