Observations of babies in the context of an internship
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olhar de Professor (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770 |
Resumo: | Investigations involving the study of infants have been growing in Brazil. It aims to point out some characteristics of the education of the babies, among them. The methodology of observation is used. The central characteristics of this education, with babies, found in the research are: we have a pedagogical practice in which the teachers do not encourage and promote the interaction between the babies and a partial autonomy of these in the planned activities; the interactions through the games still do not reach the proposal of the theory of the exchanges between babies of Mira Stambak and his team - referential of this research. And finally, actions with babies are defined and directed by the adult. Taken together, these findings demand a new “das” look and practices, as well as in relation to the production of knowledge in this theme. In this sense, the present work is characterized as a referential enhancer for other researches, on infants, in Brazilian contexts and of Internship, in Pedagogy courses |
id |
UEPG-31_cc3a8940573d35c746a3c38c0932b67d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/13770 |
network_acronym_str |
UEPG-31 |
network_name_str |
Olhar de Professor (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Observations of babies in the context of an internshipObservaciones durante las prácticas docentes con bebésObservações estagiais com bebêsEstágio. Bebês. Práticas Pedagógicas.Internship. Babies. Pedagogical practices.Etapa. Bebés. Prácticas pedagógicas.Investigations involving the study of infants have been growing in Brazil. It aims to point out some characteristics of the education of the babies, among them. The methodology of observation is used. The central characteristics of this education, with babies, found in the research are: we have a pedagogical practice in which the teachers do not encourage and promote the interaction between the babies and a partial autonomy of these in the planned activities; the interactions through the games still do not reach the proposal of the theory of the exchanges between babies of Mira Stambak and his team - referential of this research. And finally, actions with babies are defined and directed by the adult. Taken together, these findings demand a new “das” look and practices, as well as in relation to the production of knowledge in this theme. In this sense, the present work is characterized as a referential enhancer for other researches, on infants, in Brazilian contexts and of Internship, in Pedagogy coursesLas investigaciones que involucran el estudio con los bebés vienen creciendo en Brasil. Se pretende apuntar algunas características de la educación de los bebés, entre ellos. Se utiliza la metodología de la observación. Las características centrales de esta educación, con bebés, encontradas en la investigación, son: tenemos una práctica pedagógica en que los docentes poco incentivan y promueven la interacción entre los bebés y una parcial autonomía de éstos, en las actividades planificadas; las interacciones por los juegos todavía no alcanzan la propuesta de la teoría de los intercambios entre bebés de Mira Stambak y su equipo - referencial de esta investigación. Y, por último, las acciones junto a los bebés son definidas y dirigidas por el adulto. En su conjunto, estas constataciones exigen una nueva mirada “de las” y para las prácticas, así como en relación a la producción de conocimiento en esta temática. En este sentido, el presente trabajo se caracteriza como potencializador referencial para otras investigaciones, sobre los bebés, en contextos brasileños y de Etapa, en los cursos de Pedagogía. Investigações envolvendo o estudo com bebês vêm crescendo no Brasil. Objetiva-se apontar algumas características da educação dos bebês, entre eles. Utiliza-se a metodologia da observação. As características centrais desta educação, com bebês, encontradas na pesquisa, são: temos uma prática pedagógica em que os docentes pouco incentivam e promovem a interação entre os bebês e uma parcial autonomia destes, nas atividades planejadas; as interações pelas brincadeiras ainda não alcançam a proposta da teoria das trocas entre bebês de Mira Stambak e sua equipe – referencial desta pesquisa. E, por último, as ações junto aos bebês são definidas e direcionadas pelo adulto. Em seu conjunto, estas constatações exigem um novo olhar “das” e para as práticas, bem como em relação à produção de conhecimento nesta temática. Neste sentido, o presente trabalho se caracteriza como potencializador referencial para outras pesquisas, sobre os bebês, em contextos brasileiros e de Estágio, nos cursos de Pedagogia.Editora UEPG2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1377010.5212/OlharProfr.v.22.0008Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-15Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-151984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209212725https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209215956https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209215957https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209216126Copyright (c) 2019 Claudionor Renato da Silva, Adrielle de Sena Cardoso Rodrigues, Carleidy Batista Tavaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Claudionor Renato daRodrigues, Adrielle de Sena CardosoTavares, Carleidy Batista2022-05-17T17:16:30Zoai:uepg.br:article/13770Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-05-17T17:16:30Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Observations of babies in the context of an internship Observaciones durante las prácticas docentes con bebés Observações estagiais com bebês |
title |
Observations of babies in the context of an internship |
spellingShingle |
Observations of babies in the context of an internship Silva, Claudionor Renato da Estágio. Bebês. Práticas Pedagógicas. Internship. Babies. Pedagogical practices. Etapa. Bebés. Prácticas pedagógicas. |
title_short |
Observations of babies in the context of an internship |
title_full |
Observations of babies in the context of an internship |
title_fullStr |
Observations of babies in the context of an internship |
title_full_unstemmed |
Observations of babies in the context of an internship |
title_sort |
Observations of babies in the context of an internship |
author |
Silva, Claudionor Renato da |
author_facet |
Silva, Claudionor Renato da Rodrigues, Adrielle de Sena Cardoso Tavares, Carleidy Batista |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Adrielle de Sena Cardoso Tavares, Carleidy Batista |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Claudionor Renato da Rodrigues, Adrielle de Sena Cardoso Tavares, Carleidy Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estágio. Bebês. Práticas Pedagógicas. Internship. Babies. Pedagogical practices. Etapa. Bebés. Prácticas pedagógicas. |
topic |
Estágio. Bebês. Práticas Pedagógicas. Internship. Babies. Pedagogical practices. Etapa. Bebés. Prácticas pedagógicas. |
description |
Investigations involving the study of infants have been growing in Brazil. It aims to point out some characteristics of the education of the babies, among them. The methodology of observation is used. The central characteristics of this education, with babies, found in the research are: we have a pedagogical practice in which the teachers do not encourage and promote the interaction between the babies and a partial autonomy of these in the planned activities; the interactions through the games still do not reach the proposal of the theory of the exchanges between babies of Mira Stambak and his team - referential of this research. And finally, actions with babies are defined and directed by the adult. Taken together, these findings demand a new “das” look and practices, as well as in relation to the production of knowledge in this theme. In this sense, the present work is characterized as a referential enhancer for other researches, on infants, in Brazilian contexts and of Internship, in Pedagogy courses |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion PDF Text Texto PDF Texto PDF |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770 10.5212/OlharProfr.v.22.0008 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770 |
identifier_str_mv |
10.5212/OlharProfr.v.22.0008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209212725 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209215956 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209215957 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13770/209209216126 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml application/zip text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-15 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15 Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15 1984-0187 1518-5648 reponame:Olhar de Professor (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Olhar de Professor (Online) |
collection |
Olhar de Professor (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
olhardeprofessor@uepg.br|| |
_version_ |
1797053496769380352 |