nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/52905 |
Resumo: | This paper recounts the experience of a community of inquiry in a Philosophy with Children´s workshop directed at teacher training students. The workshop experience is documented in the form of pedagogical narrative, a practice-training-research strategy that seeks to make school practice visible from the teacher´s point of view. Our narrative documents the experience of the workshop in the students’ voices. Between August and October 2018, each session was audio-recorded and transcribed. The critical issue of the narrative analyzed here is the question of names; the discussion shows how the name not only constitutes a fundamental issue for identity definition, but also problematizes identity. The students’ experience of naming and being named opens questions about the teacher’s role in the classroom context, and problematizes the concept of the human subject in current pedagogical discourse, particularly in its opposition to the concept of community of inquiry in current philosophy of education discourse. |
id |
UERJ-22_133ac010791509d01a624ef8e3e86b6f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/52905 |
network_acronym_str |
UERJ-22 |
network_name_str |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training contextnomen omen. una narrativa pedagógica sobre una comunidad de indagación en contexto de formación docentenomen presságio. uma narrativa pedagógica sobre uma comunidade de investigação em contexto de formação de professores.philosophycommunity of inquiryteacher´s trainingfilosofiacomunidade de investigaçãoformação de professoresfilosofíacomunidad de indagaciónformación docenteThis paper recounts the experience of a community of inquiry in a Philosophy with Children´s workshop directed at teacher training students. The workshop experience is documented in the form of pedagogical narrative, a practice-training-research strategy that seeks to make school practice visible from the teacher´s point of view. Our narrative documents the experience of the workshop in the students’ voices. Between August and October 2018, each session was audio-recorded and transcribed. The critical issue of the narrative analyzed here is the question of names; the discussion shows how the name not only constitutes a fundamental issue for identity definition, but also problematizes identity. The students’ experience of naming and being named opens questions about the teacher’s role in the classroom context, and problematizes the concept of the human subject in current pedagogical discourse, particularly in its opposition to the concept of community of inquiry in current philosophy of education discourse.El siguiente trabajo forma parte de una experiencia de comunidad de indagación en un taller de Filosofía con Niños para estudiantes del profesorado de nivel primario provenientes de zonas rurales de la provincia de M…. La misma fue documentada bajo el formato de una narrativa pedagógica, una estrategia de investigación-acción-formación que permite reflexionar sobre la práctica escolar a partir de la voz del docente. Nuestra narrativa plasma la experiencia del taller tal como se presenta en las clases valiéndonos de las voces de las alumnas y confrontándolas con los marcos teóricos estudiados. La clase es narrada a partir de un registro de audio llevado a cabo entre agosto y octubre del 2018. El nudo crítico de la narrativa versa sobre la cuestión del nombre. En tal sentido la sesión aquí presentada muestra de qué manera el nombre no sólo constituye un elemento fundamental para definir la identidad, sino además un núcleo problemático para la misma. La experiencia de las estudiantes y el contexto abren la posibilidad de presentar cuestiones relativas al rol docente y a la práctica educativa en situación de formación. El trabajo también problematiza la idea de sujeto en el discurso pedagógico actual contraponiéndolo al concepto de comunidad tematizado en el discurso filosófico contemporáneo. Este artigo relata a experiência de uma comunidade de investigação em uma oficina de Filosofia com Crianças dirigida a alunos de formação inicial de professores vindos da zona rural de Mendoza. A experiência foi documentada em forma de uma narrativa pedagógica, uma estratégia de pesquisa-ação-formação que permite refletir sobre a prática escolar a partir da voz do professor. Nossa narrativa documenta a experiência da oficina tal como se apresenta nas aulas, valendo-se das vozes de alunos e alunas e confrontando-as com os marcos teóricos estudados. A aula narrada a partir de um registro de áudio aconteceu entre agosto e outubro de 2018. O nó crítico da narrativa versa sobre a questão do nome. Nesse sentido a sessão aqui apresentada mostra de que maneira o nome não só constitui um elemento fundamental para a definir a identidade, mas também um núcleo problemático a partir dela. A experiência dos estudantes e o contexto abrem a possibilidade apresentar questões relativas ao papel do professor e a prática educativa em situação de formação. O trabalho também problematiza a ideia de sujeito no discurso pedagógico atual contrapondo-o ao conceito de comunidade tematizado no discurso filosófico contemporâneo.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2021-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/5290510.12957/childphilo.2021.52905childhood & philosophy; Vol. 17 (2021); 01 - 24childhood & philosophy; v. 17 (2021); 01 - 24childhood & philosophy; Vol. 17 (2021); 01 - 241984-5987reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJspahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/52905/37103Copyright (c) 2021 childhood & philosophyinfo:eu-repo/semantics/openAccessrodriguez, gonzalo santiago2022-03-06T15:31:46Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/52905Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhoodPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/oaiwokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com1984-59871984-5987opendoar:2022-03-06T15:31:46Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context nomen omen. una narrativa pedagógica sobre una comunidad de indagación en contexto de formación docente nomen presságio. uma narrativa pedagógica sobre uma comunidade de investigação em contexto de formação de professores. |
title |
nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context |
spellingShingle |
nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context rodriguez, gonzalo santiago philosophy community of inquiry teacher´s training filosofia comunidade de investigação formação de professores filosofía comunidad de indagación formación docente |
title_short |
nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context |
title_full |
nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context |
title_fullStr |
nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context |
title_full_unstemmed |
nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context |
title_sort |
nomen omen. a pedagogic narrative about a community of inquiry in teacher´s training context |
author |
rodriguez, gonzalo santiago |
author_facet |
rodriguez, gonzalo santiago |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
rodriguez, gonzalo santiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
philosophy community of inquiry teacher´s training filosofia comunidade de investigação formação de professores filosofía comunidad de indagación formación docente |
topic |
philosophy community of inquiry teacher´s training filosofia comunidade de investigação formação de professores filosofía comunidad de indagación formación docente |
description |
This paper recounts the experience of a community of inquiry in a Philosophy with Children´s workshop directed at teacher training students. The workshop experience is documented in the form of pedagogical narrative, a practice-training-research strategy that seeks to make school practice visible from the teacher´s point of view. Our narrative documents the experience of the workshop in the students’ voices. Between August and October 2018, each session was audio-recorded and transcribed. The critical issue of the narrative analyzed here is the question of names; the discussion shows how the name not only constitutes a fundamental issue for identity definition, but also problematizes identity. The students’ experience of naming and being named opens questions about the teacher’s role in the classroom context, and problematizes the concept of the human subject in current pedagogical discourse, particularly in its opposition to the concept of community of inquiry in current philosophy of education discourse. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/52905 10.12957/childphilo.2021.52905 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/52905 |
identifier_str_mv |
10.12957/childphilo.2021.52905 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/52905/37103 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 childhood & philosophy info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 childhood & philosophy |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
childhood & philosophy; Vol. 17 (2021); 01 - 24 childhood & philosophy; v. 17 (2021); 01 - 24 childhood & philosophy; Vol. 17 (2021); 01 - 24 1984-5987 reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
wokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com |
_version_ |
1799317592362450944 |