Social media, education and teacher training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interfaces Científicas. Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/594 |
Resumo: | Considering the importance of communication in modern society as well as the vital role of information, we perceive the need to focus on training teachers to acquire skills and competencies that can facilitate understanding, use, production and criticism of the communication process mediated by information and communication technologies. This conviction has guided the implementation of this article, which aims to contribute reflections on the importance of using social media in education and in teacher education. After all, one lives in a world where new strategies and communication media such as virtual communities, blogs, forums and others are increasingly present. Allowing social interaction through sharing of information, thus contributing to the emergence of new forms of learning and teaching. For that we conducted a survey among students in undergraduate programs through the use of questionnaires. The collected data confirmed the importance of media use in the classroom as well as the significance of this aspect for the formation and identity construction of being a teacher who will act in a network society. |
id |
UNIT-2_c1aebf613389ef29418ef7953b18cab6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/594 |
network_acronym_str |
UNIT-2 |
network_name_str |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Social media, education and teacher trainingMedios de comunicación social, educación y formación docenteMídias sociais, educação e formação docenteSocial MediaEducationTeacher Trainingmedios de comunicaciónEducaciónFormación del ProfesoradoMídiasEducaçãoFormação DocenteConsidering the importance of communication in modern society as well as the vital role of information, we perceive the need to focus on training teachers to acquire skills and competencies that can facilitate understanding, use, production and criticism of the communication process mediated by information and communication technologies. This conviction has guided the implementation of this article, which aims to contribute reflections on the importance of using social media in education and in teacher education. After all, one lives in a world where new strategies and communication media such as virtual communities, blogs, forums and others are increasingly present. Allowing social interaction through sharing of information, thus contributing to the emergence of new forms of learning and teaching. For that we conducted a survey among students in undergraduate programs through the use of questionnaires. The collected data confirmed the importance of media use in the classroom as well as the significance of this aspect for the formation and identity construction of being a teacher who will act in a network society.Teniendo en cuenta la importancia de la comunicación en la sociedad actual, así como el papel clave de la información, uno se da cuenta de la necesidad de centrarse en la formación de profesores para adquirir las habilidades y competencias que faciliten la comprensión, el uso, la producción y fundamental para el proceso de la comunicación mediada por tecnologías de información y comunicación. Esta convicción guía la realización de este artículo, que pretende contribuir a la reflexión sobre la importancia del uso de las redes sociales en la educación y en la formación docente. Después de todo, vivimos en un mundo donde las nuevas estrategias y los medios de comunicación como las comunidades virtuales, blogs, foros y otros son cada vez más presente. Permitir la interacción social a través del intercambio de información, lo que contribuye a la aparición de nuevas formas de aprendizaje y enseñanza. Para ello se realizó una investigación entre los estudiantes universitarios a través del uso de cuestionarios. Los datos obtenidos demostraron la importancia de la utilización de los medios de comunicación en el aula, así como la importancia de este aspecto de la formación y construcción de la identidad como un profesor que actuará en una sociedad en red.Considerando a importância da comunicação na sociedade atual assim, como o papel primordial da informação, percebe-se a necessidade de privilegiar na formação docente a aquisição de habilidades e competências capazes de possibilitar a compreensão, utilização, produção e crítica ao processo de comunicação mediado pelas tecnologias de comunicação e informação. Esta convicção orientou a realização deste artigo, que tem como objetivo contribuir para a reflexão sobre a importância da utilização das mídias sociais na educação, bem como na formação do professor. Afinal, vive-se em um mundo onde novas estratégias e suportes de comunicação como comunidades virtuais, blogs, fóruns e outros estão cada vez mais presentes. Permitindo a interação social a partir do compartilhamento da informação, contribuindo assim para o surgimento de novas formas de aprender e de ensinar. Para tanto se realizou uma pesquisa entre alunos de cursos de licenciatura através da aplicação de questionários. Os dados coletados comprovaram a importância do uso das mídias em sala de aula, bem como a significação de tal aspecto para a formação e construção da identidade de ser um professor que atuará em uma sociedade em rede.Editora Universitária Tiradentes2013-02-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/59410.17564/2316-3828.2013v1n2p81-90EDUCAÇÃO; v. 1 n. 2 (2013); 81-902316-38282316-333X10.17564/2316-3828.2013v1n2reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/594/241Dias, Juliana SilvaFerreira, Simone de Lucenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-08T14:07:21Zoai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/594Revistahttps://periodicos.set.edu.br/educacaoPRIhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/oai||crismporto@gmail.com2316-38282316-333Xopendoar:2022-11-08T11:07:49.650051Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social media, education and teacher training Medios de comunicación social, educación y formación docente Mídias sociais, educação e formação docente |
title |
Social media, education and teacher training |
spellingShingle |
Social media, education and teacher training Dias, Juliana Silva Social Media Education Teacher Training medios de comunicación Educación Formación del Profesorado Mídias Educação Formação Docente |
title_short |
Social media, education and teacher training |
title_full |
Social media, education and teacher training |
title_fullStr |
Social media, education and teacher training |
title_full_unstemmed |
Social media, education and teacher training |
title_sort |
Social media, education and teacher training |
author |
Dias, Juliana Silva |
author_facet |
Dias, Juliana Silva Ferreira, Simone de Lucena |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Simone de Lucena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Juliana Silva Ferreira, Simone de Lucena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social Media Education Teacher Training medios de comunicación Educación Formación del Profesorado Mídias Educação Formação Docente |
topic |
Social Media Education Teacher Training medios de comunicación Educación Formación del Profesorado Mídias Educação Formação Docente |
description |
Considering the importance of communication in modern society as well as the vital role of information, we perceive the need to focus on training teachers to acquire skills and competencies that can facilitate understanding, use, production and criticism of the communication process mediated by information and communication technologies. This conviction has guided the implementation of this article, which aims to contribute reflections on the importance of using social media in education and in teacher education. After all, one lives in a world where new strategies and communication media such as virtual communities, blogs, forums and others are increasingly present. Allowing social interaction through sharing of information, thus contributing to the emergence of new forms of learning and teaching. For that we conducted a survey among students in undergraduate programs through the use of questionnaires. The collected data confirmed the importance of media use in the classroom as well as the significance of this aspect for the formation and identity construction of being a teacher who will act in a network society. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-02-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/594 10.17564/2316-3828.2013v1n2p81-90 |
url |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/594 |
identifier_str_mv |
10.17564/2316-3828.2013v1n2p81-90 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/594/241 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitária Tiradentes |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitária Tiradentes |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO; v. 1 n. 2 (2013); 81-90 2316-3828 2316-333X 10.17564/2316-3828.2013v1n2 reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online) instname:Universidade Tiradentes (UNIT) instacron:UNIT |
instname_str |
Universidade Tiradentes (UNIT) |
instacron_str |
UNIT |
institution |
UNIT |
reponame_str |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
collection |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||crismporto@gmail.com |
_version_ |
1800220612852973568 |