Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacaria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braunstein, Guilherme Kunde
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pegoraro, Carina Barboza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Científica da Uergs
DOI: 10.21674/2448-0479.61.92-108
Texto Completo: https://revista.uergs.edu.br/index.php/revuergs/article/view/2397
Resumo: Dropouts in tertiary education vary according to knowledge area, region, market prospects, types of selection processes, financial problems, and solid secondary education. Due to the high dropout rate of the degree course in Agrarian Sciences, this work aims to verify the reasons that raised this rate to 75% dropout during the course. The methodology for the creation of this work was through the interaction of documentary and field research. The documentary research was conducted in articles, congress materials, seminars, magazines, websites and suitable platforms. For the field research this was conducted interviews with open questions, individually and recorded in order to know the opinion of teachers and university students who continue and who have evaded the course, about possible causes of the large dropout. The reasons reported in the interviews were diverse, among the most mentioned being the lack of recognition and dissemination and affinity with the course, lack of interest of the institution and the teachers with the course. The way it was created from the course directly affected everyone involved. Thus, effective planning is required for the opening of new courses so that the University can offer quality courses to the satisfaction of all involved, teachers, students and staff, and the form of dropout will only be necessary. for lack of affinity or personal problems.
id UERGS-1_6295f0d40841f5c7707cfdbf936d3ac4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2397
network_acronym_str UERGS-1
network_name_str Revista Eletrônica Científica da Uergs
spelling Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacariaensino superiorevasãolicenciaturasDropouts in tertiary education vary according to knowledge area, region, market prospects, types of selection processes, financial problems, and solid secondary education. Due to the high dropout rate of the degree course in Agrarian Sciences, this work aims to verify the reasons that raised this rate to 75% dropout during the course. The methodology for the creation of this work was through the interaction of documentary and field research. The documentary research was conducted in articles, congress materials, seminars, magazines, websites and suitable platforms. For the field research this was conducted interviews with open questions, individually and recorded in order to know the opinion of teachers and university students who continue and who have evaded the course, about possible causes of the large dropout. The reasons reported in the interviews were diverse, among the most mentioned being the lack of recognition and dissemination and affinity with the course, lack of interest of the institution and the teachers with the course. The way it was created from the course directly affected everyone involved. Thus, effective planning is required for the opening of new courses so that the University can offer quality courses to the satisfaction of all involved, teachers, students and staff, and the form of dropout will only be necessary. for lack of affinity or personal problems.As desistências no ensino superior variam de acordo com a área de conhecimento, região, perspectivas de mercado, tipos de processos seletivos, problemas financeiros e formação sólida no ensino médio. Devido ao alto percentual de evasão do curso de Licenciatura em Ciências Agrária, esse trabalho tem como objetivo verificar os motivos que elevaram essa taxa para 75% de desistência durante o curso. A metodologia para a criação deste trabalho se deu através da interação da pesquisa documental e de campo.  A pesquisa documental foi realizada em artigos, materiais de congressos, seminários, revistas, sites e plataformas idôneas. Para a pesquisa de campo foi realizada entrevistas com perguntas abertas, de forma individual e gravada a fim de saber a opinião dos professores e universitários que continuam e que evadiram do curso, sobre possíveis causas para a evasão. Os motivos relatados nas entrevistas foram diversos, entre os mais mencionados a falta de reconhecimento e divulgação e afinidade com o curso, falta de interesse da instituição e dos professores com o curso. A forma como se criou do curso afetou diretamente todos os envolvidos. Deste modo, faz-se necessário um planejamento elaborado de forma eficaz, para a abertura de novos cursos, para que a Universidade possa ofertar cursos de qualidade com a satisfação de tosos os envolvidos, professores, alunos e funcionários e desta forma a evasão será apenas por falta de afinidade ou por problemas pessoais.Uergs2020-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uergs.edu.br/index.php/revuergs/article/view/239710.21674/2448-0479.61.92-108Revista Eletrônica Científica da UERGS ; v. 6 n. 1 (2020): Edição Abril; 92-1082448-0479reponame:Revista Eletrônica Científica da Uergsinstname:Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)instacron:UERGSporhttps://revista.uergs.edu.br/index.php/revuergs/article/view/2397/474Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica Científica da UERGS info:eu-repo/semantics/openAccessBraunstein, Guilherme KundePegoraro, Carina Barboza2020-10-21T17:56:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2397Revistahttp://revista.uergs.edu.br/index.php/revuergs/indexPUBhttp://revista.uergs.edu.br/index.php/revuergs/oai||revista@uergs.edu.br2448-04792448-0479opendoar:2020-10-21T17:56:59Revista Eletrônica Científica da Uergs - Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacaria
title Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacaria
spellingShingle Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacaria
Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacaria
Braunstein, Guilherme Kunde
ensino superior
evasão
licenciaturas
Braunstein, Guilherme Kunde
ensino superior
evasão
licenciaturas
title_short Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacaria
title_full Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacaria
title_fullStr Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacaria
Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacaria
title_full_unstemmed Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacaria
Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacaria
title_sort Avaliação da evasão do curso de licenciatura em ciências agrárias da Uergs Vacaria
author Braunstein, Guilherme Kunde
author_facet Braunstein, Guilherme Kunde
Braunstein, Guilherme Kunde
Pegoraro, Carina Barboza
Pegoraro, Carina Barboza
author_role author
author2 Pegoraro, Carina Barboza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braunstein, Guilherme Kunde
Pegoraro, Carina Barboza
dc.subject.por.fl_str_mv ensino superior
evasão
licenciaturas
topic ensino superior
evasão
licenciaturas
description Dropouts in tertiary education vary according to knowledge area, region, market prospects, types of selection processes, financial problems, and solid secondary education. Due to the high dropout rate of the degree course in Agrarian Sciences, this work aims to verify the reasons that raised this rate to 75% dropout during the course. The methodology for the creation of this work was through the interaction of documentary and field research. The documentary research was conducted in articles, congress materials, seminars, magazines, websites and suitable platforms. For the field research this was conducted interviews with open questions, individually and recorded in order to know the opinion of teachers and university students who continue and who have evaded the course, about possible causes of the large dropout. The reasons reported in the interviews were diverse, among the most mentioned being the lack of recognition and dissemination and affinity with the course, lack of interest of the institution and the teachers with the course. The way it was created from the course directly affected everyone involved. Thus, effective planning is required for the opening of new courses so that the University can offer quality courses to the satisfaction of all involved, teachers, students and staff, and the form of dropout will only be necessary. for lack of affinity or personal problems.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uergs.edu.br/index.php/revuergs/article/view/2397
10.21674/2448-0479.61.92-108
url https://revista.uergs.edu.br/index.php/revuergs/article/view/2397
identifier_str_mv 10.21674/2448-0479.61.92-108
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uergs.edu.br/index.php/revuergs/article/view/2397/474
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica Científica da UERGS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica Científica da UERGS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Uergs
publisher.none.fl_str_mv Uergs
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Científica da UERGS ; v. 6 n. 1 (2020): Edição Abril; 92-108
2448-0479
reponame:Revista Eletrônica Científica da Uergs
instname:Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)
instacron:UERGS
instname_str Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)
instacron_str UERGS
institution UERGS
reponame_str Revista Eletrônica Científica da Uergs
collection Revista Eletrônica Científica da Uergs
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Científica da Uergs - Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revista@uergs.edu.br
_version_ 1822180709329010688
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.21674/2448-0479.61.92-108