Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Adriana
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Muniz, Valéria, Ramos, Danielle
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Soletras (São Gonçalo. Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/soletras/article/view/82938
Resumo: In this article, we bring to discussion the limits and possibilities faced by the deaf community due to the ways in which existing linguistic policies are implemented, such as the training of teachers in written Portuguese as a second language, the insertion of Brazilian Sign Language (Libras) as a subject, and the curricular issues linked to them. As a theoretical contribution, we turn to the concepts of linguistic citizenship and decoloniality, as they offer a profound critique of the power and knowledge structures inherited from colonialism by challenging dominant narratives and proposing a reevaluation of pedagogical practices and linguistic policies. In the methodological approach adopted, we reflect on the urgency of decolonial practices and in favor of the formation of critical citizens who have their linguistic citizenship recognized, as well as the formulation of Portuguese language curricula from a second language perspective, in order to contribute to the construction of more democratic learning spaces. As a way forward and in order to contribute to educational practices for deaf students in higher education, we present an experience report linked to the proposals presented for the training of deaf teachers, in which the decolonial vision, the expansion of world knowledge and the meanings attributed to it by the students are the central elements, in classes that aim to be intercultural.
id UERJ-13_f446488f4638104a935d69d6a471ef77
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/82938
network_acronym_str UERJ-13
network_name_str Soletras (São Gonçalo. Online)
repository_id_str
spelling Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas Decolonizing curricular and educational guidelines: rethinking the teaching of Portuguese as a Second Language for deaf peopleIn this article, we bring to discussion the limits and possibilities faced by the deaf community due to the ways in which existing linguistic policies are implemented, such as the training of teachers in written Portuguese as a second language, the insertion of Brazilian Sign Language (Libras) as a subject, and the curricular issues linked to them. As a theoretical contribution, we turn to the concepts of linguistic citizenship and decoloniality, as they offer a profound critique of the power and knowledge structures inherited from colonialism by challenging dominant narratives and proposing a reevaluation of pedagogical practices and linguistic policies. In the methodological approach adopted, we reflect on the urgency of decolonial practices and in favor of the formation of critical citizens who have their linguistic citizenship recognized, as well as the formulation of Portuguese language curricula from a second language perspective, in order to contribute to the construction of more democratic learning spaces. As a way forward and in order to contribute to educational practices for deaf students in higher education, we present an experience report linked to the proposals presented for the training of deaf teachers, in which the decolonial vision, the expansion of world knowledge and the meanings attributed to it by the students are the central elements, in classes that aim to be intercultural.Neste artigo, trazemos à discussão limites e possibilidades enfrentadas pela comunidade surda, em virtude dos modos de implementação de políticas linguísticas já existentes, como formação de professores em língua portuguesa escrita como segunda língua, inserção da Libras como disciplina e as questões curriculares a elas ligadas. Como aporte teórico, recorremos aos conceitos de cidadania linguística e de colonialidade, por oferecerem uma crítica profunda às estruturas de poder e conhecimento herdadas do colonialismo, ao desafiar narrativas dominantes e propor uma reavaliação das práticas pedagógicas e políticas linguísticas. No percurso metodológico adotado, refletimos sobre a urgência de práticas decoloniais em prol da formação de cidadãos críticos, que tenham a sua cidadania linguística reconhecida, bem como a formulação de currículos de língua portuguesa na perspectiva de segunda língua, a fim de contribuir para a construção de espaços de aprendizagem mais democráticos. Como encaminhamento e a fim de contribuir com práticas educativas para alunos surdos do ensino superior, apresentamos um relato de experiência vinculado às propostas apresentadas para a formação de professores surdos, nas quais a visão decolonial, a expansão do conhecimento de mundo e dos sentidos a este atribuídos pelos discentes são os elementos centrais, em aulas que se desejam interculturais.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2024-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/soletras/article/view/8293810.12957/soletras.2024.82938SOLETRAS; No. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA SOLETRAS; N. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA SOLETRAS; n. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA Revista Soletras; Núm. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA SOLETRAS; No. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA 2316-88381519-7778reponame:Soletras (São Gonçalo. Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/soletras/article/view/82938/49896Copyright (c) 2024 SOLETRASinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarros, AdrianaMuniz, ValériaRamos, Danielle2024-05-03T14:57:16Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/82938Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletrasPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/oai||soletrasonline@yahoo.com.br|| paulo.centrorio@uol.com.br|| maricrisribas@uol.com.br2316-88381519-7778opendoar:2024-05-03T14:57:16Soletras (São Gonçalo. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas
Decolonizing curricular and educational guidelines: rethinking the teaching of Portuguese as a Second Language for deaf people
title Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas
spellingShingle Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas
Barros, Adriana
title_short Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas
title_full Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas
title_fullStr Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas
title_full_unstemmed Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas
title_sort Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas
author Barros, Adriana
author_facet Barros, Adriana
Muniz, Valéria
Ramos, Danielle
author_role author
author2 Muniz, Valéria
Ramos, Danielle
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Adriana
Muniz, Valéria
Ramos, Danielle
description In this article, we bring to discussion the limits and possibilities faced by the deaf community due to the ways in which existing linguistic policies are implemented, such as the training of teachers in written Portuguese as a second language, the insertion of Brazilian Sign Language (Libras) as a subject, and the curricular issues linked to them. As a theoretical contribution, we turn to the concepts of linguistic citizenship and decoloniality, as they offer a profound critique of the power and knowledge structures inherited from colonialism by challenging dominant narratives and proposing a reevaluation of pedagogical practices and linguistic policies. In the methodological approach adopted, we reflect on the urgency of decolonial practices and in favor of the formation of critical citizens who have their linguistic citizenship recognized, as well as the formulation of Portuguese language curricula from a second language perspective, in order to contribute to the construction of more democratic learning spaces. As a way forward and in order to contribute to educational practices for deaf students in higher education, we present an experience report linked to the proposals presented for the training of deaf teachers, in which the decolonial vision, the expansion of world knowledge and the meanings attributed to it by the students are the central elements, in classes that aim to be intercultural.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/soletras/article/view/82938
10.12957/soletras.2024.82938
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/soletras/article/view/82938
identifier_str_mv 10.12957/soletras.2024.82938
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/soletras/article/view/82938/49896
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 SOLETRAS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 SOLETRAS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv SOLETRAS; No. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA
SOLETRAS; N. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA
SOLETRAS; n. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA
Revista Soletras; Núm. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA
SOLETRAS; No. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA
2316-8838
1519-7778
reponame:Soletras (São Gonçalo. Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Soletras (São Gonçalo. Online)
collection Soletras (São Gonçalo. Online)
repository.name.fl_str_mv Soletras (São Gonçalo. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||soletrasonline@yahoo.com.br|| paulo.centrorio@uol.com.br|| maricrisribas@uol.com.br
_version_ 1799318596175790080