el bebé filosófico y la oralidad socrática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/45963 |
Resumo: | Lipman’s curriculum of “Philosophy for Children” was the outcome of a harmonious and fruitful partnership between philosophy and pedagogy, but over the time practice shows the risk of a double fall and reduction: on the one side into the ditch of pedagese and, on the other, into the ditch of philosofese. Using the expression “Philosophical Practice of Community” (PPC) instead of “Philosophy for children” (P4C) appears preferable to protect the latter from the risk of being considered, because of its evocative vagueness, both a sort of toy-philosophy, and a kind of pedagogical device suitable for all purposes. Set out in terms of PPC, the project of doing philosophy with children becomes part of a broader field of research concerning each of the three components (“philosophical”, “practice”, and “community”) and their relationships. If ideas are not clear about what “philosophical” means, the risk is that philosophy can be assimilated to other approaches and used as general as empty label. Among the many questions that a PPC puts on the table, I’ll try to frame three of them: 1) Is it necessary to know the philosophical tradition to practice philosophy with children? 2) Who are the philosophers? 3) How to revitalize the Socratic orality? |
id |
UERJ-22_37ff5682d3c75b5e9aac3a0bcf853378 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/45963 |
network_acronym_str |
UERJ-22 |
network_name_str |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
el bebé filosófico y la oralidad socráticathe philosophical baby and socratic oralityo bebê filosófico e a oralidade socráticafilosofia para criançasprática filosóficasócratesphilosophy for childrenphilosophical practicesocratesfilosofía para niñospractica filosóficasócratesLipman’s curriculum of “Philosophy for Children” was the outcome of a harmonious and fruitful partnership between philosophy and pedagogy, but over the time practice shows the risk of a double fall and reduction: on the one side into the ditch of pedagese and, on the other, into the ditch of philosofese. Using the expression “Philosophical Practice of Community” (PPC) instead of “Philosophy for children” (P4C) appears preferable to protect the latter from the risk of being considered, because of its evocative vagueness, both a sort of toy-philosophy, and a kind of pedagogical device suitable for all purposes. Set out in terms of PPC, the project of doing philosophy with children becomes part of a broader field of research concerning each of the three components (“philosophical”, “practice”, and “community”) and their relationships. If ideas are not clear about what “philosophical” means, the risk is that philosophy can be assimilated to other approaches and used as general as empty label. Among the many questions that a PPC puts on the table, I’ll try to frame three of them: 1) Is it necessary to know the philosophical tradition to practice philosophy with children? 2) Who are the philosophers? 3) How to revitalize the Socratic orality?O currículo de "Filosofia para crianças" de Lipman foi o resultado de uma parceria harmoniosa e frutífera entre filosofia e pedagogia, mas, com o tempo, a prática mostra o risco de uma queda e uma redução duplas: de um lado para o fosso dos pedageses e, por outro, na vala da filosofese. Usar a expressão "Prática Filosófica da Comunidade" (PPC) em vez de "Filosofia para crianças" (P4C) parece preferível para proteger esta última do risco de ser considerada, devido à sua imprecisão evocativa, tanto uma espécie de filosofia de brinquedo quanto um tipo de dispositivo pedagógico adequado para todos os fins. Estabelecido em termos de PFC, o projeto de fazer filosofia com crianças torna-se parte de um campo mais amplo de pesquisa sobre cada um dos três componentes (“filosófico”, “prática” e “comunidade”) e seus relacionamentos. Se as ideias não são claras sobre o que "filosófico" significa, o risco é que a filosofia possa ser assimilada a outras abordagens e usada genéricamente como rótulo vazio. Entre as muitas perguntas que uma PFC coloca sobre a mesa, tentarei enquadrar três delas: 1) É necessário conhecer a tradição filosófica para praticar filosofia com crianças? 2) Quem são os filósofos? 3) Como revitalizar a oralidade socrática?El currículum de Lipman de "Filosofía para niños" fue el resultado de una asociación armoniosa y fructífera entre filosofía y pedagogía, pero con el tiempo la práctica muestra el riesgo de una doble caída y reducción: por un lado, en la zanja de el pedagese y, por otro lado, en la zanja de el filosofese. El uso de la expresión "Práctica filosófica de comunidad" (PFC) en lugar de "Filosofía para niños" (P4C) parece preferible para proteger a este última del riesgo de ser considerada, debido a su vaguedad evocadora, tanto una especie de filosofía juguete como un tipo de dispositivo pedagógico adecuado para todos los fines. Establecido en términos de PFC, el proyecto de hacer filosofía con niños se convierte en parte de un campo de investigación más amplio sobre cada uno de los tres componentes ("filosófico", "práctica" y "comunidad") y sus relaciones. Si las ideas no son claras acerca de lo que significa "filosófico", el riesgo es que la filosofía puede ser asimilada a otros enfoques y usarse como una etiqueta tan general como vacía. Entre las muchas preguntas que una PFC pone sobre la mesa, intentaré enmarcar tres de ellas: 1) ¿Es necesario conocer la tradición filosófica para practicar filosofía con niños? 2) ¿Quiénes son los filósofos? 3) ¿Cómo revitalizar la oralidad socrática?Universidade do Estado do Rio de Janeiro2020-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/4596310.12957/childphilo.2020.45963childhood & philosophy; Vol. 16 (2020); 01 - 16childhood & philosophy; v. 16 (2020); 01 - 16childhood & philosophy; Vol. 16 (2020); 01 - 161984-5987reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJenghttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/45963/32984Copyright (c) 2020 childhood & philosophyinfo:eu-repo/semantics/openAccesscosentino, antonio2020-12-21T20:10:35Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/45963Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhoodPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/oaiwokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com1984-59871984-5987opendoar:2020-12-21T20:10:35Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
el bebé filosófico y la oralidad socrática the philosophical baby and socratic orality o bebê filosófico e a oralidade socrática |
title |
el bebé filosófico y la oralidad socrática |
spellingShingle |
el bebé filosófico y la oralidad socrática cosentino, antonio filosofia para crianças prática filosófica sócrates philosophy for children philosophical practice socrates filosofía para niños practica filosófica sócrates |
title_short |
el bebé filosófico y la oralidad socrática |
title_full |
el bebé filosófico y la oralidad socrática |
title_fullStr |
el bebé filosófico y la oralidad socrática |
title_full_unstemmed |
el bebé filosófico y la oralidad socrática |
title_sort |
el bebé filosófico y la oralidad socrática |
author |
cosentino, antonio |
author_facet |
cosentino, antonio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
cosentino, antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
filosofia para crianças prática filosófica sócrates philosophy for children philosophical practice socrates filosofía para niños practica filosófica sócrates |
topic |
filosofia para crianças prática filosófica sócrates philosophy for children philosophical practice socrates filosofía para niños practica filosófica sócrates |
description |
Lipman’s curriculum of “Philosophy for Children” was the outcome of a harmonious and fruitful partnership between philosophy and pedagogy, but over the time practice shows the risk of a double fall and reduction: on the one side into the ditch of pedagese and, on the other, into the ditch of philosofese. Using the expression “Philosophical Practice of Community” (PPC) instead of “Philosophy for children” (P4C) appears preferable to protect the latter from the risk of being considered, because of its evocative vagueness, both a sort of toy-philosophy, and a kind of pedagogical device suitable for all purposes. Set out in terms of PPC, the project of doing philosophy with children becomes part of a broader field of research concerning each of the three components (“philosophical”, “practice”, and “community”) and their relationships. If ideas are not clear about what “philosophical” means, the risk is that philosophy can be assimilated to other approaches and used as general as empty label. Among the many questions that a PPC puts on the table, I’ll try to frame three of them: 1) Is it necessary to know the philosophical tradition to practice philosophy with children? 2) Who are the philosophers? 3) How to revitalize the Socratic orality? |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/45963 10.12957/childphilo.2020.45963 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/45963 |
identifier_str_mv |
10.12957/childphilo.2020.45963 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/45963/32984 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 childhood & philosophy info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 childhood & philosophy |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
childhood & philosophy; Vol. 16 (2020); 01 - 16 childhood & philosophy; v. 16 (2020); 01 - 16 childhood & philosophy; Vol. 16 (2020); 01 - 16 1984-5987 reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
wokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com |
_version_ |
1799317592262836224 |