TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Jondison Cardoso
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Rodrigues, Jovenildo Cardoso, Castro, Edna Maria Ramos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Geo UERJ
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/8197
Resumo: DOI: http://dx.doi.org/10.12957/geouerj.2014.8197The Brazilian territory has been undergoing a rapid process of productive structure and regional restructuring, as a result of new business strategies and government to intensify connections and insert Brazilian regions to the movement of global capitalism. So the last years of the XXI century were marked by a series of territorial public policies guided by infrastructure investments in Brazil. One of the areas of infrastructure that had been increased is waterway sector, from various policies, plans and programs, namely: The National Plan of Logistics and Transport(PNLT); the Integration Initiative of Regional Infrastructure South American(IIRSA) and Development Acceleration Program (PAC). The waterway sector have been one of the sectors that more invested, particularly in waterway transport, ports and interiors terminals, especially in Amazon, intended to promote, beyond the international physical integration and defense of the Amazon territory, the increase of the commodities flow, the capital capture and the flow on exchanges relations, to capture foreign currency to the Brazilian Nation State. So, the objective of this study is to analyze the role of the waterway transport, ports and terminals interiors at Brazilian Amazon, inside the “new” strategies of territorial policies and infrastructure projects (PNLT, PAC, IIRSA), for the “Sustainable Development”.
id UERJ-21_1eeb11e4a677a9867ade93b0f080cd08
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/8197
network_acronym_str UERJ-21
network_name_str Geo UERJ
repository_id_str
spelling TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorialWATERWAYS TRANSPORTATION, PORTS AND INLAND TERMINALS AT BRAZILIAN AMAZON: an analysis of their roles in public policy territorialAmazôniaInfraestruturaTransporte hidroviárioTerminais interiores e portosLogística.AmazonInfrastructureTerritorial Public PoliciesWaterway TransportTerminals interiors and portsLogistic.DOI: http://dx.doi.org/10.12957/geouerj.2014.8197The Brazilian territory has been undergoing a rapid process of productive structure and regional restructuring, as a result of new business strategies and government to intensify connections and insert Brazilian regions to the movement of global capitalism. So the last years of the XXI century were marked by a series of territorial public policies guided by infrastructure investments in Brazil. One of the areas of infrastructure that had been increased is waterway sector, from various policies, plans and programs, namely: The National Plan of Logistics and Transport(PNLT); the Integration Initiative of Regional Infrastructure South American(IIRSA) and Development Acceleration Program (PAC). The waterway sector have been one of the sectors that more invested, particularly in waterway transport, ports and interiors terminals, especially in Amazon, intended to promote, beyond the international physical integration and defense of the Amazon territory, the increase of the commodities flow, the capital capture and the flow on exchanges relations, to capture foreign currency to the Brazilian Nation State. So, the objective of this study is to analyze the role of the waterway transport, ports and terminals interiors at Brazilian Amazon, inside the “new” strategies of territorial policies and infrastructure projects (PNLT, PAC, IIRSA), for the “Sustainable Development”.DOI: http://dx.doi.org/10.12957/geouerj.2014.8197O território brasileiro vem passando por um acelerado processo de reestruturação produtiva e reestruturação regional, como resultado de novas estratégias empresariais e governamentais no sentido de intensificar conexões e inseriras regiões brasileiras ao movimento do capitalismo global. Assim, os últimos anos do século XXI constituem momento marcado por uma série de políticas públicas territoriais pautadas em investimentos infraestruturais no Brasil.Uma das áreas de infraestrutura que teve grande canalização foi o setor hidroviário,proveniente de várias políticas, planos e programas, a saber:o Plano Nacional de Logística e Transporte (PNLT);a Iniciativa de Integração da Infraestrutura Regional Sul-Americana (IIRSA) e o Programa de Aceleração do Crescimento (PAC). O setor hidroviário foi um dos setores que mais foi injetadoinvestimentos, particularmente no transporte hidroviário, nos portos e nos terminais interiores, sobretudo na Amazônia,buscando promover,além da integração física (inter)nacional e defesa do território amazônico, o aumento dos fluxos de mercadorias, a captura de capitais e a fluidez nas relações de trocas de maneira à obter divisas ao Estado-nação brasileiro. Com efeito, este artigo objetiva analisar o papel do transporte hidroviário,dos portos e dos terminais interiores na Amazônia brasileira,no âmbito das “novas” estratégias de políticas territoriais e dos projetos de infraestrutura (PNLT, PAC, IIRSA), para o “desenvolvimento sustentável”.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2014-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/819710.12957/geouerj.2014.8197Geo UERJ; v. 1 n. 25 (2014): Jan/Jun; 115-1371981-90211415-7543reponame:Geo UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/8197/9925Rodrigues, Jondison CardosoRodrigues, Jovenildo CardosoCastro, Edna Maria Ramos deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-20T21:10:37Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/8197Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerjPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerj/oaitunesregina@gmail.com || ppeuerj@eduerj.uerj.br || geouerj.revista@gmail.com || glauciomarafon@hotmail.com1981-90211415-7543opendoar:2022-02-20T21:10:37Geo UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial
WATERWAYS TRANSPORTATION, PORTS AND INLAND TERMINALS AT BRAZILIAN AMAZON: an analysis of their roles in public policy territorial
title TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial
spellingShingle TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial
Rodrigues, Jondison Cardoso
Amazônia
Infraestrutura
Transporte hidroviário
Terminais interiores e portos
Logística.
Amazon
Infrastructure
Territorial Public Policies
Waterway Transport
Terminals interiors and ports
Logistic.
title_short TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial
title_full TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial
title_fullStr TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial
title_full_unstemmed TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial
title_sort TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial
author Rodrigues, Jondison Cardoso
author_facet Rodrigues, Jondison Cardoso
Rodrigues, Jovenildo Cardoso
Castro, Edna Maria Ramos de
author_role author
author2 Rodrigues, Jovenildo Cardoso
Castro, Edna Maria Ramos de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Jondison Cardoso
Rodrigues, Jovenildo Cardoso
Castro, Edna Maria Ramos de
dc.subject.por.fl_str_mv Amazônia
Infraestrutura
Transporte hidroviário
Terminais interiores e portos
Logística.
Amazon
Infrastructure
Territorial Public Policies
Waterway Transport
Terminals interiors and ports
Logistic.
topic Amazônia
Infraestrutura
Transporte hidroviário
Terminais interiores e portos
Logística.
Amazon
Infrastructure
Territorial Public Policies
Waterway Transport
Terminals interiors and ports
Logistic.
description DOI: http://dx.doi.org/10.12957/geouerj.2014.8197The Brazilian territory has been undergoing a rapid process of productive structure and regional restructuring, as a result of new business strategies and government to intensify connections and insert Brazilian regions to the movement of global capitalism. So the last years of the XXI century were marked by a series of territorial public policies guided by infrastructure investments in Brazil. One of the areas of infrastructure that had been increased is waterway sector, from various policies, plans and programs, namely: The National Plan of Logistics and Transport(PNLT); the Integration Initiative of Regional Infrastructure South American(IIRSA) and Development Acceleration Program (PAC). The waterway sector have been one of the sectors that more invested, particularly in waterway transport, ports and interiors terminals, especially in Amazon, intended to promote, beyond the international physical integration and defense of the Amazon territory, the increase of the commodities flow, the capital capture and the flow on exchanges relations, to capture foreign currency to the Brazilian Nation State. So, the objective of this study is to analyze the role of the waterway transport, ports and terminals interiors at Brazilian Amazon, inside the “new” strategies of territorial policies and infrastructure projects (PNLT, PAC, IIRSA), for the “Sustainable Development”.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/8197
10.12957/geouerj.2014.8197
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/8197
identifier_str_mv 10.12957/geouerj.2014.8197
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/8197/9925
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Geo UERJ; v. 1 n. 25 (2014): Jan/Jun; 115-137
1981-9021
1415-7543
reponame:Geo UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Geo UERJ
collection Geo UERJ
repository.name.fl_str_mv Geo UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv tunesregina@gmail.com || ppeuerj@eduerj.uerj.br || geouerj.revista@gmail.com || glauciomarafon@hotmail.com
_version_ 1799317527687331840