Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1999 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10559 |
Resumo: | This study, which constitutes my Master's Thesis in Education, describes and analyzes the history, concepts and practices of political-educational college preparatory courses rated, based on data collected through document analysis, observation and interviews of the main leaders of the Movement for Pre-Vestibular para Negros e Carentes (PVNC), a movement created in 1993 at Baixada Fluminense, Rio de Janeiro. The text of the discussion about educationin the current socio-political context, identifies issues to be further on the relationship between social movements, education and political-pedagogical project, examines the ideas of democracy and citizenship, incorporating the concepts of autonomy, identity and interculturalism, describes the history of college preparatory courses rated in the State of Rio de Janeiro, the principles and practices present in the Pre-Vestibular para Negros e Carentes. The main objective of the study was to analyze the relationship between Social Movements and Citizenship Education, investigating the practice of political-educational college preparatory courses rated specifically for the Pre-Vestibular para Negros e Carentes. Moreover, attempts to verify and study the possibilities of college preparatory coursesrated as a movement of democratic educational building relationships. |
id |
UERJ_0d96f2e652716706c04056da6afe38c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10559 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Calazans, Maria Julieta Costahttp://lattes.cnpq.br/0634057291753765Bazílio, Luiz Cavalierihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B377359Rocha, José Geraldo dahttp://lattes.cnpq.br/7888029846019303http://lattes.cnpq.br/0151943672720667Nascimento, Alexandre do2021-01-05T21:53:35Z2013-06-051999-03-18NASCIMENTO, Alexandre do. Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares. 1999. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10559This study, which constitutes my Master's Thesis in Education, describes and analyzes the history, concepts and practices of political-educational college preparatory courses rated, based on data collected through document analysis, observation and interviews of the main leaders of the Movement for Pre-Vestibular para Negros e Carentes (PVNC), a movement created in 1993 at Baixada Fluminense, Rio de Janeiro. The text of the discussion about educationin the current socio-political context, identifies issues to be further on the relationship between social movements, education and political-pedagogical project, examines the ideas of democracy and citizenship, incorporating the concepts of autonomy, identity and interculturalism, describes the history of college preparatory courses rated in the State of Rio de Janeiro, the principles and practices present in the Pre-Vestibular para Negros e Carentes. The main objective of the study was to analyze the relationship between Social Movements and Citizenship Education, investigating the practice of political-educational college preparatory courses rated specifically for the Pre-Vestibular para Negros e Carentes. Moreover, attempts to verify and study the possibilities of college preparatory coursesrated as a movement of democratic educational building relationships.Este estudo, que constitui minha Dissertação de Mestrado em Educação, descreve e analisa a história, as concepções e as práticas político-pedagógicas dos Cursos Pré-Vestibulares Populares, tomando como base os dados colhidos através de análise de documentos, observação e depoimentos das principais lideranças do Movimento Pré-Vestibular para Negros e Carentes (PVNC), movimento criado em 1993 na Baixada Fluminense, Rio de Janeiro. O texto parte da discussão sobre a educação no atual contexto sócio-político, identifica questões a serem aprofundadas sobre a relação entre movimentos sociais, educação e projeto político-pedagógico, examina as idéias de democracia e cidadania, incorporando os conceitos de autonomia, identidade e interculturalismo, descreve a história dos Cursos Pré-Vestibulares Populares no Estado do Rio de Janeiro, os princípios e as práticas presentes no Pré-Vestibular para Negros e Carentes. O objetivo principal do estudo foi analisar a relação entre Movimentos Sociais, Cidadania e Educação, investigando a prática político-pedagógica dos cursos Pré-Vestibulares Populares, especificamente do Pré-Vestibular para Negros e Carentes. Além disso, e estudo tenta verificar as possibilidades dos Cursos Pré-Vestibulares Populares como movimento de construção de relações educacionais democráticas.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:53:35Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Alexandre Nascimento_Bdtd.pdf: 573813 bytes, checksum: 9a2064254e46713542e7583818470723 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:53:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Alexandre Nascimento_Bdtd.pdf: 573813 bytes, checksum: 9a2064254e46713542e7583818470723 (MD5) Previous issue date: 1999-03-18Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoSocial movementsPopular pre-universityPre-university for blackEducação popularEducação comunitáriaNegros EducaçãoMovimentos sociaisPré-vestibulares popularesPré-vestibulares para negros e carentesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOMovimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares popularesSocial movements and citizenship education: a study of college preparatory coursesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Alexandre Nascimento_Bdtd.pdfapplication/pdf573813http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10559/1/Dissert_Alexandre+Nascimento_Bdtd.pdf9a2064254e46713542e7583818470723MD511/105592024-02-27 12:43:53.874oai:www.bdtd.uerj.br:1/10559Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Social movements and citizenship education: a study of college preparatory courses |
title |
Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares |
spellingShingle |
Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares Nascimento, Alexandre do Social movements Popular pre-university Pre-university for black Educação popular Educação comunitária Negros Educação Movimentos sociais Pré-vestibulares populares Pré-vestibulares para negros e carentes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares |
title_full |
Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares |
title_fullStr |
Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares |
title_full_unstemmed |
Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares |
title_sort |
Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares |
author |
Nascimento, Alexandre do |
author_facet |
Nascimento, Alexandre do |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Calazans, Maria Julieta Costa |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0634057291753765 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Bazílio, Luiz Cavalieri |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B377359 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Rocha, José Geraldo da |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7888029846019303 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0151943672720667 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Alexandre do |
contributor_str_mv |
Calazans, Maria Julieta Costa Bazílio, Luiz Cavalieri Rocha, José Geraldo da |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Social movements Popular pre-university Pre-university for black |
topic |
Social movements Popular pre-university Pre-university for black Educação popular Educação comunitária Negros Educação Movimentos sociais Pré-vestibulares populares Pré-vestibulares para negros e carentes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação popular Educação comunitária Negros Educação Movimentos sociais Pré-vestibulares populares Pré-vestibulares para negros e carentes |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
This study, which constitutes my Master's Thesis in Education, describes and analyzes the history, concepts and practices of political-educational college preparatory courses rated, based on data collected through document analysis, observation and interviews of the main leaders of the Movement for Pre-Vestibular para Negros e Carentes (PVNC), a movement created in 1993 at Baixada Fluminense, Rio de Janeiro. The text of the discussion about educationin the current socio-political context, identifies issues to be further on the relationship between social movements, education and political-pedagogical project, examines the ideas of democracy and citizenship, incorporating the concepts of autonomy, identity and interculturalism, describes the history of college preparatory courses rated in the State of Rio de Janeiro, the principles and practices present in the Pre-Vestibular para Negros e Carentes. The main objective of the study was to analyze the relationship between Social Movements and Citizenship Education, investigating the practice of political-educational college preparatory courses rated specifically for the Pre-Vestibular para Negros e Carentes. Moreover, attempts to verify and study the possibilities of college preparatory coursesrated as a movement of democratic educational building relationships. |
publishDate |
1999 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
1999-03-18 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-06-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:53:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
NASCIMENTO, Alexandre do. Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares. 1999. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10559 |
identifier_str_mv |
NASCIMENTO, Alexandre do. Movimentos sociais, educação e cidadania: um estudo sobre os Cursos Pré-vestibulares populares. 1999. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10559 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10559/1/Dissert_Alexandre+Nascimento_Bdtd.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9a2064254e46713542e7583818470723 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728651679432704 |