sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | deu |
Título da fonte: | Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20463 |
Resumo: | Philosophy for Children is in vogue--in Germany, in Europe, in nearly the whole world. Closer consideration reveals that Philosophy for Children is not always used as a clear and distinct didactical-methodological term. Sometimes it seems like a fashion word, used frequently but never quite clearly. In spite of its long history, a scientific foundation is missing. The risks that might result from these circumstances could be, not just wastefulness, but the destruction of a pioneering and lasting pedagogical idea. This article aims to contribute to P4C's didactical-methodological foundation, to principles which can be said to underlie the multiple approaches to the idea without undermining any of them. |
id |
UERJ-22_3d5e9f7107186458cbf06201763393aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/20463 |
network_acronym_str |
UERJ-22 |
network_name_str |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com criançassapere aude! thoughts about philosophy for childrensapere aude! pensamientos en torno a la filosofía con niñosPhilosophy for childrenDidactical-methodological foundationPrinciples of philosophy for childrenHappinessPhilosophy for Children is in vogue--in Germany, in Europe, in nearly the whole world. Closer consideration reveals that Philosophy for Children is not always used as a clear and distinct didactical-methodological term. Sometimes it seems like a fashion word, used frequently but never quite clearly. In spite of its long history, a scientific foundation is missing. The risks that might result from these circumstances could be, not just wastefulness, but the destruction of a pioneering and lasting pedagogical idea. This article aims to contribute to P4C's didactical-methodological foundation, to principles which can be said to underlie the multiple approaches to the idea without undermining any of them.La Filosofía con Niños está de moda - en Alemania, en Europa, en casi todo el mundo. Un examen más detallado revela que la expresión Filosofía con Niños no siempre se usa como un término didáctico- metodológico claro y distinto. A veces parece una palabra de moda, que se utiliza con frecuencia, pero nunca claramente. A pesar de su larga historia, la Filosofía con Niños carece de una fundamentación científica. Los riesgos que pueden derivarse de estas circunstancias podrían ser no sólo el derroche sino la destrucción de una idea pedagógica pionera y perdurable. Este artículo pretende contribuir a la fundamentación didáctico-metodológica del P4C, con los principios que subyacen a los múltiples enfoques de la idea, sin comprometer a ninguno de ellos.A Filosofia com Crianças está em voga - na Alemanha, na Europa, em quase todo o mundo. Uma análise mais atenta revela que a expressão Filosofia com Crianças nem sempre é usada como um termo didático-metodológico claro e distinto. Por vezes parece ser uma palavra da moda, usada com frequência, mas nunca com muita clareza. Apesar de sua longa história, falta à Filosofia para Crianças uma fundamentação científica. Os riscos que podem resultar de essas circunstâncias poderiam ser, não apenas o desperdício, mas a destruição de uma idéia pedagógica pioneira e duradoura. Este artigo visa contribuir para a fundamentação didático-metodológica do P4C, com princípios que podem ser ditos subjacentes às múltiplas abordagens da idéia, sem comprometer qualquer um deles.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20463childhood & philosophy; Vol. 1 Núm. 2 (2005): jul./dic.; 395-420childhood & philosophy; v. 1 n. 2 (2005): jul./dez.; 395-420childhood & philosophy; Vol. 1 No. 2 (2005): july/dec.; 395-4201984-5987reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJdeuhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20463/14789zierer, klausinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-10T18:43:27Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/20463Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhoodPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/oaiwokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com1984-59871984-5987opendoar:2018-07-10T18:43:27Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças sapere aude! thoughts about philosophy for children sapere aude! pensamientos en torno a la filosofía con niños |
title |
sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças |
spellingShingle |
sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças zierer, klaus Philosophy for children Didactical-methodological foundation Principles of philosophy for children Happiness |
title_short |
sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças |
title_full |
sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças |
title_fullStr |
sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças |
title_full_unstemmed |
sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças |
title_sort |
sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças |
author |
zierer, klaus |
author_facet |
zierer, klaus |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
zierer, klaus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Philosophy for children Didactical-methodological foundation Principles of philosophy for children Happiness |
topic |
Philosophy for children Didactical-methodological foundation Principles of philosophy for children Happiness |
description |
Philosophy for Children is in vogue--in Germany, in Europe, in nearly the whole world. Closer consideration reveals that Philosophy for Children is not always used as a clear and distinct didactical-methodological term. Sometimes it seems like a fashion word, used frequently but never quite clearly. In spite of its long history, a scientific foundation is missing. The risks that might result from these circumstances could be, not just wastefulness, but the destruction of a pioneering and lasting pedagogical idea. This article aims to contribute to P4C's didactical-methodological foundation, to principles which can be said to underlie the multiple approaches to the idea without undermining any of them. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20463 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20463 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
deu |
language |
deu |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20463/14789 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
childhood & philosophy; Vol. 1 Núm. 2 (2005): jul./dic.; 395-420 childhood & philosophy; v. 1 n. 2 (2005): jul./dez.; 395-420 childhood & philosophy; Vol. 1 No. 2 (2005): july/dec.; 395-420 1984-5987 reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
wokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com |
_version_ |
1799317589621473280 |