Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Soletras (São Gonçalo. Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/soletras/article/view/82938 |
Resumo: | In this article, we bring to discussion the limits and possibilities faced by the deaf community due to the ways in which existing linguistic policies are implemented, such as the training of teachers in written Portuguese as a second language, the insertion of Brazilian Sign Language (Libras) as a subject, and the curricular issues linked to them. As a theoretical contribution, we turn to the concepts of linguistic citizenship and decoloniality, as they offer a profound critique of the power and knowledge structures inherited from colonialism by challenging dominant narratives and proposing a reevaluation of pedagogical practices and linguistic policies. In the methodological approach adopted, we reflect on the urgency of decolonial practices and in favor of the formation of critical citizens who have their linguistic citizenship recognized, as well as the formulation of Portuguese language curricula from a second language perspective, in order to contribute to the construction of more democratic learning spaces. As a way forward and in order to contribute to educational practices for deaf students in higher education, we present an experience report linked to the proposals presented for the training of deaf teachers, in which the decolonial vision, the expansion of world knowledge and the meanings attributed to it by the students are the central elements, in classes that aim to be intercultural. |
id |
UERJ-13_f446488f4638104a935d69d6a471ef77 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/82938 |
network_acronym_str |
UERJ-13 |
network_name_str |
Soletras (São Gonçalo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas Decolonizing curricular and educational guidelines: rethinking the teaching of Portuguese as a Second Language for deaf peopleIn this article, we bring to discussion the limits and possibilities faced by the deaf community due to the ways in which existing linguistic policies are implemented, such as the training of teachers in written Portuguese as a second language, the insertion of Brazilian Sign Language (Libras) as a subject, and the curricular issues linked to them. As a theoretical contribution, we turn to the concepts of linguistic citizenship and decoloniality, as they offer a profound critique of the power and knowledge structures inherited from colonialism by challenging dominant narratives and proposing a reevaluation of pedagogical practices and linguistic policies. In the methodological approach adopted, we reflect on the urgency of decolonial practices and in favor of the formation of critical citizens who have their linguistic citizenship recognized, as well as the formulation of Portuguese language curricula from a second language perspective, in order to contribute to the construction of more democratic learning spaces. As a way forward and in order to contribute to educational practices for deaf students in higher education, we present an experience report linked to the proposals presented for the training of deaf teachers, in which the decolonial vision, the expansion of world knowledge and the meanings attributed to it by the students are the central elements, in classes that aim to be intercultural.Neste artigo, trazemos à discussão limites e possibilidades enfrentadas pela comunidade surda, em virtude dos modos de implementação de políticas linguísticas já existentes, como formação de professores em língua portuguesa escrita como segunda língua, inserção da Libras como disciplina e as questões curriculares a elas ligadas. Como aporte teórico, recorremos aos conceitos de cidadania linguística e de colonialidade, por oferecerem uma crítica profunda às estruturas de poder e conhecimento herdadas do colonialismo, ao desafiar narrativas dominantes e propor uma reavaliação das práticas pedagógicas e políticas linguísticas. No percurso metodológico adotado, refletimos sobre a urgência de práticas decoloniais em prol da formação de cidadãos críticos, que tenham a sua cidadania linguística reconhecida, bem como a formulação de currículos de língua portuguesa na perspectiva de segunda língua, a fim de contribuir para a construção de espaços de aprendizagem mais democráticos. Como encaminhamento e a fim de contribuir com práticas educativas para alunos surdos do ensino superior, apresentamos um relato de experiência vinculado às propostas apresentadas para a formação de professores surdos, nas quais a visão decolonial, a expansão do conhecimento de mundo e dos sentidos a este atribuídos pelos discentes são os elementos centrais, em aulas que se desejam interculturais.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2024-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/soletras/article/view/8293810.12957/soletras.2024.82938SOLETRAS; No. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA SOLETRAS; N. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA SOLETRAS; n. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA Revista Soletras; Núm. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA SOLETRAS; No. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA 2316-88381519-7778reponame:Soletras (São Gonçalo. Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/soletras/article/view/82938/49896Copyright (c) 2024 SOLETRASinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarros, AdrianaMuniz, ValériaRamos, Danielle2024-05-03T14:57:16Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/82938Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletrasPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/oai||soletrasonline@yahoo.com.br|| paulo.centrorio@uol.com.br|| maricrisribas@uol.com.br2316-88381519-7778opendoar:2024-05-03T14:57:16Soletras (São Gonçalo. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas Decolonizing curricular and educational guidelines: rethinking the teaching of Portuguese as a Second Language for deaf people |
title |
Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas |
spellingShingle |
Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas Barros, Adriana |
title_short |
Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas |
title_full |
Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas |
title_fullStr |
Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas |
title_full_unstemmed |
Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas |
title_sort |
Decolonizar as diretrizes curriculares e educacionais: repensando o ensino de Língua Portuguesa como Segunda Língua para pessoas surdas |
author |
Barros, Adriana |
author_facet |
Barros, Adriana Muniz, Valéria Ramos, Danielle |
author_role |
author |
author2 |
Muniz, Valéria Ramos, Danielle |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Adriana Muniz, Valéria Ramos, Danielle |
description |
In this article, we bring to discussion the limits and possibilities faced by the deaf community due to the ways in which existing linguistic policies are implemented, such as the training of teachers in written Portuguese as a second language, the insertion of Brazilian Sign Language (Libras) as a subject, and the curricular issues linked to them. As a theoretical contribution, we turn to the concepts of linguistic citizenship and decoloniality, as they offer a profound critique of the power and knowledge structures inherited from colonialism by challenging dominant narratives and proposing a reevaluation of pedagogical practices and linguistic policies. In the methodological approach adopted, we reflect on the urgency of decolonial practices and in favor of the formation of critical citizens who have their linguistic citizenship recognized, as well as the formulation of Portuguese language curricula from a second language perspective, in order to contribute to the construction of more democratic learning spaces. As a way forward and in order to contribute to educational practices for deaf students in higher education, we present an experience report linked to the proposals presented for the training of deaf teachers, in which the decolonial vision, the expansion of world knowledge and the meanings attributed to it by the students are the central elements, in classes that aim to be intercultural. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/soletras/article/view/82938 10.12957/soletras.2024.82938 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/soletras/article/view/82938 |
identifier_str_mv |
10.12957/soletras.2024.82938 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/soletras/article/view/82938/49896 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 SOLETRAS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 SOLETRAS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
SOLETRAS; No. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA SOLETRAS; N. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA SOLETRAS; n. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA Revista Soletras; Núm. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA SOLETRAS; No. 48 (2024): EPISTEMOLOGIAS E PRAXIOLOGIAS DECOLONIAIS NOS ESTUDOS DE LÍNGUAS/LINGUAGENS E NA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA 2316-8838 1519-7778 reponame:Soletras (São Gonçalo. Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Soletras (São Gonçalo. Online) |
collection |
Soletras (São Gonçalo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Soletras (São Gonçalo. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||soletrasonline@yahoo.com.br|| paulo.centrorio@uol.com.br|| maricrisribas@uol.com.br |
_version_ |
1799318596175790080 |