el bebé filosófico y la oralidad socrática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: cosentino, antonio
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/45963
Resumo: Lipman’s curriculum of “Philosophy for Children” was the outcome of a harmonious and fruitful partnership between philosophy and pedagogy, but over the time practice shows the risk of a double fall and reduction: on the one side into the ditch of pedagese and, on the other, into the ditch of philosofese. Using the expression “Philosophical Practice of Community” (PPC) instead of “Philosophy for children” (P4C) appears preferable to protect the latter from the risk of being considered, because of its evocative vagueness, both a sort of toy-philosophy, and a kind of pedagogical device suitable for all purposes. Set out in terms of PPC, the project of doing philosophy with children becomes part of a broader field of research concerning each of the three components (“philosophical”, “practice”, and “community”) and their relationships. If ideas are not clear about what “philosophical” means, the risk is that philosophy can be assimilated to other approaches and used as general as empty label. Among the many questions that a PPC puts on the table, I’ll try to frame three of them: 1) Is it necessary to know the philosophical tradition to practice philosophy with children? 2) Who are the philosophers?  3) How to revitalize the Socratic orality?
id UERJ-22_37ff5682d3c75b5e9aac3a0bcf853378
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/45963
network_acronym_str UERJ-22
network_name_str Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling el bebé filosófico y la oralidad socráticathe philosophical baby and socratic oralityo bebê filosófico e a oralidade socráticafilosofia para criançasprática filosóficasócratesphilosophy for childrenphilosophical practicesocratesfilosofía para niñospractica filosóficasócratesLipman’s curriculum of “Philosophy for Children” was the outcome of a harmonious and fruitful partnership between philosophy and pedagogy, but over the time practice shows the risk of a double fall and reduction: on the one side into the ditch of pedagese and, on the other, into the ditch of philosofese. Using the expression “Philosophical Practice of Community” (PPC) instead of “Philosophy for children” (P4C) appears preferable to protect the latter from the risk of being considered, because of its evocative vagueness, both a sort of toy-philosophy, and a kind of pedagogical device suitable for all purposes. Set out in terms of PPC, the project of doing philosophy with children becomes part of a broader field of research concerning each of the three components (“philosophical”, “practice”, and “community”) and their relationships. If ideas are not clear about what “philosophical” means, the risk is that philosophy can be assimilated to other approaches and used as general as empty label. Among the many questions that a PPC puts on the table, I’ll try to frame three of them: 1) Is it necessary to know the philosophical tradition to practice philosophy with children? 2) Who are the philosophers?  3) How to revitalize the Socratic orality?O currículo de "Filosofia para crianças" de Lipman foi o resultado de uma parceria harmoniosa e frutífera entre filosofia e pedagogia, mas, com o tempo, a prática mostra o risco de uma queda e uma redução duplas: de um lado para o fosso dos pedageses e, por outro, na vala da filosofese. Usar a expressão "Prática Filosófica da Comunidade" (PPC) em vez de "Filosofia para crianças" (P4C) parece preferível para proteger esta última do risco de ser considerada, devido à sua imprecisão evocativa, tanto uma espécie de filosofia de brinquedo quanto um tipo de dispositivo pedagógico adequado para todos os fins. Estabelecido em termos de PFC, o projeto de fazer filosofia com crianças torna-se parte de um campo mais amplo de pesquisa sobre cada um dos três componentes (“filosófico”, “prática” e “comunidade”) e seus relacionamentos. Se as ideias não são claras sobre o que "filosófico" significa, o risco é que a filosofia possa ser assimilada a outras abordagens e usada genéricamente como rótulo vazio. Entre as muitas perguntas que uma PFC coloca sobre a mesa, tentarei enquadrar três delas: 1) É necessário conhecer a tradição filosófica para praticar filosofia com crianças? 2) Quem são os filósofos? 3) Como revitalizar a oralidade socrática?El currículum de Lipman de "Filosofía para niños" fue el resultado de una asociación armoniosa y fructífera entre filosofía y pedagogía, pero con el tiempo la práctica muestra el riesgo de una doble caída y reducción: por un lado, en la zanja de el pedagese y, por otro lado, en la zanja de el filosofese. El uso de la expresión "Práctica filosófica de comunidad" (PFC) en lugar de "Filosofía para niños" (P4C) parece preferible para proteger a este última del riesgo de ser considerada, debido a su vaguedad evocadora, tanto una especie de filosofía juguete como un tipo de dispositivo pedagógico adecuado para todos los fines. Establecido en términos de PFC, el proyecto de hacer filosofía con niños se convierte en parte de un campo de investigación más amplio sobre cada uno de los tres componentes ("filosófico", "práctica" y "comunidad") y sus relaciones. Si las ideas no son claras acerca de lo que significa "filosófico", el riesgo es que la filosofía puede ser asimilada a otros enfoques y usarse como una etiqueta tan general como vacía. Entre las muchas preguntas que una PFC pone sobre la mesa, intentaré enmarcar tres de ellas: 1) ¿Es necesario conocer la tradición filosófica para practicar filosofía con niños? 2) ¿Quiénes son los filósofos? 3) ¿Cómo revitalizar la oralidad socrática?Universidade do Estado do Rio de Janeiro2020-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/4596310.12957/childphilo.2020.45963childhood & philosophy; Vol. 16 (2020); 01 - 16childhood & philosophy; v. 16 (2020); 01 - 16childhood & philosophy; Vol. 16 (2020); 01 - 161984-5987reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJenghttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/45963/32984Copyright (c) 2020 childhood & philosophyinfo:eu-repo/semantics/openAccesscosentino, antonio2020-12-21T20:10:35Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/45963Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhoodPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/oaiwokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com1984-59871984-5987opendoar:2020-12-21T20:10:35Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv el bebé filosófico y la oralidad socrática
the philosophical baby and socratic orality
o bebê filosófico e a oralidade socrática
title el bebé filosófico y la oralidad socrática
spellingShingle el bebé filosófico y la oralidad socrática
cosentino, antonio
filosofia para crianças
prática filosófica
sócrates
philosophy for children
philosophical practice
socrates
filosofía para niños
practica filosófica
sócrates
title_short el bebé filosófico y la oralidad socrática
title_full el bebé filosófico y la oralidad socrática
title_fullStr el bebé filosófico y la oralidad socrática
title_full_unstemmed el bebé filosófico y la oralidad socrática
title_sort el bebé filosófico y la oralidad socrática
author cosentino, antonio
author_facet cosentino, antonio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv cosentino, antonio
dc.subject.por.fl_str_mv filosofia para crianças
prática filosófica
sócrates
philosophy for children
philosophical practice
socrates
filosofía para niños
practica filosófica
sócrates
topic filosofia para crianças
prática filosófica
sócrates
philosophy for children
philosophical practice
socrates
filosofía para niños
practica filosófica
sócrates
description Lipman’s curriculum of “Philosophy for Children” was the outcome of a harmonious and fruitful partnership between philosophy and pedagogy, but over the time practice shows the risk of a double fall and reduction: on the one side into the ditch of pedagese and, on the other, into the ditch of philosofese. Using the expression “Philosophical Practice of Community” (PPC) instead of “Philosophy for children” (P4C) appears preferable to protect the latter from the risk of being considered, because of its evocative vagueness, both a sort of toy-philosophy, and a kind of pedagogical device suitable for all purposes. Set out in terms of PPC, the project of doing philosophy with children becomes part of a broader field of research concerning each of the three components (“philosophical”, “practice”, and “community”) and their relationships. If ideas are not clear about what “philosophical” means, the risk is that philosophy can be assimilated to other approaches and used as general as empty label. Among the many questions that a PPC puts on the table, I’ll try to frame three of them: 1) Is it necessary to know the philosophical tradition to practice philosophy with children? 2) Who are the philosophers?  3) How to revitalize the Socratic orality?
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/45963
10.12957/childphilo.2020.45963
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/45963
identifier_str_mv 10.12957/childphilo.2020.45963
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/45963/32984
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 childhood & philosophy
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 childhood & philosophy
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv childhood & philosophy; Vol. 16 (2020); 01 - 16
childhood & philosophy; v. 16 (2020); 01 - 16
childhood & philosophy; Vol. 16 (2020); 01 - 16
1984-5987
reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
collection Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv wokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com
_version_ 1799317592262836224