sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: zierer, klaus
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: deu
Título da fonte: Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20463
Resumo: Philosophy for Children is in vogue--in Germany, in Europe, in nearly the whole world. Closer consideration reveals that Philosophy for Children is not always used as a clear and distinct didactical-methodological term. Sometimes it seems like a fashion word, used frequently but never quite clearly. In spite of its long history, a scientific foundation is missing. The risks that might result from these circumstances could be, not just wastefulness, but the destruction of a pioneering and lasting pedagogical idea. This article aims to contribute to P4C's didactical-methodological foundation, to principles which can be said to underlie the multiple approaches to the idea without undermining any of them.
id UERJ-22_3d5e9f7107186458cbf06201763393aa
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/20463
network_acronym_str UERJ-22
network_name_str Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com criançassapere aude! thoughts about philosophy for childrensapere aude! pensamientos en torno a la filosofía con niñosPhilosophy for childrenDidactical-methodological foundationPrinciples of philosophy for childrenHappinessPhilosophy for Children is in vogue--in Germany, in Europe, in nearly the whole world. Closer consideration reveals that Philosophy for Children is not always used as a clear and distinct didactical-methodological term. Sometimes it seems like a fashion word, used frequently but never quite clearly. In spite of its long history, a scientific foundation is missing. The risks that might result from these circumstances could be, not just wastefulness, but the destruction of a pioneering and lasting pedagogical idea. This article aims to contribute to P4C's didactical-methodological foundation, to principles which can be said to underlie the multiple approaches to the idea without undermining any of them.La Filosofía con Niños está de moda - en Alemania, en Europa, en casi todo el mundo. Un examen más detallado revela que la expresión Filosofía con Niños no siempre se usa como un término didáctico- metodológico claro y distinto. A veces parece una palabra de moda, que se utiliza con frecuencia, pero nunca claramente. A pesar de su larga historia, la Filosofía con Niños carece de una fundamentación científica. Los riesgos que pueden derivarse de estas circunstancias podrían ser no sólo el derroche sino la destrucción de una idea pedagógica pionera y perdurable. Este artículo pretende contribuir a la fundamentación didáctico-metodológica del P4C, con los principios que subyacen a los múltiples enfoques de la idea, sin comprometer a ninguno de ellos.A Filosofia com Crianças está em voga - na Alemanha, na Europa, em quase todo o mundo. Uma análise mais atenta revela que a expressão Filosofia com Crianças nem sempre é usada como um termo didático-metodológico claro e distinto. Por vezes parece ser uma palavra da moda, usada com frequência, mas nunca com muita clareza. Apesar de sua longa história, falta à Filosofia para Crianças uma fundamentação científica. Os riscos que podem resultar de essas circunstâncias poderiam ser, não apenas o desperdício, mas a destruição de uma idéia pedagógica pioneira e duradoura. Este artigo visa contribuir para a fundamentação didático-metodológica do P4C, com princípios que podem ser ditos subjacentes às múltiplas abordagens da idéia, sem comprometer qualquer um deles.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2012-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20463childhood & philosophy; Vol. 1 Núm. 2 (2005): jul./dic.; 395-420childhood & philosophy; v. 1 n. 2 (2005): jul./dez.; 395-420childhood & philosophy; Vol. 1 No. 2 (2005): july/dec.; 395-4201984-5987reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJdeuhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20463/14789zierer, klausinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-10T18:43:27Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/20463Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhoodPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/oaiwokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com1984-59871984-5987opendoar:2018-07-10T18:43:27Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças
sapere aude! thoughts about philosophy for children
sapere aude! pensamientos en torno a la filosofía con niños
title sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças
spellingShingle sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças
zierer, klaus
Philosophy for children
Didactical-methodological foundation
Principles of philosophy for children
Happiness
title_short sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças
title_full sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças
title_fullStr sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças
title_full_unstemmed sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças
title_sort sapere aude! pensamentos acerca da filosofia com crianças
author zierer, klaus
author_facet zierer, klaus
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv zierer, klaus
dc.subject.por.fl_str_mv Philosophy for children
Didactical-methodological foundation
Principles of philosophy for children
Happiness
topic Philosophy for children
Didactical-methodological foundation
Principles of philosophy for children
Happiness
description Philosophy for Children is in vogue--in Germany, in Europe, in nearly the whole world. Closer consideration reveals that Philosophy for Children is not always used as a clear and distinct didactical-methodological term. Sometimes it seems like a fashion word, used frequently but never quite clearly. In spite of its long history, a scientific foundation is missing. The risks that might result from these circumstances could be, not just wastefulness, but the destruction of a pioneering and lasting pedagogical idea. This article aims to contribute to P4C's didactical-methodological foundation, to principles which can be said to underlie the multiple approaches to the idea without undermining any of them.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20463
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20463
dc.language.iso.fl_str_mv deu
language deu
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20463/14789
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv childhood & philosophy; Vol. 1 Núm. 2 (2005): jul./dic.; 395-420
childhood & philosophy; v. 1 n. 2 (2005): jul./dez.; 395-420
childhood & philosophy; Vol. 1 No. 2 (2005): july/dec.; 395-420
1984-5987
reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
collection Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv wokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com
_version_ 1799317589621473280