Observations of babies in the context of an internship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Claudionor Renato da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Rodrigues, Adrielle de Sena Cardoso, Tavares, Carleidy Batista
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770
Resumo: Investigations involving the study of infants have been growing in Brazil. It aims to point out some characteristics of the education of the babies, among them. The methodology of observation is used. The central characteristics of this education, with babies, found in the research are: we have a pedagogical practice in which the teachers do not encourage and promote the interaction between the babies and a partial autonomy of these in the planned activities; the interactions through the games still do not reach the proposal of the theory of the exchanges between babies of Mira Stambak and his team - referential of this research. And finally, actions with babies are defined and directed by the adult. Taken together, these findings demand a new “das” look and practices, as well as in relation to the production of knowledge in this theme. In this sense, the present work is characterized as a referential enhancer for other researches, on infants, in Brazilian contexts and of Internship, in Pedagogy courses
id UEPG-31_cc3a8940573d35c746a3c38c0932b67d
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/13770
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling Observations of babies in the context of an internshipObservaciones durante las prácticas docentes con bebésObservações estagiais com bebêsEstágio. Bebês. Práticas Pedagógicas.Internship. Babies. Pedagogical practices.Etapa. Bebés. Prácticas pedagógicas.Investigations involving the study of infants have been growing in Brazil. It aims to point out some characteristics of the education of the babies, among them. The methodology of observation is used. The central characteristics of this education, with babies, found in the research are: we have a pedagogical practice in which the teachers do not encourage and promote the interaction between the babies and a partial autonomy of these in the planned activities; the interactions through the games still do not reach the proposal of the theory of the exchanges between babies of Mira Stambak and his team - referential of this research. And finally, actions with babies are defined and directed by the adult. Taken together, these findings demand a new “das” look and practices, as well as in relation to the production of knowledge in this theme. In this sense, the present work is characterized as a referential enhancer for other researches, on infants, in Brazilian contexts and of Internship, in Pedagogy coursesLas investigaciones que involucran el estudio con los bebés vienen creciendo en Brasil. Se pretende apuntar algunas características de la educación de los bebés, entre ellos. Se utiliza la metodología de la observación. Las características centrales de esta educación, con bebés, encontradas en la investigación, son: tenemos una práctica pedagógica en que los docentes poco incentivan y promueven la interacción entre los bebés y una parcial autonomía de éstos, en las actividades planificadas; las interacciones por los juegos todavía no alcanzan la propuesta de la teoría de los intercambios entre bebés de Mira Stambak y su equipo - referencial de esta investigación. Y, por último, las acciones junto a los bebés son definidas y dirigidas por el adulto. En su conjunto, estas constataciones exigen una nueva mirada “de las” y para las prácticas, así como en relación a la producción de conocimiento en esta temática. En este sentido, el presente trabajo se caracteriza como potencializador referencial para otras investigaciones, sobre los bebés, en contextos brasileños y de Etapa, en los cursos de Pedagogía. Investigações envolvendo o estudo com bebês vêm crescendo no Brasil. Objetiva-se apontar algumas características da educação dos bebês, entre eles. Utiliza-se a metodologia da observação. As características centrais desta educação, com bebês, encontradas na pesquisa, são: temos uma prática pedagógica em que os docentes pouco incentivam e promovem a interação entre os bebês e uma parcial autonomia destes, nas atividades planejadas; as interações pelas brincadeiras ainda não alcançam a proposta da teoria das trocas entre bebês de Mira Stambak e sua equipe – referencial desta pesquisa. E, por último, as ações junto aos bebês são definidas e direcionadas pelo adulto. Em seu conjunto, estas constatações exigem um novo olhar “das” e para as práticas, bem como em relação à produção de conhecimento nesta temática. Neste sentido, o presente trabalho se caracteriza como potencializador referencial para outras pesquisas, sobre os bebês, em contextos brasileiros e de Estágio, nos cursos de Pedagogia.Editora UEPG2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1377010.5212/OlharProfr.v.22.0008Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-15Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-151984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209212725https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209215956https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209215957https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209216126Copyright (c) 2019 Claudionor Renato da Silva, Adrielle de Sena Cardoso Rodrigues, Carleidy Batista Tavaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Claudionor Renato daRodrigues, Adrielle de Sena CardosoTavares, Carleidy Batista2022-05-17T17:16:30Zoai:uepg.br:article/13770Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-05-17T17:16:30Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Observations of babies in the context of an internship
Observaciones durante las prácticas docentes con bebés
Observações estagiais com bebês
title Observations of babies in the context of an internship
spellingShingle Observations of babies in the context of an internship
Silva, Claudionor Renato da
Estágio. Bebês. Práticas Pedagógicas.
Internship. Babies. Pedagogical practices.
Etapa. Bebés. Prácticas pedagógicas.
title_short Observations of babies in the context of an internship
title_full Observations of babies in the context of an internship
title_fullStr Observations of babies in the context of an internship
title_full_unstemmed Observations of babies in the context of an internship
title_sort Observations of babies in the context of an internship
author Silva, Claudionor Renato da
author_facet Silva, Claudionor Renato da
Rodrigues, Adrielle de Sena Cardoso
Tavares, Carleidy Batista
author_role author
author2 Rodrigues, Adrielle de Sena Cardoso
Tavares, Carleidy Batista
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Claudionor Renato da
Rodrigues, Adrielle de Sena Cardoso
Tavares, Carleidy Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio. Bebês. Práticas Pedagógicas.
Internship. Babies. Pedagogical practices.
Etapa. Bebés. Prácticas pedagógicas.
topic Estágio. Bebês. Práticas Pedagógicas.
Internship. Babies. Pedagogical practices.
Etapa. Bebés. Prácticas pedagógicas.
description Investigations involving the study of infants have been growing in Brazil. It aims to point out some characteristics of the education of the babies, among them. The methodology of observation is used. The central characteristics of this education, with babies, found in the research are: we have a pedagogical practice in which the teachers do not encourage and promote the interaction between the babies and a partial autonomy of these in the planned activities; the interactions through the games still do not reach the proposal of the theory of the exchanges between babies of Mira Stambak and his team - referential of this research. And finally, actions with babies are defined and directed by the adult. Taken together, these findings demand a new “das” look and practices, as well as in relation to the production of knowledge in this theme. In this sense, the present work is characterized as a referential enhancer for other researches, on infants, in Brazilian contexts and of Internship, in Pedagogy courses
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF Text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770
10.5212/OlharProfr.v.22.0008
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.22.0008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209212725
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209215956
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209215957
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209216126
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-15
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15
Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053496769380352