Structuring knowledge for teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Maria Adélia
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20916
Resumo: One of the great challenges for the socio-political and financial recognition of teaching as a profession that requires adequate training, in undergraduate courses, is the historical and recurrent trivialization that to be a teacher it is necessary to have a vocation or a gift. It persists in the social imagination and in some academic niches that it is enough to master the specific knowledge of a profession so that, like the dust of the pirlimpimpim, this professional is notoriously recognized as a teacher. A reductionist and merely technical idea of the act of teaching, which disregards dimensions such as the socio-historical and cultural, present in the teaching-learning process. This is documental research that, through content analysis, presents the scenario of basic education teacher training policies, as well as describes the structuring knowledge, in Shulman's (1986) perspective, for teacher identity. It can be inferred that investment in Brazilian educational infrastructure is on the periphery of the ranking of OECD countries, and that there is a tendency to blame teachers for the failure of students to learn.
id UEPG-31_e36f36fb48032cec19ccd9e9f7edd611
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/20916
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling Structuring knowledge for teacher trainingEstructuración del conocimiento para la formación docenteConhecimentos estruturantes para a formação de professoresBasic education. Teaching profession. Notorious to know.Educação básica. Profissão docente. Notório saber.BNCC e formação de professoresPolíticas de formação de professoresEducación básica. Profesión docente. Notorio saber.One of the great challenges for the socio-political and financial recognition of teaching as a profession that requires adequate training, in undergraduate courses, is the historical and recurrent trivialization that to be a teacher it is necessary to have a vocation or a gift. It persists in the social imagination and in some academic niches that it is enough to master the specific knowledge of a profession so that, like the dust of the pirlimpimpim, this professional is notoriously recognized as a teacher. A reductionist and merely technical idea of the act of teaching, which disregards dimensions such as the socio-historical and cultural, present in the teaching-learning process. This is documental research that, through content analysis, presents the scenario of basic education teacher training policies, as well as describes the structuring knowledge, in Shulman's (1986) perspective, for teacher identity. It can be inferred that investment in Brazilian educational infrastructure is on the periphery of the ranking of OECD countries, and that there is a tendency to blame teachers for the failure of students to learn.Uno de los grandes desafíos para el reconocimiento sociopolítico y económico de la docencia como profesión que requiere una adecuada formación, en los cursos de pregrado, es la banalización histórica y recurrente de que para ser docente es necesario tener vocación o un don. Persiste en el imaginario social y en algunos nichos académicos que basta con dominar los conocimientos específicos de una profesión para que, como el pó de pirlimpimpim, este profesional sea notoriamente reconocido como docente. Una idea reduccionista y meramente técnica del acto de enseñar, que prescinde de dimensiones como la sociohistórica y la cultural, presentes en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Se trata de una investigación documental que, a través del análisis de contenido, presenta el escenario de las políticas de formación docente de educación básica, así como describe los saberes estructurantes, en la perspectiva de Shulman (1986), para la identidad docente. Se puede inferir que la inversión en infraestructura educativa brasileña está en la periferia del ranking de países de la OCDE, y que hay una tendencia a culpar a los profesores por el fracaso en el aprendizaje de los estudiantes.Um dos grandes desafios para o reconhecimento sociopolítico e financeiro da docência como uma profissão que requer formação adequada, em cursos de licenciaturas, é a histórica e recorrente banalização que para ser professor é preciso ter vocação ou dom. Persiste no imaginário social e em alguns nichos acadêmicos que basta dominar os conhecimentos específicos de uma profissão para que, como o pó do pirlimpimpim, esse profissional seja notoriamente reconhecido como professor. Uma ideia reducionista e meramente técnica do ato de ensinar, que desconsidera dimensões como a sócio-histórico e cultural, presente no processo ensino-aprendizagem. O objetivo desse estudo é analisar os conhecimentos estruturantes necessários a formação docente. Trata-se de uma pesquisa documental que por meio da análise de conteúdo apresenta o cenário das políticas de formação de professores da educação básica, bem como descreve os conhecimentos estruturantes, na perspectiva de Shulman (1986), para a identidade docente. Pode-se inferir que o investimento na infraestrutura educacional brasileira se encontra na periferia do ranking de países da OCDE, e ainda, que há uma tendencia de culpabilização professor, pelo fracasso da aprendizagem dos alunos.    Editora UEPG2022-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF textTexto PDFTexto PDFapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/2091610.5212/OlharProfr.v.25.20916.073Olhar de Professor; Bd. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Continuous Publication; 1-24Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicación Continua; 1-24Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24Olhar de Professor; v. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-241984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20916/209209217228Copyright (c) 2022 Dr.ª Maria Adélia Costahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Maria Adélia2023-03-17T14:36:19Zoai:uepg.br:article/20916Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2023-03-17T14:36:19Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Structuring knowledge for teacher training
Estructuración del conocimiento para la formación docente
Conhecimentos estruturantes para a formação de professores
title Structuring knowledge for teacher training
spellingShingle Structuring knowledge for teacher training
Costa, Maria Adélia
Basic education.
Teaching profession.
Notorious to know.
Educação básica.
Profissão docente.
Notório saber.
BNCC e formação de professores
Políticas de formação de professores
Educación básica.
Profesión docente.
Notorio saber.
title_short Structuring knowledge for teacher training
title_full Structuring knowledge for teacher training
title_fullStr Structuring knowledge for teacher training
title_full_unstemmed Structuring knowledge for teacher training
title_sort Structuring knowledge for teacher training
author Costa, Maria Adélia
author_facet Costa, Maria Adélia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Maria Adélia
dc.subject.por.fl_str_mv Basic education.
Teaching profession.
Notorious to know.
Educação básica.
Profissão docente.
Notório saber.
BNCC e formação de professores
Políticas de formação de professores
Educación básica.
Profesión docente.
Notorio saber.
topic Basic education.
Teaching profession.
Notorious to know.
Educação básica.
Profissão docente.
Notório saber.
BNCC e formação de professores
Políticas de formação de professores
Educación básica.
Profesión docente.
Notorio saber.
description One of the great challenges for the socio-political and financial recognition of teaching as a profession that requires adequate training, in undergraduate courses, is the historical and recurrent trivialization that to be a teacher it is necessary to have a vocation or a gift. It persists in the social imagination and in some academic niches that it is enough to master the specific knowledge of a profession so that, like the dust of the pirlimpimpim, this professional is notoriously recognized as a teacher. A reductionist and merely technical idea of the act of teaching, which disregards dimensions such as the socio-historical and cultural, present in the teaching-learning process. This is documental research that, through content analysis, presents the scenario of basic education teacher training policies, as well as describes the structuring knowledge, in Shulman's (1986) perspective, for teacher identity. It can be inferred that investment in Brazilian educational infrastructure is on the periphery of the ranking of OECD countries, and that there is a tendency to blame teachers for the failure of students to learn.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20916
10.5212/OlharProfr.v.25.20916.073
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20916
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.25.20916.073
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20916/209209217228
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Dr.ª Maria Adélia Costa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Dr.ª Maria Adélia Costa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24
Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Continuous Publication; 1-24
Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicación Continua; 1-24
Olhar de Professor; Vol. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24
Olhar de Professor; v. 25 (2022): Publicação Contínua; 1-24
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053494413230080