nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: rodriguez, gonzalo santiago
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/52905
Resumo: This paper recounts the experience of a community of inquiry in a Philosophy with Children´s workshop directed at teacher training students. The workshop experience is documented in the form of pedagogical narrative, a practice-training-research strategy that seeks to make school practice visible from the teacher´s point of view. Our narrative documents the experience of the workshop in the students’ voices. Between August and October 2018, each session was audio-recorded and transcribed. The critical issue of the narrative analyzed here is the question of names; the discussion shows how the name not only constitutes a fundamental issue for identity definition, but also problematizes identity. The students’ experience of naming and being named opens questions about the teacher’s role in the classroom context, and problematizes the concept of the human subject in current pedagogical discourse, particularly in its opposition to the concept of community of inquiry in current philosophy of education  discourse.
id UERJ-22_133ac010791509d01a624ef8e3e86b6f
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/52905
network_acronym_str UERJ-22
network_name_str Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training contextnomen omen. una narrativa pedagógica sobre una comunidad de indagación en contexto de formación docentenomen presságio. uma narrativa pedagógica sobre uma comunidade de investigação em contexto de formação de professores.philosophycommunity of inquiryteacher´s trainingfilosofiacomunidade de investigaçãoformação de professoresfilosofíacomunidad de indagaciónformación docenteThis paper recounts the experience of a community of inquiry in a Philosophy with Children´s workshop directed at teacher training students. The workshop experience is documented in the form of pedagogical narrative, a practice-training-research strategy that seeks to make school practice visible from the teacher´s point of view. Our narrative documents the experience of the workshop in the students’ voices. Between August and October 2018, each session was audio-recorded and transcribed. The critical issue of the narrative analyzed here is the question of names; the discussion shows how the name not only constitutes a fundamental issue for identity definition, but also problematizes identity. The students’ experience of naming and being named opens questions about the teacher’s role in the classroom context, and problematizes the concept of the human subject in current pedagogical discourse, particularly in its opposition to the concept of community of inquiry in current philosophy of education  discourse.El siguiente trabajo forma parte de una experiencia de comunidad de indagación en un taller de Filosofía con Niños para estudiantes del profesorado de nivel primario provenientes de zonas rurales de la provincia de M…. La misma fue documentada bajo el formato de una narrativa pedagógica, una estrategia de investigación-acción-formación que permite reflexionar sobre la práctica escolar a partir de la voz del docente. Nuestra narrativa plasma la experiencia del taller tal como se presenta en las clases valiéndonos de las voces de las alumnas y confrontándolas con los marcos teóricos estudiados. La clase es narrada a partir de un registro de audio llevado a cabo entre agosto y octubre del 2018. El nudo crítico de la narrativa versa sobre la cuestión del nombre. En tal sentido la sesión  aquí presentada muestra de qué manera el nombre no sólo constituye un elemento fundamental para definir la identidad, sino además un núcleo problemático para la misma. La experiencia de las estudiantes y el contexto abren la posibilidad de presentar cuestiones relativas al rol docente y a la práctica educativa en situación de formación. El trabajo también problematiza la idea de sujeto en el discurso pedagógico actual contraponiéndolo al concepto de comunidad tematizado en el discurso filosófico contemporáneo. Este artigo relata a experiência de uma comunidade de investigação em uma oficina de Filosofia com Crianças dirigida a alunos de formação inicial de professores vindos da zona rural de Mendoza. A experiência foi documentada em forma de uma narrativa pedagógica, uma estratégia de pesquisa-ação-formação que permite refletir sobre a prática escolar a partir da voz do professor. Nossa narrativa documenta a experiência da oficina tal como se apresenta nas aulas, valendo-se das vozes de alunos e alunas e confrontando-as com os marcos teóricos estudados. A aula narrada a partir de um registro de áudio aconteceu entre agosto e outubro de 2018. O nó crítico da narrativa versa sobre a questão do nome. Nesse sentido a sessão aqui apresentada mostra de que maneira o nome não só constitui um elemento fundamental para a definir a identidade, mas também um núcleo problemático a partir dela. A experiência dos estudantes e o contexto abrem a possibilidade apresentar questões relativas ao papel do professor e a prática educativa em situação de formação. O trabalho também problematiza a ideia de sujeito no discurso pedagógico atual contrapondo-o ao conceito de comunidade tematizado no discurso filosófico contemporâneo.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2021-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/5290510.12957/childphilo.2021.52905childhood & philosophy; Vol. 17 (2021); 01 - 24childhood & philosophy; v. 17 (2021); 01 - 24childhood & philosophy; Vol. 17 (2021); 01 - 241984-5987reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJspahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/52905/37103Copyright (c) 2021 childhood & philosophyinfo:eu-repo/semantics/openAccessrodriguez, gonzalo santiago2022-03-06T15:31:46Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/52905Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhoodPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/oaiwokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com1984-59871984-5987opendoar:2022-03-06T15:31:46Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context
nomen omen. una narrativa pedagógica sobre una comunidad de indagación en contexto de formación docente
nomen presságio. uma narrativa pedagógica sobre uma comunidade de investigação em contexto de formação de professores.
title nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context
spellingShingle nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context
rodriguez, gonzalo santiago
philosophy
community of inquiry
teacher´s training
filosofia
comunidade de investigação
formação de professores
filosofía
comunidad de indagación
formación docente
title_short nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context
title_full nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context
title_fullStr nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context
title_full_unstemmed nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context
title_sort nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context
author rodriguez, gonzalo santiago
author_facet rodriguez, gonzalo santiago
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv rodriguez, gonzalo santiago
dc.subject.por.fl_str_mv philosophy
community of inquiry
teacher´s training
filosofia
comunidade de investigação
formação de professores
filosofía
comunidad de indagación
formación docente
topic philosophy
community of inquiry
teacher´s training
filosofia
comunidade de investigação
formação de professores
filosofía
comunidad de indagación
formación docente
description This paper recounts the experience of a community of inquiry in a Philosophy with Children´s workshop directed at teacher training students. The workshop experience is documented in the form of pedagogical narrative, a practice-training-research strategy that seeks to make school practice visible from the teacher´s point of view. Our narrative documents the experience of the workshop in the students’ voices. Between August and October 2018, each session was audio-recorded and transcribed. The critical issue of the narrative analyzed here is the question of names; the discussion shows how the name not only constitutes a fundamental issue for identity definition, but also problematizes identity. The students’ experience of naming and being named opens questions about the teacher’s role in the classroom context, and problematizes the concept of the human subject in current pedagogical discourse, particularly in its opposition to the concept of community of inquiry in current philosophy of education  discourse.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/52905
10.12957/childphilo.2021.52905
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/52905
identifier_str_mv 10.12957/childphilo.2021.52905
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/52905/37103
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 childhood & philosophy
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 childhood & philosophy
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv childhood & philosophy; Vol. 17 (2021); 01 - 24
childhood & philosophy; v. 17 (2021); 01 - 24
childhood & philosophy; Vol. 17 (2021); 01 - 24
1984-5987
reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
collection Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv wokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com
_version_ 1799317592362450944