GEOGRAFIA, NOVAS TECNOLOGIAS E ENSINO: (RE) CONHECENDO O “LUGAR” DE VIVÊNCIA POR MEIO DO USO DO GOOGLE EARTH E GOOGLE MAPS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Penha, Jonas Marques da
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Melo, Josandra Araújo Barreto de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Geo UERJ
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/13119
Resumo: doi: 10.12957/geouerj.2016.13119 Considering that currently there is no way to separate education and new technologies, since each time more early the young man makes use of new technologies, the present work had as objective to analyze the experience developed in the education of Geography, being objectified the knowledge of the “place” while space of experience of the pupils, from the use of new technologies, more specifically of the Google Earth and the Google Maps and the work of field. The work was developed in 2013, with the group of 8º Year “C” of the E.E.E.F. Maria Emília Oliveira de Almeida, located in the city of Campina Grande/PB, having as research object the quarter Presidente Médice, in which the school is embedded. Aiming to achieve the objectives outlined we used the action research seeking to involve the school community in the process. The work was developed from literature reviews; quantitative research; expository and dialogued lessons; virtual research in the computer science laboratory, use of software’s Google Earth and Google Maps; field lesson; photographic registers, notations and theoretical discussions e; socialization of the results in the pedagogical sample of the school. The youthful allure for the new technologies was evidenced, beyond, of the strong presence of such innovative tools in the daily conviviality of the teachers.
id UERJ-21_b6725c17027dbd415f4e1bee76161c99
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/13119
network_acronym_str UERJ-21
network_name_str Geo UERJ
repository_id_str
spelling GEOGRAFIA, NOVAS TECNOLOGIAS E ENSINO: (RE) CONHECENDO O “LUGAR” DE VIVÊNCIA POR MEIO DO USO DO GOOGLE EARTH E GOOGLE MAPSGEOGRAPHY, NEW TECHNOLOGIES AND EDUCATION: (REVERSE SPEED) KNOWING THE “PLACE” OF EXPERIENCE BY MEANS OF THE USE OF THE GOOGLE EARTH AND GOOGLE MAPSPesquisa-AçãoEnsino de GeografiaNovas TecnologiasLugarCotidiano.Research-ActionEducation of GeographyNew TechnologiesPlaceDailydoi: 10.12957/geouerj.2016.13119 Considering that currently there is no way to separate education and new technologies, since each time more early the young man makes use of new technologies, the present work had as objective to analyze the experience developed in the education of Geography, being objectified the knowledge of the “place” while space of experience of the pupils, from the use of new technologies, more specifically of the Google Earth and the Google Maps and the work of field. The work was developed in 2013, with the group of 8º Year “C” of the E.E.E.F. Maria Emília Oliveira de Almeida, located in the city of Campina Grande/PB, having as research object the quarter Presidente Médice, in which the school is embedded. Aiming to achieve the objectives outlined we used the action research seeking to involve the school community in the process. The work was developed from literature reviews; quantitative research; expository and dialogued lessons; virtual research in the computer science laboratory, use of software’s Google Earth and Google Maps; field lesson; photographic registers, notations and theoretical discussions e; socialization of the results in the pedagogical sample of the school. The youthful allure for the new technologies was evidenced, beyond, of the strong presence of such innovative tools in the daily conviviality of the teachers.doi: 10.12957/geouerj.2016.13119 Tendo em vista que atualmente não se tem como dissociar educação e novas tecnologias, visto que cada vez mais cedo os jovens têm feito uso de ferramentas tecnológicas, o presente trabalho teve como objetivos analisar a experiência desenvolvida no ensino de Geografia, objetivando o conhecimento do “lugar” enquanto espaço de vivência dos alunos, a partir do uso de novas tecnologias, mais especificamente do Google Earth e do Google Maps e do trabalho de campo. O trabalho foi desenvolvido em 2013, com a turma do 8º Ano “C” da E.E.E.F. Maria Emília Oliveira de Almeida, localizada no bairro Presidente Médici, na cidade de Campina Grande/PB. Com a pretensão de alcançar os objetivos teve-se como foco a Pesquisa-Ação. Para tanto, se buscou envolver a comunidade escolar ao processo. Trabalhou-se a partir de revisões teórico-bibliográficas; pesquisa quantitativa; aulas expositivas dialogadas; pesquisa virtual no laboratório de informática, utilização dos softwares Google Earth e Google Maps; aula de campo; registros fotográficos, anotações e discussões e; socialização dos resultados na mostra pedagógica da escola. Constatou-se o fascínio juvenil pelas novas tecnologias, além da forte presença de tais ferramentas inovadoras no convívio diário dos docentesUniversidade do Estado do Rio de Janeiro2016-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/1311910.12957/geouerj.2016.13119Geo UERJ; n. 28 (2016): Jan/Jun; 116-1511981-90211415-7543reponame:Geo UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/13119/16421Penha, Jonas Marques daMelo, Josandra Araújo Barreto deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-20T21:16:20Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/13119Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerjPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerj/oaitunesregina@gmail.com || ppeuerj@eduerj.uerj.br || geouerj.revista@gmail.com || glauciomarafon@hotmail.com1981-90211415-7543opendoar:2022-02-20T21:16:20Geo UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv GEOGRAFIA, NOVAS TECNOLOGIAS E ENSINO: (RE) CONHECENDO O “LUGAR” DE VIVÊNCIA POR MEIO DO USO DO GOOGLE EARTH E GOOGLE MAPS
GEOGRAPHY, NEW TECHNOLOGIES AND EDUCATION: (REVERSE SPEED) KNOWING THE “PLACE” OF EXPERIENCE BY MEANS OF THE USE OF THE GOOGLE EARTH AND GOOGLE MAPS
title GEOGRAFIA, NOVAS TECNOLOGIAS E ENSINO: (RE) CONHECENDO O “LUGAR” DE VIVÊNCIA POR MEIO DO USO DO GOOGLE EARTH E GOOGLE MAPS
spellingShingle GEOGRAFIA, NOVAS TECNOLOGIAS E ENSINO: (RE) CONHECENDO O “LUGAR” DE VIVÊNCIA POR MEIO DO USO DO GOOGLE EARTH E GOOGLE MAPS
Penha, Jonas Marques da
Pesquisa-Ação
Ensino de Geografia
Novas Tecnologias
Lugar
Cotidiano.
Research-Action
Education of Geography
New Technologies
Place
Daily
title_short GEOGRAFIA, NOVAS TECNOLOGIAS E ENSINO: (RE) CONHECENDO O “LUGAR” DE VIVÊNCIA POR MEIO DO USO DO GOOGLE EARTH E GOOGLE MAPS
title_full GEOGRAFIA, NOVAS TECNOLOGIAS E ENSINO: (RE) CONHECENDO O “LUGAR” DE VIVÊNCIA POR MEIO DO USO DO GOOGLE EARTH E GOOGLE MAPS
title_fullStr GEOGRAFIA, NOVAS TECNOLOGIAS E ENSINO: (RE) CONHECENDO O “LUGAR” DE VIVÊNCIA POR MEIO DO USO DO GOOGLE EARTH E GOOGLE MAPS
title_full_unstemmed GEOGRAFIA, NOVAS TECNOLOGIAS E ENSINO: (RE) CONHECENDO O “LUGAR” DE VIVÊNCIA POR MEIO DO USO DO GOOGLE EARTH E GOOGLE MAPS
title_sort GEOGRAFIA, NOVAS TECNOLOGIAS E ENSINO: (RE) CONHECENDO O “LUGAR” DE VIVÊNCIA POR MEIO DO USO DO GOOGLE EARTH E GOOGLE MAPS
author Penha, Jonas Marques da
author_facet Penha, Jonas Marques da
Melo, Josandra Araújo Barreto de
author_role author
author2 Melo, Josandra Araújo Barreto de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Penha, Jonas Marques da
Melo, Josandra Araújo Barreto de
dc.subject.por.fl_str_mv Pesquisa-Ação
Ensino de Geografia
Novas Tecnologias
Lugar
Cotidiano.
Research-Action
Education of Geography
New Technologies
Place
Daily
topic Pesquisa-Ação
Ensino de Geografia
Novas Tecnologias
Lugar
Cotidiano.
Research-Action
Education of Geography
New Technologies
Place
Daily
description doi: 10.12957/geouerj.2016.13119 Considering that currently there is no way to separate education and new technologies, since each time more early the young man makes use of new technologies, the present work had as objective to analyze the experience developed in the education of Geography, being objectified the knowledge of the “place” while space of experience of the pupils, from the use of new technologies, more specifically of the Google Earth and the Google Maps and the work of field. The work was developed in 2013, with the group of 8º Year “C” of the E.E.E.F. Maria Emília Oliveira de Almeida, located in the city of Campina Grande/PB, having as research object the quarter Presidente Médice, in which the school is embedded. Aiming to achieve the objectives outlined we used the action research seeking to involve the school community in the process. The work was developed from literature reviews; quantitative research; expository and dialogued lessons; virtual research in the computer science laboratory, use of software’s Google Earth and Google Maps; field lesson; photographic registers, notations and theoretical discussions e; socialization of the results in the pedagogical sample of the school. The youthful allure for the new technologies was evidenced, beyond, of the strong presence of such innovative tools in the daily conviviality of the teachers.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/13119
10.12957/geouerj.2016.13119
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/13119
identifier_str_mv 10.12957/geouerj.2016.13119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/13119/16421
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Geo UERJ; n. 28 (2016): Jan/Jun; 116-151
1981-9021
1415-7543
reponame:Geo UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Geo UERJ
collection Geo UERJ
repository.name.fl_str_mv Geo UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv tunesregina@gmail.com || ppeuerj@eduerj.uerj.br || geouerj.revista@gmail.com || glauciomarafon@hotmail.com
_version_ 1799317527772266496