“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria Manuela de Sampaio Pinto
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.17619.072
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619
Resumo: This work focuses on children's cultures and their articulation with the right of child citizens, based on socio-anthropological contributions and cultural psychology. Using an interpretive narrative from an ethnographic perspective, we circumscribe the case study to a kindergarten, where, in a holistic way and through the recognition of the artifacts created by children as revealers of children's cultures, we scrutinize ways and opportunities for children to be social actors and participate in the co-construction of your curriculum. Using visual methodologies and content analysis, we focus on children's interactions and productions, in different formats and supports, as a result of their autonomous activity, in pairs or in groups, in a public kindergarten. The children's projects lead to knowledge about childhood and the construction processes of children's cultures.
id UEPG-31_cf1e4ff19548f4f1c838a8c6f9f07ea5
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/17619
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
spelling “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia“E de dentro do circo saiu um passarhomem, metade homem e metade pássaro”: as culturas infantis no jardim de infânciaInfância, Culturas Infantis, Projetos de CriançasChildhood, Children's Cultures, Children's ProjectsInfancia, Culturas infantiles, Proyectos infantilesThis work focuses on children's cultures and their articulation with the right of child citizens, based on socio-anthropological contributions and cultural psychology. Using an interpretive narrative from an ethnographic perspective, we circumscribe the case study to a kindergarten, where, in a holistic way and through the recognition of the artifacts created by children as revealers of children's cultures, we scrutinize ways and opportunities for children to be social actors and participate in the co-construction of your curriculum. Using visual methodologies and content analysis, we focus on children's interactions and productions, in different formats and supports, as a result of their autonomous activity, in pairs or in groups, in a public kindergarten. The children's projects lead to knowledge about childhood and the construction processes of children's cultures.Este trabajo se centra en las culturas de los niños y su articulación con el derecho de los niños ciudadanos, a partir de aportes socioantropológicos y psicológicos culturales. Utilizando una narrativa interpretativa desde una perspectiva etnográfica, circunscribimos el caso de estudio a un jardín de infancia, donde, de manera holística y a través del reconocimiento de los artefactos creados por los niños como reveladores de las culturas infantiles, escudriñamos formas y oportunidades para que los niños sean sociales. actores y participar en la co-construcción de su plan de estudios. Mediante metodologías visuales y análisis de contenido, nos enfocamos en las interacciones y producciones de los niños, en diferentes formatos y soportes, como resultado de su actividad autónoma, en parejas o en grupos, en un jardín de infancia público. Los proyectos infantiles conducen al conocimiento sobre la infancia y los procesos de construcción de las culturas infantiles.Este trabalho foca as culturas infantis e sua articulação com o direito de crianças cidadãos, a partir de contributos socioantropológicos e da psicologia cultural. Usando uma narrativa interpretativa na perspetiva etnográfica, circunscrevemos o estudo de caso a um jardim de infância, onde, de modo holístico e pelo reconhecimento dos artefactos criados pelas crianças como reveladores de culturas infantis, escrutinamos modos e oportunidades das crianças serem atores sociais e participarem na coconstrução do seu currículo. Recorrendo a metodologias visuais e de análise de conteúdo, debruçamo-nos sobre as interações e produções das crianças, em diversos formatos e suportes, resultado da sua atividade autónoma, a pares ou de grupo, num jardim de infância da rede pública. Dos projetos das crianças se infere conhecimento sobre a infância e sobre os processos de construção das culturas infantis.Editora UEPG2021-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1761910.5212/OlharProfr.v.24.17619.072Olhar de Professor; Bd. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-26Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Continuous Publishing; 1-26Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicación Continua; 1-26Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-26Olhar de Professor; v. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-261984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619/209209214464https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619/209209215629https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619/209209215630Copyright (c) 2021 Maria Manuela de Sampaio Pinto Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Manuela de Sampaio Pinto 2022-03-11T00:24:50Zoai:uepg.br:article/17619Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-11T00:24:50Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia
“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia
“E de dentro do circo saiu um passarhomem, metade homem e metade pássaro”: as culturas infantis no jardim de infância
title “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia
spellingShingle “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia
“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia
Silva, Maria Manuela de Sampaio Pinto
Infância, Culturas Infantis, Projetos de Crianças
Childhood, Children's Cultures, Children's Projects
Infancia, Culturas infantiles, Proyectos infantiles
Silva, Maria Manuela de Sampaio Pinto
Infância, Culturas Infantis, Projetos de Crianças
Childhood, Children's Cultures, Children's Projects
Infancia, Culturas infantiles, Proyectos infantiles
title_short “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia
title_full “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia
title_fullStr “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia
“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia
title_full_unstemmed “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia
“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia
title_sort “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia
author Silva, Maria Manuela de Sampaio Pinto
author_facet Silva, Maria Manuela de Sampaio Pinto
Silva, Maria Manuela de Sampaio Pinto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria Manuela de Sampaio Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Infância, Culturas Infantis, Projetos de Crianças
Childhood, Children's Cultures, Children's Projects
Infancia, Culturas infantiles, Proyectos infantiles
topic Infância, Culturas Infantis, Projetos de Crianças
Childhood, Children's Cultures, Children's Projects
Infancia, Culturas infantiles, Proyectos infantiles
description This work focuses on children's cultures and their articulation with the right of child citizens, based on socio-anthropological contributions and cultural psychology. Using an interpretive narrative from an ethnographic perspective, we circumscribe the case study to a kindergarten, where, in a holistic way and through the recognition of the artifacts created by children as revealers of children's cultures, we scrutinize ways and opportunities for children to be social actors and participate in the co-construction of your curriculum. Using visual methodologies and content analysis, we focus on children's interactions and productions, in different formats and supports, as a result of their autonomous activity, in pairs or in groups, in a public kindergarten. The children's projects lead to knowledge about childhood and the construction processes of children's cultures.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF Text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619
10.5212/OlharProfr.v.24.17619.072
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.24.17619.072
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619/209209214464
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619/209209215629
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619/209209215630
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Maria Manuela de Sampaio Pinto Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Maria Manuela de Sampaio Pinto Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-26
Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Continuous Publishing; 1-26
Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicación Continua; 1-26
Olhar de Professor; Vol. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-26
Olhar de Professor; v. 24 (2021): Publicação Contínua; 1-26
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1822178717079699456
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.24.17619.072