Solta o cabelo! : etnografia sobre o cabelo crespo como marcador de identidade étnico-racial entre crianças negras da educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Aline de Oliveira
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10204
Resumo: It is a ethnographic Search About Curly hair How ethno-racial identity between marker Black children from kindergarten. And aims, investigate how First Experiences of Black children with ITS Curly in daycare Space As Well as educational practices such as shares, as speeches and silences around the OS racial issue. We adopt, WITH theoretical assumptions as Frantz Fanon's ideas (1968) on racism As a structural phenomenon of Modern Societies. Studies of Marcel Mauss (1950), On the meaning of the body, and how techniques used to educate paragraph Controlling Body IN THE Half of habitus formation. By Means of observation and NAS Interviews with teachers, managers and parents of students can be concluded that: The curly hair of children are considered markers of a negative identity. Racist Speeches About black are found in society and being played on the school routine, NAS speeches and actions of Education Professionals How ALSO IN speeches of Responsible For Most Responsible For Babies. In this context, the teacher has an important role Intervention because When a foothold inside of a anti-racist pedagogy, IT IS Building respect for differences and establishing a valuation of history and culture of black people. By Means of a anti-racist education form OS Getting Started To delegitimize an idea of white As Beauty model. Thus, we emphasize nd Present Research importance to a teacher in perpetuating An anti-racist, since their role and the deconstructive racist emissions reproduced By School.
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We adopt, WITH theoretical assumptions as Frantz Fanon's ideas (1968) on racism As a structural phenomenon of Modern Societies. Studies of Marcel Mauss (1950), On the meaning of the body, and how techniques used to educate paragraph Controlling Body IN THE Half of habitus formation. By Means of observation and NAS Interviews with teachers, managers and parents of students can be concluded that: The curly hair of children are considered markers of a negative identity. Racist Speeches About black are found in society and being played on the school routine, NAS speeches and actions of Education Professionals How ALSO IN speeches of Responsible For Most Responsible For Babies. In this context, the teacher has an important role Intervention because When a foothold inside of a anti-racist pedagogy, IT IS Building respect for differences and establishing a valuation of history and culture of black people. By Means of a anti-racist education form OS Getting Started To delegitimize an idea of white As Beauty model. Thus, we emphasize nd Present Research importance to a teacher in perpetuating An anti-racist, since their role and the deconstructive racist emissions reproduced By School.Trata-se de uma pesquisa de cunho etnográfico sobre o cabelo crespo como marcador de identidade étnico-racial entre crianças negras da educação infantil. O objetivo é investigar as primeiras experiências das crianças negras com os seus cabelos crespos no espaço da creche, bem como as práticas educativas, as ações, as falas e os silêncios em torno da questão racial. Adota-se com pressupostos teóricos as ideias de Frantz Fanon (1968) sobre o racismo como fenômeno estruturante das sociedades modernas. Os estudos de Marcel Mauss (1950) sobre o significado do corpo e as técnicas de educar utilizadas para controlá-lo por meio da formação de habitus. Por meio da observação e nas entrevistas com docentes, gestor e pais dos alunos pôde-se concluir que os cabelos crespos das crianças são considerados marcadores de uma identidade negativa. Os discursos racistas sobre o negro são encontrados na sociedade e estão sendo reproduzidos no cotidiano escolar, nas falas e ações dos profissionais da educação, como também nas falas dos responsáveis pelos bebês. Dentro desse contexto, o professor tem um importante papel de intervenção, pois ao firmar-se dentro de uma pedagogia antirracista, ele está construindo o respeito pelas diferenças e estabelecendo a valorização da história e da cultura do povo negro. Por meio de uma educação antirracista se formam os primeiros passos para se deslegitimar a ideia do branco como modelo de beleza. Desse modo, ressalta-se na presente pesquisa a importância do professor na perpetuação de uma educação antirracista, visto que o seu papel é o de desconstrutor das emissões racistas reproduzidas pela escola.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:38:56Z No. of bitstreams: 5 Pre-textuais e cap 1.pdf: 615658 bytes, checksum: 690c6085a522bdec39cc29e7dce68e5e (MD5) Cap 3.pdf: 305083 bytes, checksum: ff54f945c52d6df416c8411d1dbf64fc (MD5) Cap 5 ate final.pdf: 637136 bytes, checksum: 3e85e15a9f17b1c90512d2bb5ef0506a (MD5) Cap 2.pdf: 409243 bytes, checksum: 6a0b428e010890081da65733d2172c90 (MD5) Cap 4.pdf: 380190 bytes, checksum: 5a41ace2fa6d18bf6336bb1a86eaead1 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:38:56Z (GMT). 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