TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Geo UERJ |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/8197 |
Resumo: | DOI: http://dx.doi.org/10.12957/geouerj.2014.8197The Brazilian territory has been undergoing a rapid process of productive structure and regional restructuring, as a result of new business strategies and government to intensify connections and insert Brazilian regions to the movement of global capitalism. So the last years of the XXI century were marked by a series of territorial public policies guided by infrastructure investments in Brazil. One of the areas of infrastructure that had been increased is waterway sector, from various policies, plans and programs, namely: The National Plan of Logistics and Transport(PNLT); the Integration Initiative of Regional Infrastructure South American(IIRSA) and Development Acceleration Program (PAC). The waterway sector have been one of the sectors that more invested, particularly in waterway transport, ports and interiors terminals, especially in Amazon, intended to promote, beyond the international physical integration and defense of the Amazon territory, the increase of the commodities flow, the capital capture and the flow on exchanges relations, to capture foreign currency to the Brazilian Nation State. So, the objective of this study is to analyze the role of the waterway transport, ports and terminals interiors at Brazilian Amazon, inside the “new” strategies of territorial policies and infrastructure projects (PNLT, PAC, IIRSA), for the “Sustainable Development”. |
id |
UERJ-21_1eeb11e4a677a9867ade93b0f080cd08 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/8197 |
network_acronym_str |
UERJ-21 |
network_name_str |
Geo UERJ |
repository_id_str |
|
spelling |
TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorialWATERWAYS TRANSPORTATION, PORTS AND INLAND TERMINALS AT BRAZILIAN AMAZON: an analysis of their roles in public policy territorialAmazôniaInfraestruturaTransporte hidroviárioTerminais interiores e portosLogística.AmazonInfrastructureTerritorial Public PoliciesWaterway TransportTerminals interiors and portsLogistic.DOI: http://dx.doi.org/10.12957/geouerj.2014.8197The Brazilian territory has been undergoing a rapid process of productive structure and regional restructuring, as a result of new business strategies and government to intensify connections and insert Brazilian regions to the movement of global capitalism. So the last years of the XXI century were marked by a series of territorial public policies guided by infrastructure investments in Brazil. One of the areas of infrastructure that had been increased is waterway sector, from various policies, plans and programs, namely: The National Plan of Logistics and Transport(PNLT); the Integration Initiative of Regional Infrastructure South American(IIRSA) and Development Acceleration Program (PAC). The waterway sector have been one of the sectors that more invested, particularly in waterway transport, ports and interiors terminals, especially in Amazon, intended to promote, beyond the international physical integration and defense of the Amazon territory, the increase of the commodities flow, the capital capture and the flow on exchanges relations, to capture foreign currency to the Brazilian Nation State. So, the objective of this study is to analyze the role of the waterway transport, ports and terminals interiors at Brazilian Amazon, inside the “new” strategies of territorial policies and infrastructure projects (PNLT, PAC, IIRSA), for the “Sustainable Development”.DOI: http://dx.doi.org/10.12957/geouerj.2014.8197O território brasileiro vem passando por um acelerado processo de reestruturação produtiva e reestruturação regional, como resultado de novas estratégias empresariais e governamentais no sentido de intensificar conexões e inseriras regiões brasileiras ao movimento do capitalismo global. Assim, os últimos anos do século XXI constituem momento marcado por uma série de políticas públicas territoriais pautadas em investimentos infraestruturais no Brasil.Uma das áreas de infraestrutura que teve grande canalização foi o setor hidroviário,proveniente de várias políticas, planos e programas, a saber:o Plano Nacional de Logística e Transporte (PNLT);a Iniciativa de Integração da Infraestrutura Regional Sul-Americana (IIRSA) e o Programa de Aceleração do Crescimento (PAC). O setor hidroviário foi um dos setores que mais foi injetadoinvestimentos, particularmente no transporte hidroviário, nos portos e nos terminais interiores, sobretudo na Amazônia,buscando promover,além da integração física (inter)nacional e defesa do território amazônico, o aumento dos fluxos de mercadorias, a captura de capitais e a fluidez nas relações de trocas de maneira à obter divisas ao Estado-nação brasileiro. Com efeito, este artigo objetiva analisar o papel do transporte hidroviário,dos portos e dos terminais interiores na Amazônia brasileira,no âmbito das “novas” estratégias de políticas territoriais e dos projetos de infraestrutura (PNLT, PAC, IIRSA), para o “desenvolvimento sustentável”.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2014-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/819710.12957/geouerj.2014.8197Geo UERJ; v. 1 n. 25 (2014): Jan/Jun; 115-1371981-90211415-7543reponame:Geo UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/8197/9925Rodrigues, Jondison CardosoRodrigues, Jovenildo CardosoCastro, Edna Maria Ramos deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-20T21:10:37Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/8197Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerjPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerj/oaitunesregina@gmail.com || ppeuerj@eduerj.uerj.br || geouerj.revista@gmail.com || glauciomarafon@hotmail.com1981-90211415-7543opendoar:2022-02-20T21:10:37Geo UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial WATERWAYS TRANSPORTATION, PORTS AND INLAND TERMINALS AT BRAZILIAN AMAZON: an analysis of their roles in public policy territorial |
title |
TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial |
spellingShingle |
TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial Rodrigues, Jondison Cardoso Amazônia Infraestrutura Transporte hidroviário Terminais interiores e portos Logística. Amazon Infrastructure Territorial Public Policies Waterway Transport Terminals interiors and ports Logistic. |
title_short |
TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial |
title_full |
TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial |
title_fullStr |
TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial |
title_full_unstemmed |
TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial |
title_sort |
TRANSPORTE HIDROVIÁRIO, PORTOS E TERMINAIS INTERIORES NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: uma análise sobre seus papéis na política pública territorial |
author |
Rodrigues, Jondison Cardoso |
author_facet |
Rodrigues, Jondison Cardoso Rodrigues, Jovenildo Cardoso Castro, Edna Maria Ramos de |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Jovenildo Cardoso Castro, Edna Maria Ramos de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Jondison Cardoso Rodrigues, Jovenildo Cardoso Castro, Edna Maria Ramos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Amazônia Infraestrutura Transporte hidroviário Terminais interiores e portos Logística. Amazon Infrastructure Territorial Public Policies Waterway Transport Terminals interiors and ports Logistic. |
topic |
Amazônia Infraestrutura Transporte hidroviário Terminais interiores e portos Logística. Amazon Infrastructure Territorial Public Policies Waterway Transport Terminals interiors and ports Logistic. |
description |
DOI: http://dx.doi.org/10.12957/geouerj.2014.8197The Brazilian territory has been undergoing a rapid process of productive structure and regional restructuring, as a result of new business strategies and government to intensify connections and insert Brazilian regions to the movement of global capitalism. So the last years of the XXI century were marked by a series of territorial public policies guided by infrastructure investments in Brazil. One of the areas of infrastructure that had been increased is waterway sector, from various policies, plans and programs, namely: The National Plan of Logistics and Transport(PNLT); the Integration Initiative of Regional Infrastructure South American(IIRSA) and Development Acceleration Program (PAC). The waterway sector have been one of the sectors that more invested, particularly in waterway transport, ports and interiors terminals, especially in Amazon, intended to promote, beyond the international physical integration and defense of the Amazon territory, the increase of the commodities flow, the capital capture and the flow on exchanges relations, to capture foreign currency to the Brazilian Nation State. So, the objective of this study is to analyze the role of the waterway transport, ports and terminals interiors at Brazilian Amazon, inside the “new” strategies of territorial policies and infrastructure projects (PNLT, PAC, IIRSA), for the “Sustainable Development”. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-05-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/8197 10.12957/geouerj.2014.8197 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/8197 |
identifier_str_mv |
10.12957/geouerj.2014.8197 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/8197/9925 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Geo UERJ; v. 1 n. 25 (2014): Jan/Jun; 115-137 1981-9021 1415-7543 reponame:Geo UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Geo UERJ |
collection |
Geo UERJ |
repository.name.fl_str_mv |
Geo UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
tunesregina@gmail.com || ppeuerj@eduerj.uerj.br || geouerj.revista@gmail.com || glauciomarafon@hotmail.com |
_version_ |
1799317527687331840 |