Social media, education and teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Juliana Silva
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Ferreira, Simone de Lucena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interfaces Científicas. Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/594
Resumo: Considering the importance of communication in modern society as well as the vital role of information, we perceive the need to focus on training teachers to acquire skills and competencies that can facilitate understanding, use, production and criticism of the communication process mediated by information and communication technologies. This conviction has guided the implementation of this article, which aims to contribute reflections on the importance of using social media in education and in teacher education. After all, one lives in a world where new strategies and communication media such as virtual communities, blogs, forums and others are increasingly present. Allowing social interaction through sharing of information, thus contributing to the emergence of new forms of learning and teaching. For that we conducted a survey among students in undergraduate programs through the use of questionnaires. The collected data confirmed the importance of media use in the classroom as well as the significance of this aspect for the formation and identity construction of being a teacher who will act in a network society.
id UNIT-2_c1aebf613389ef29418ef7953b18cab6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/594
network_acronym_str UNIT-2
network_name_str Interfaces Científicas. Educação (Online)
repository_id_str
spelling Social media, education and teacher trainingMedios de comunicación social, educación y formación docenteMídias sociais, educação e formação docenteSocial MediaEducationTeacher Trainingmedios de comunicaciónEducaciónFormación del ProfesoradoMídiasEducaçãoFormação DocenteConsidering the importance of communication in modern society as well as the vital role of information, we perceive the need to focus on training teachers to acquire skills and competencies that can facilitate understanding, use, production and criticism of the communication process mediated by information and communication technologies. This conviction has guided the implementation of this article, which aims to contribute reflections on the importance of using social media in education and in teacher education. After all, one lives in a world where new strategies and communication media such as virtual communities, blogs, forums and others are increasingly present. Allowing social interaction through sharing of information, thus contributing to the emergence of new forms of learning and teaching. For that we conducted a survey among students in undergraduate programs through the use of questionnaires. The collected data confirmed the importance of media use in the classroom as well as the significance of this aspect for the formation and identity construction of being a teacher who will act in a network society.Teniendo en cuenta la importancia de la comunicación en la sociedad actual, así como el papel clave de la información, uno se da cuenta de la necesidad de centrarse en la formación de profesores para adquirir las habilidades y competencias que faciliten la comprensión, el uso, la producción y fundamental para el proceso de la comunicación mediada por tecnologías de información y comunicación. Esta convicción guía la realización de este artículo, que pretende contribuir a la reflexión sobre la importancia del uso de las redes sociales en la educación y en la formación docente. Después de todo, vivimos en un mundo donde las nuevas estrategias y los medios de comunicación como las comunidades virtuales, blogs, foros y otros son cada vez más presente. Permitir la interacción social a través del intercambio de información, lo que contribuye a la aparición de nuevas formas de aprendizaje y enseñanza. Para ello se realizó una investigación entre los estudiantes universitarios a través del uso de cuestionarios. Los datos obtenidos demostraron la importancia de la utilización de los medios de comunicación en el aula, así como la importancia de este aspecto de la formación y construcción de la identidad como un profesor que actuará en una sociedad en red.Considerando a importância da comunicação na sociedade atual assim, como o papel primordial da informação, percebe-se a necessidade de privilegiar na formação docente a aquisição de habilidades e competências capazes de possibilitar a compreensão, utilização, produção e crítica ao processo de comunicação mediado pelas tecnologias de comunicação e informação. Esta convicção orientou a realização deste artigo, que tem como objetivo contribuir para a reflexão sobre a importância da utilização das mídias sociais na educação, bem como na formação do professor. Afinal, vive-se em um mundo onde novas estratégias e suportes de comunicação como comunidades virtuais, blogs, fóruns e outros estão cada vez mais presentes. Permitindo a interação social a partir do compartilhamento da informação, contribuindo assim para o surgimento de novas formas de aprender e de ensinar. Para tanto se realizou uma pesquisa entre alunos de cursos de licenciatura através da aplicação de questionários. Os dados coletados comprovaram a importância do uso das mídias em sala de aula, bem como a significação de tal aspecto para a formação e construção da identidade de ser um professor que atuará em uma sociedade em rede.Editora Universitária Tiradentes2013-02-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/59410.17564/2316-3828.2013v1n2p81-90EDUCAÇÃO; v. 1 n. 2 (2013); 81-902316-38282316-333X10.17564/2316-3828.2013v1n2reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/594/241Dias, Juliana SilvaFerreira, Simone de Lucenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-08T14:07:21Zoai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/594Revistahttps://periodicos.set.edu.br/educacaoPRIhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/oai||crismporto@gmail.com2316-38282316-333Xopendoar:2022-11-08T11:07:49.650051Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false
dc.title.none.fl_str_mv Social media, education and teacher training
Medios de comunicación social, educación y formación docente
Mídias sociais, educação e formação docente
title Social media, education and teacher training
spellingShingle Social media, education and teacher training
Dias, Juliana Silva
Social Media
Education
Teacher Training
medios de comunicación
Educación
Formación del Profesorado
Mídias
Educação
Formação Docente
title_short Social media, education and teacher training
title_full Social media, education and teacher training
title_fullStr Social media, education and teacher training
title_full_unstemmed Social media, education and teacher training
title_sort Social media, education and teacher training
author Dias, Juliana Silva
author_facet Dias, Juliana Silva
Ferreira, Simone de Lucena
author_role author
author2 Ferreira, Simone de Lucena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Juliana Silva
Ferreira, Simone de Lucena
dc.subject.por.fl_str_mv Social Media
Education
Teacher Training
medios de comunicación
Educación
Formación del Profesorado
Mídias
Educação
Formação Docente
topic Social Media
Education
Teacher Training
medios de comunicación
Educación
Formación del Profesorado
Mídias
Educação
Formação Docente
description Considering the importance of communication in modern society as well as the vital role of information, we perceive the need to focus on training teachers to acquire skills and competencies that can facilitate understanding, use, production and criticism of the communication process mediated by information and communication technologies. This conviction has guided the implementation of this article, which aims to contribute reflections on the importance of using social media in education and in teacher education. After all, one lives in a world where new strategies and communication media such as virtual communities, blogs, forums and others are increasingly present. Allowing social interaction through sharing of information, thus contributing to the emergence of new forms of learning and teaching. For that we conducted a survey among students in undergraduate programs through the use of questionnaires. The collected data confirmed the importance of media use in the classroom as well as the significance of this aspect for the formation and identity construction of being a teacher who will act in a network society.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-02-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/594
10.17564/2316-3828.2013v1n2p81-90
url https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/594
identifier_str_mv 10.17564/2316-3828.2013v1n2p81-90
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/594/241
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Universitária Tiradentes
publisher.none.fl_str_mv Editora Universitária Tiradentes
dc.source.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO; v. 1 n. 2 (2013); 81-90
2316-3828
2316-333X
10.17564/2316-3828.2013v1n2
reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)
instname:Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron:UNIT
instname_str Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron_str UNIT
institution UNIT
reponame_str Interfaces Científicas. Educação (Online)
collection Interfaces Científicas. Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)
repository.mail.fl_str_mv ||crismporto@gmail.com
_version_ 1800220612852973568