“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olhar de Professor (Online) |
DOI: | 10.5212/OlharProfr.v.24.17619.072 |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619 |
Resumo: | This work focuses on children's cultures and their articulation with the right of child citizens, based on socio-anthropological contributions and cultural psychology. Using an interpretive narrative from an ethnographic perspective, we circumscribe the case study to a kindergarten, where, in a holistic way and through the recognition of the artifacts created by children as revealers of children's cultures, we scrutinize ways and opportunities for children to be social actors and participate in the co-construction of your curriculum. Using visual methodologies and content analysis, we focus on children's interactions and productions, in different formats and supports, as a result of their autonomous activity, in pairs or in groups, in a public kindergarten. The children's projects lead to knowledge about childhood and the construction processes of children's cultures. |
id |
UEPG-31_cf1e4ff19548f4f1c838a8c6f9f07ea5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/17619 |
network_acronym_str |
UEPG-31 |
network_name_str |
Olhar de Professor (Online) |
spelling |
“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia“E de dentro do circo saiu um passarhomem, metade homem e metade pássaro”: as culturas infantis no jardim de infânciaInfância, Culturas Infantis, Projetos de CriançasChildhood, Children's Cultures, Children's ProjectsInfancia, Culturas infantiles, Proyectos infantilesThis work focuses on children's cultures and their articulation with the right of child citizens, based on socio-anthropological contributions and cultural psychology. Using an interpretive narrative from an ethnographic perspective, we circumscribe the case study to a kindergarten, where, in a holistic way and through the recognition of the artifacts created by children as revealers of children's cultures, we scrutinize ways and opportunities for children to be social actors and participate in the co-construction of your curriculum. Using visual methodologies and content analysis, we focus on children's interactions and productions, in different formats and supports, as a result of their autonomous activity, in pairs or in groups, in a public kindergarten. The children's projects lead to knowledge about childhood and the construction processes of children's cultures.Este trabajo se centra en las culturas de los niños y su articulación con el derecho de los niños ciudadanos, a partir de aportes socioantropológicos y psicológicos culturales. Utilizando una narrativa interpretativa desde una perspectiva etnográfica, circunscribimos el caso de estudio a un jardín de infancia, donde, de manera holística y a través del reconocimiento de los artefactos creados por los niños como reveladores de las culturas infantiles, escudriñamos formas y oportunidades para que los niños sean sociales. actores y participar en la co-construcción de su plan de estudios. Mediante metodologías visuales y análisis de contenido, nos enfocamos en las interacciones y producciones de los niños, en diferentes formatos y soportes, como resultado de su actividad autónoma, en parejas o en grupos, en un jardín de infancia público. Los proyectos infantiles conducen al conocimiento sobre la infancia y los procesos de construcción de las culturas infantiles.Este trabalho foca as culturas infantis e sua articulação com o direito de crianças cidadãos, a partir de contributos socioantropológicos e da psicologia cultural. Usando uma narrativa interpretativa na perspetiva etnográfica, circunscrevemos o estudo de caso a um jardim de infância, onde, de modo holístico e pelo reconhecimento dos artefactos criados pelas crianças como reveladores de culturas infantis, escrutinamos modos e oportunidades das crianças serem atores sociais e participarem na coconstrução do seu currículo. Recorrendo a metodologias visuais e de análise de conteúdo, debruçamo-nos sobre as interações e produções das crianças, em diversos formatos e suportes, resultado da sua atividade autónoma, a pares ou de grupo, num jardim de infância da rede pública. Dos projetos das crianças se infere conhecimento sobre a infância e sobre os processos de construção das culturas infantis.Editora UEPG2021-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1761910.5212/OlharProfr.v.24.17619.072Olhar de Professor; Bd. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-26Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Continuous Publishing; 1-26Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicación Continua; 1-26Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-26Olhar de Professor; v. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-261984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619/209209214464https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619/209209215629https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619/209209215630Copyright (c) 2021 Maria Manuela de Sampaio Pinto Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Manuela de Sampaio Pinto 2022-03-11T00:24:50Zoai:uepg.br:article/17619Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-11T00:24:50Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia “E de dentro do circo saiu um passarhomem, metade homem e metade pássaro”: as culturas infantis no jardim de infância |
title |
“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia |
spellingShingle |
“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia Silva, Maria Manuela de Sampaio Pinto Infância, Culturas Infantis, Projetos de Crianças Childhood, Children's Cultures, Children's Projects Infancia, Culturas infantiles, Proyectos infantiles Silva, Maria Manuela de Sampaio Pinto Infância, Culturas Infantis, Projetos de Crianças Childhood, Children's Cultures, Children's Projects Infancia, Culturas infantiles, Proyectos infantiles |
title_short |
“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia |
title_full |
“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia |
title_fullStr |
“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia |
title_full_unstemmed |
“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia |
title_sort |
“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia |
author |
Silva, Maria Manuela de Sampaio Pinto |
author_facet |
Silva, Maria Manuela de Sampaio Pinto Silva, Maria Manuela de Sampaio Pinto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria Manuela de Sampaio Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Infância, Culturas Infantis, Projetos de Crianças Childhood, Children's Cultures, Children's Projects Infancia, Culturas infantiles, Proyectos infantiles |
topic |
Infância, Culturas Infantis, Projetos de Crianças Childhood, Children's Cultures, Children's Projects Infancia, Culturas infantiles, Proyectos infantiles |
description |
This work focuses on children's cultures and their articulation with the right of child citizens, based on socio-anthropological contributions and cultural psychology. Using an interpretive narrative from an ethnographic perspective, we circumscribe the case study to a kindergarten, where, in a holistic way and through the recognition of the artifacts created by children as revealers of children's cultures, we scrutinize ways and opportunities for children to be social actors and participate in the co-construction of your curriculum. Using visual methodologies and content analysis, we focus on children's interactions and productions, in different formats and supports, as a result of their autonomous activity, in pairs or in groups, in a public kindergarten. The children's projects lead to knowledge about childhood and the construction processes of children's cultures. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion PDF Text Texto PDF Texto PDF |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619 10.5212/OlharProfr.v.24.17619.072 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619 |
identifier_str_mv |
10.5212/OlharProfr.v.24.17619.072 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619/209209214464 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619/209209215629 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619/209209215630 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria Manuela de Sampaio Pinto Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria Manuela de Sampaio Pinto Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhar de Professor; Bd. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-26 Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Continuous Publishing; 1-26 Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicación Continua; 1-26 Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-26 Olhar de Professor; v. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-26 1984-0187 1518-5648 reponame:Olhar de Professor (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Olhar de Professor (Online) |
collection |
Olhar de Professor (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
olhardeprofessor@uepg.br|| |
_version_ |
1822178717079699456 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5212/OlharProfr.v.24.17619.072 |