Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Alexandre do
Data de Publicação: 1999
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10559
Resumo: This study, which constitutes my Master's Thesis in Education, describes and analyzes the history, concepts and practices of political-educational college preparatory courses rated, based on data collected through document analysis, observation and interviews of the main leaders of the Movement for Pre-Vestibular para Negros e Carentes (PVNC), a movement created in 1993 at Baixada Fluminense, Rio de Janeiro. The text of the discussion about educationin the current socio-political context, identifies issues to be further on the relationship between social movements, education and political-pedagogical project, examines the ideas of democracy and citizenship, incorporating the concepts of autonomy, identity and interculturalism, describes the history of college preparatory courses rated in the State of Rio de Janeiro, the principles and practices present in the Pre-Vestibular para Negros e Carentes. The main objective of the study was to analyze the relationship between Social Movements and Citizenship Education, investigating the practice of political-educational college preparatory courses rated specifically for the Pre-Vestibular para Negros e Carentes. Moreover, attempts to verify and study the possibilities of college preparatory coursesrated as a movement of democratic educational building relationships.
id UERJ_0d96f2e652716706c04056da6afe38c6
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10559
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Calazans, Maria Julieta Costahttp://lattes.cnpq.br/0634057291753765Bazílio, Luiz Cavalierihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B377359Rocha, José Geraldo dahttp://lattes.cnpq.br/7888029846019303http://lattes.cnpq.br/0151943672720667Nascimento, Alexandre do2021-01-05T21:53:35Z2013-06-051999-03-18NASCIMENTO, Alexandre do. Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares. 1999. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10559This study, which constitutes my Master's Thesis in Education, describes and analyzes the history, concepts and practices of political-educational college preparatory courses rated, based on data collected through document analysis, observation and interviews of the main leaders of the Movement for Pre-Vestibular para Negros e Carentes (PVNC), a movement created in 1993 at Baixada Fluminense, Rio de Janeiro. The text of the discussion about educationin the current socio-political context, identifies issues to be further on the relationship between social movements, education and political-pedagogical project, examines the ideas of democracy and citizenship, incorporating the concepts of autonomy, identity and interculturalism, describes the history of college preparatory courses rated in the State of Rio de Janeiro, the principles and practices present in the Pre-Vestibular para Negros e Carentes. The main objective of the study was to analyze the relationship between Social Movements and Citizenship Education, investigating the practice of political-educational college preparatory courses rated specifically for the Pre-Vestibular para Negros e Carentes. Moreover, attempts to verify and study the possibilities of college preparatory coursesrated as a movement of democratic educational building relationships.Este estudo, que constitui minha Dissertação de Mestrado em Educação, descreve e analisa a história, as concepções e as práticas político-pedagógicas dos Cursos Pré-Vestibulares Populares, tomando como base os dados colhidos através de análise de documentos, observação e depoimentos das principais lideranças do Movimento Pré-Vestibular para Negros e Carentes (PVNC), movimento criado em 1993 na Baixada Fluminense, Rio de Janeiro. O texto parte da discussão sobre a educação no atual contexto sócio-político, identifica questões a serem aprofundadas sobre a relação entre movimentos sociais, educação e projeto político-pedagógico, examina as idéias de democracia e cidadania, incorporando os conceitos de autonomia, identidade e interculturalismo, descreve a história dos Cursos Pré-Vestibulares Populares no Estado do Rio de Janeiro, os princípios e as práticas presentes no Pré-Vestibular para Negros e Carentes. O objetivo principal do estudo foi analisar a relação entre Movimentos Sociais, Cidadania e Educação, investigando a prática político-pedagógica dos cursos Pré-Vestibulares Populares, especificamente do Pré-Vestibular para Negros e Carentes. Além disso, e estudo tenta verificar as possibilidades dos Cursos Pré-Vestibulares Populares como movimento de construção de relações educacionais democráticas.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:53:35Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Alexandre Nascimento_Bdtd.pdf: 573813 bytes, checksum: 9a2064254e46713542e7583818470723 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:53:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Alexandre Nascimento_Bdtd.pdf: 573813 bytes, checksum: 9a2064254e46713542e7583818470723 (MD5) Previous issue date: 1999-03-18Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoSocial movementsPopular pre-universityPre-university for blackEducação popularEducação comunitáriaNegros EducaçãoMovimentos sociaisPré-vestibulares popularesPré-vestibulares para negros e carentesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOMovimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares popularesSocial movements and citizenship education: a study of college preparatory coursesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Alexandre Nascimento_Bdtd.pdfapplication/pdf573813http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10559/1/Dissert_Alexandre+Nascimento_Bdtd.pdf9a2064254e46713542e7583818470723MD511/105592024-02-27 12:43:53.874oai:www.bdtd.uerj.br:1/10559Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Social movements and citizenship education: a study of college preparatory courses
title Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares
spellingShingle Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares
Nascimento, Alexandre do
Social movements
Popular pre-university
Pre-university for black
Educação popular
Educação comunitária
Negros Educação
Movimentos sociais
Pré-vestibulares populares
Pré-vestibulares para negros e carentes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares
title_full Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares
title_fullStr Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares
title_full_unstemmed Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares
title_sort Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares
author Nascimento, Alexandre do
author_facet Nascimento, Alexandre do
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Calazans, Maria Julieta Costa
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0634057291753765
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Bazílio, Luiz Cavalieri
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B377359
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Rocha, José Geraldo da
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7888029846019303
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0151943672720667
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Alexandre do
contributor_str_mv Calazans, Maria Julieta Costa
Bazílio, Luiz Cavalieri
Rocha, José Geraldo da
dc.subject.eng.fl_str_mv Social movements
Popular pre-university
Pre-university for black
topic Social movements
Popular pre-university
Pre-university for black
Educação popular
Educação comunitária
Negros Educação
Movimentos sociais
Pré-vestibulares populares
Pré-vestibulares para negros e carentes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Educação popular
Educação comunitária
Negros Educação
Movimentos sociais
Pré-vestibulares populares
Pré-vestibulares para negros e carentes
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description This study, which constitutes my Master's Thesis in Education, describes and analyzes the history, concepts and practices of political-educational college preparatory courses rated, based on data collected through document analysis, observation and interviews of the main leaders of the Movement for Pre-Vestibular para Negros e Carentes (PVNC), a movement created in 1993 at Baixada Fluminense, Rio de Janeiro. The text of the discussion about educationin the current socio-political context, identifies issues to be further on the relationship between social movements, education and political-pedagogical project, examines the ideas of democracy and citizenship, incorporating the concepts of autonomy, identity and interculturalism, describes the history of college preparatory courses rated in the State of Rio de Janeiro, the principles and practices present in the Pre-Vestibular para Negros e Carentes. The main objective of the study was to analyze the relationship between Social Movements and Citizenship Education, investigating the practice of political-educational college preparatory courses rated specifically for the Pre-Vestibular para Negros e Carentes. Moreover, attempts to verify and study the possibilities of college preparatory coursesrated as a movement of democratic educational building relationships.
publishDate 1999
dc.date.issued.fl_str_mv 1999-03-18
dc.date.available.fl_str_mv 2013-06-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:53:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv NASCIMENTO, Alexandre do. Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares. 1999. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10559
identifier_str_mv NASCIMENTO, Alexandre do. Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares. 1999. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10559
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10559/1/Dissert_Alexandre+Nascimento_Bdtd.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 9a2064254e46713542e7583818470723
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728651679432704