Processos de escolarização de jovens negras itaboraienses Nós somos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Gracyelle Silva
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9996
Resumo: This study integrates a Master s thesis whose objective was to investigate the schooling process of three young black students of the State schools in the city named Itaboraí, located in the metropolitan region of the state of Rio de Janeiro, considering that the black population is really representative in this location indeed. We intend to understand the reasons and meanings of the schooling process of young black students who finished high school in the year 2015, through the reconstruction of theirs stories of life, emphasizing their schooling processes, in order to highlight the influences, or not, of factors related to gender and race in the access of them to school; understanding the strategies found by black girls and / or their families to be successful in order to conclude high school degree, and so their expectations for the future; making school knowledge visible for black girls' families, and what has been the role of school and teachers in the education of these black girls. It has made the option for oral history in this research as a methodological support to deal with this current theme, and we resort to orality as an epistemological option of sustention for this research politically committed to the valorization and reconstruction of stories of life, enhancing the schoolingprocess.
id UERJ_00d045b4db1660da18d10900336479b5
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/9996
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Jesus, Regina de Fátima dehttp://lattes.cnpq.br/0204565545144410Oliveira, Iolanda dehttp://lattes.cnpq.br/0320659276314345Araújo, Mairce da Silvahttp://lattes.cnpq.br/1157936975342255http://lattes.cnpq.br/5188082310225528Costa, Gracyelle Silva2021-01-05T21:32:22Z2018-05-102017-02-07COSTA, Gracyelle Silva. Processos de escolarização de jovens negras itaboraienses Nós somos. 2017. 127 f. Dissertação (Mestrado em Processos Formativos e Desigualdades Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2017.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9996This study integrates a Master s thesis whose objective was to investigate the schooling process of three young black students of the State schools in the city named Itaboraí, located in the metropolitan region of the state of Rio de Janeiro, considering that the black population is really representative in this location indeed. We intend to understand the reasons and meanings of the schooling process of young black students who finished high school in the year 2015, through the reconstruction of theirs stories of life, emphasizing their schooling processes, in order to highlight the influences, or not, of factors related to gender and race in the access of them to school; understanding the strategies found by black girls and / or their families to be successful in order to conclude high school degree, and so their expectations for the future; making school knowledge visible for black girls' families, and what has been the role of school and teachers in the education of these black girls. It has made the option for oral history in this research as a methodological support to deal with this current theme, and we resort to orality as an epistemological option of sustention for this research politically committed to the valorization and reconstruction of stories of life, enhancing the schoolingprocess.A presente pesquisa tem por objetivo investigar o processo de escolarização de três jovens negras estudantes de escolas (estaduais) do município de Itaboraí, localizado na região metropolitana do estado do Rio de Janeiro, em que a população negra é representativa. Pretende-se compreender os sentidos e significados do processo de escolarização de jovens negras por meio da reconstrução das histórias de vida de três jovens que concluíram o Ensino Médio no ano de 2015, dando ênfase em seus processos de escolarização, a fim de evidenciar as influências, ou não, de fatores relativos ao gênero e à raça no acesso das jovens à escola; entender as estratégias encontradas pelas jovens negras e/ou por suas famílias para conseguirem permanecer na escola até o ensino médio e quais são as suas perspectivas para o futuro; evidenciar o significado e/ou importância do conhecimento escolar para as famílias das jovens, qual tem sido o papel da escola e dos docentes na educação dessas jovens negras. É feita a opção pela História oral nesta pesquisa como um suporte metodológico para tratar desse tema atual e recorro à oralidade como opção epistemológica e sustentação para investigação politicamente comprometida com a valorização e a reconstrução das histórias de vida com enfoque na escolarização.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:32:22Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Gracyelle Costa.pdf: 631297 bytes, checksum: 19c4f5d524fbad017584f5051e0c84b8 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:32:22Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Gracyelle Costa.pdf: 631297 bytes, checksum: 19c4f5d524fbad017584f5051e0c84b8 (MD5) Previous issue date: 2017-02-07application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades SociaisUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresBlack GirlsGenderRaceBlack IdentitySchoolingJovens Negras ItaboraiensesGêneroRaçaIdentidade NegraEscolarizaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOProcessos de escolarização de jovens negras itaboraienses Nós somosSchooling Processes of Young Black Girlsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Gracyelle Costa.pdfapplication/pdf631297http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/9996/1/Dissertacao+Gracyelle+Costa.pdf19c4f5d524fbad017584f5051e0c84b8MD511/99962024-02-27 15:11:28.744oai:www.bdtd.uerj.br:1/9996Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:11:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Processos de escolarização de jovens negras itaboraienses Nós somos
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Schooling Processes of Young Black Girls
title Processos de escolarização de jovens negras itaboraienses Nós somos
spellingShingle Processos de escolarização de jovens negras itaboraienses Nós somos
Costa, Gracyelle Silva
Black Girls
Gender
Race
Black Identity
Schooling
Jovens Negras Itaboraienses
Gênero
Raça
Identidade Negra
Escolarização
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Processos de escolarização de jovens negras itaboraienses Nós somos
title_full Processos de escolarização de jovens negras itaboraienses Nós somos
title_fullStr Processos de escolarização de jovens negras itaboraienses Nós somos
title_full_unstemmed Processos de escolarização de jovens negras itaboraienses Nós somos
title_sort Processos de escolarização de jovens negras itaboraienses Nós somos
author Costa, Gracyelle Silva
author_facet Costa, Gracyelle Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Jesus, Regina de Fátima de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0204565545144410
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Oliveira, Iolanda de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0320659276314345
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Araújo, Mairce da Silva
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1157936975342255
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5188082310225528
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Gracyelle Silva
contributor_str_mv Jesus, Regina de Fátima de
Oliveira, Iolanda de
Araújo, Mairce da Silva
dc.subject.eng.fl_str_mv Black Girls
Gender
Race
Black Identity
Schooling
topic Black Girls
Gender
Race
Black Identity
Schooling
Jovens Negras Itaboraienses
Gênero
Raça
Identidade Negra
Escolarização
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Jovens Negras Itaboraienses
Gênero
Raça
Identidade Negra
Escolarização
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study integrates a Master s thesis whose objective was to investigate the schooling process of three young black students of the State schools in the city named Itaboraí, located in the metropolitan region of the state of Rio de Janeiro, considering that the black population is really representative in this location indeed. We intend to understand the reasons and meanings of the schooling process of young black students who finished high school in the year 2015, through the reconstruction of theirs stories of life, emphasizing their schooling processes, in order to highlight the influences, or not, of factors related to gender and race in the access of them to school; understanding the strategies found by black girls and / or their families to be successful in order to conclude high school degree, and so their expectations for the future; making school knowledge visible for black girls' families, and what has been the role of school and teachers in the education of these black girls. It has made the option for oral history in this research as a methodological support to deal with this current theme, and we resort to orality as an epistemological option of sustention for this research politically committed to the valorization and reconstruction of stories of life, enhancing the schoolingprocess.
publishDate 2017
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-02-07
dc.date.available.fl_str_mv 2018-05-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:32:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv COSTA, Gracyelle Silva. Processos de escolarização de jovens negras itaboraienses Nós somos. 2017. 127 f. Dissertação (Mestrado em Processos Formativos e Desigualdades Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2017.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9996
identifier_str_mv COSTA, Gracyelle Silva. Processos de escolarização de jovens negras itaboraienses Nós somos. 2017. 127 f. Dissertação (Mestrado em Processos Formativos e Desigualdades Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2017.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9996
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/9996/1/Dissertacao+Gracyelle+Costa.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 19c4f5d524fbad017584f5051e0c84b8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728647612006400