A utilização dos exergames nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I como um instrumento de promoção da saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7182 |
Resumo: | This study aims to analyze how exergames can contribute in Physical Education from elementary school to promote health. In this sense, we analyze the possible relations between Physical Education and new technologies through the use of exergames as playful way of application of physical activities that encourage healthy habits. The objectives that guide the study are to investigate the effects of the use of exergames and their educational functions in physical education classes in elementary school; understand the importance of games like socializing element in physical education classes and as potentially playful tool and aid in the acquisition of cooperative values. This is a qualitative/quantitative research, presenting numerical data from the use of playful proposed activity with the use of a specific type of exergame as well as the observation of individual and collective participation of those involved in the activity. As a result of research, it is possible to consider only the physical activity does not generate significant changes in health habits; It is needed the intervention of other health professionals and family to add value to the application of new technologies such as differential the physical education classes. |
id |
UERJ_07eecf7ecee8bdc2d8a0c50ea4ed5b54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/7182 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Sá, Ilydio Pereira dehttp://lattes.cnpq.br/4743520011111183Oliveira, Esequiel Rodrigueshttp://lattes.cnpq.br/6339633974408117Carvalho, Carlos Vitor de Alencarhttp://lattes.cnpq.br/2158983308518609http://lattes.cnpq.br/8604613964754863Rodrigues, Flavia Helena Barbosa2021-01-05T16:37:00Z2019-02-192016-04-12RODRIGUES, Flavia Helena Barbosa. A utilização dos exergames nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I como um instrumento de promoção da saúde. 2016. 75 f. Dissertação(Mestrado Profissional de Ensino em Educação Básica - CAp UERJ) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7182This study aims to analyze how exergames can contribute in Physical Education from elementary school to promote health. In this sense, we analyze the possible relations between Physical Education and new technologies through the use of exergames as playful way of application of physical activities that encourage healthy habits. The objectives that guide the study are to investigate the effects of the use of exergames and their educational functions in physical education classes in elementary school; understand the importance of games like socializing element in physical education classes and as potentially playful tool and aid in the acquisition of cooperative values. This is a qualitative/quantitative research, presenting numerical data from the use of playful proposed activity with the use of a specific type of exergame as well as the observation of individual and collective participation of those involved in the activity. As a result of research, it is possible to consider only the physical activity does not generate significant changes in health habits; It is needed the intervention of other health professionals and family to add value to the application of new technologies such as differential the physical education classes.Este trabalho se propõe a analisar como os exergames podem contribuir nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I para a promoção da saúde. Neste sentido, são analisadas as possíveis relações entre a disciplina Educação Física e as novas tecnologias através do uso dos exergames como forma lúdica de aplicação de atividades físicas que estimulem hábitos saudáveis. Os objetivos que norteiam o estudo são: investigar os efeitos da utilização dos exergames e suas funções educativas nas aulas de Educação Física no Ensino Fundamental I; compreender a importância dos jogos como elemento de socialização nas aulas de Educação Física e como instrumento potencialmente lúdico e de auxílio na aquisição de valores de cooperação. Trata-se de uma investigação quali/quantitativa, que apresenta dados numéricos obtidos na aplicação de atividade lúdica proposta com o uso de um tipo específico de exergame, bem como a observação da participação individual e coletiva dos envolvidos na atividade. Como resultado da pesquisa, é possível considerar que somente a prática de atividades físicas não gera mudanças significativas nos hábitos saudáveis; se faz necessária a intervenção de outros profissionais de saúde e da família para agregar valor à aplicação de novas tecnologias como diferencial as aulas de Educação Física.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T16:37:00Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Flavia.pdf: 1425757 bytes, checksum: 56a1ae6bd2cb45f60666d1ff5c203c5c (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T16:37:00Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Flavia.pdf: 1425757 bytes, checksum: 56a1ae6bd2cb45f60666d1ff5c203c5c (MD5) Previous issue date: 2016-04-12application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação de Ensino em Educação Básica - CAp UERJUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da SilveiraPhysical educationTechnologyExergamesHealthyEducação físicaTecnologiaExergamesSaúdeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMA utilização dos exergames nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I como um instrumento de promoção da saúdeThe use of exergames in Physical Education classes of Elementary Education I as a health promotion toolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao_Flavia.pdfapplication/pdf1425757http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7182/1/Dissertacao_Flavia.pdf56a1ae6bd2cb45f60666d1ff5c203c5cMD511/71822024-02-26 15:47:21.649oai:www.bdtd.uerj.br:1/7182Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T18:47:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A utilização dos exergames nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I como um instrumento de promoção da saúde |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The use of exergames in Physical Education classes of Elementary Education I as a health promotion tool |
title |
A utilização dos exergames nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I como um instrumento de promoção da saúde |
spellingShingle |
A utilização dos exergames nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I como um instrumento de promoção da saúde Rodrigues, Flavia Helena Barbosa Physical education Technology Exergames Healthy Educação física Tecnologia Exergames Saúde CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
title_short |
A utilização dos exergames nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I como um instrumento de promoção da saúde |
title_full |
A utilização dos exergames nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I como um instrumento de promoção da saúde |
title_fullStr |
A utilização dos exergames nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I como um instrumento de promoção da saúde |
title_full_unstemmed |
A utilização dos exergames nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I como um instrumento de promoção da saúde |
title_sort |
A utilização dos exergames nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I como um instrumento de promoção da saúde |
author |
Rodrigues, Flavia Helena Barbosa |
author_facet |
Rodrigues, Flavia Helena Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sá, Ilydio Pereira de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4743520011111183 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Oliveira, Esequiel Rodrigues |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6339633974408117 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Carvalho, Carlos Vitor de Alencar |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2158983308518609 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8604613964754863 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Flavia Helena Barbosa |
contributor_str_mv |
Sá, Ilydio Pereira de Oliveira, Esequiel Rodrigues Carvalho, Carlos Vitor de Alencar |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Physical education Technology Exergames Healthy |
topic |
Physical education Technology Exergames Healthy Educação física Tecnologia Exergames Saúde CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação física Tecnologia Exergames Saúde |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
This study aims to analyze how exergames can contribute in Physical Education from elementary school to promote health. In this sense, we analyze the possible relations between Physical Education and new technologies through the use of exergames as playful way of application of physical activities that encourage healthy habits. The objectives that guide the study are to investigate the effects of the use of exergames and their educational functions in physical education classes in elementary school; understand the importance of games like socializing element in physical education classes and as potentially playful tool and aid in the acquisition of cooperative values. This is a qualitative/quantitative research, presenting numerical data from the use of playful proposed activity with the use of a specific type of exergame as well as the observation of individual and collective participation of those involved in the activity. As a result of research, it is possible to consider only the physical activity does not generate significant changes in health habits; It is needed the intervention of other health professionals and family to add value to the application of new technologies such as differential the physical education classes. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-04-12 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-02-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T16:37:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
RODRIGUES, Flavia Helena Barbosa. A utilização dos exergames nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I como um instrumento de promoção da saúde. 2016. 75 f. Dissertação(Mestrado Profissional de Ensino em Educação Básica - CAp UERJ) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7182 |
identifier_str_mv |
RODRIGUES, Flavia Helena Barbosa. A utilização dos exergames nas aulas de Educação Física do Ensino Fundamental I como um instrumento de promoção da saúde. 2016. 75 f. Dissertação(Mestrado Profissional de Ensino em Educação Básica - CAp UERJ) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7182 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação de Ensino em Educação Básica - CAp UERJ |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7182/1/Dissertacao_Flavia.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
56a1ae6bd2cb45f60666d1ff5c203c5c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728626461179904 |