Transgressões no imaginário da prostituição nos desfiles-trottoir da grife Daspu
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8986 |
Resumo: | This study seeks to investigate the political-aesthetic-communicative dimension embedded in the fashion line Daspu, of the prostitute organization Davida. It is a participatory qualitative project that also draws on cartography to discuss the methodological implications of an activist researcher. Indications and conclusions are proposed throughout the text, and supported by images, observations of fashion shows, dialogue with those who make up the fashion line (in-depth interviews), and concepts of the imaginary, body, social construction of identity, stigma, theories of fashion and spectacle, sexual rights, puta politics, and others. Among the conclusions, the desfiles-trottoir (sidewalk-fashion shows), as what the Daspu performances are called here, are a political, aesthetic and communicative strategy of the social movement of prostitutes that promotes a strong interaction with the public and strengthens alliances, bringing to the catwalk people who are involved in other diverse activities; they affirm a social identity of prostitutes, at the same time that they produce an entanglement of identities, confusing the public and producing a reduction, or even a dissolution of stigma in these performances; and they seek, with these resources, to disturb and transgress imaginaries of prostitution. Finally, the desfile-trottoir evokes equality and diversity, simultaneously, seeking the original meaning of trottoir as a sidewalk that everyone uses, where the prostitute circulates and lives without stigma, even as she practices her way of walking |
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Indications and conclusions are proposed throughout the text, and supported by images, observations of fashion shows, dialogue with those who make up the fashion line (in-depth interviews), and concepts of the imaginary, body, social construction of identity, stigma, theories of fashion and spectacle, sexual rights, puta politics, and others. Among the conclusions, the desfiles-trottoir (sidewalk-fashion shows), as what the Daspu performances are called here, are a political, aesthetic and communicative strategy of the social movement of prostitutes that promotes a strong interaction with the public and strengthens alliances, bringing to the catwalk people who are involved in other diverse activities; they affirm a social identity of prostitutes, at the same time that they produce an entanglement of identities, confusing the public and producing a reduction, or even a dissolution of stigma in these performances; and they seek, with these resources, to disturb and transgress imaginaries of prostitution. Finally, the desfile-trottoir evokes equality and diversity, simultaneously, seeking the original meaning of trottoir as a sidewalk that everyone uses, where the prostitute circulates and lives without stigma, even as she practices her way of walkingO presente estudo busca investigar a dimensão político-estética-comunicativa pretendida nos desfiles da grife Daspu, da organização de prostitutas Davida, constituindo-se como pesquisa qualitativa participante e considerando também o princípio da cartografia, com os quais discute, metodologicamente, a posição de ativista do pesquisador. Ao longo do trabalho, apoiado na interlocução com integrantes da marca (entrevistas em profundidade), em imagens e observação dos desfiles, e nos conceitos de imaginário, corpo, construção social da identidade, estigma, teoria da moda e do espetáculo, direitos sexuais e puta politics, entre outros, encontra indicações e conclusões. Entre elas, que os desfiles-trottoir, como aqui nomeadas as performances Daspu, são uma estratégia política, estética e comunicacional do movimento social de prostitutas que promove forte interação com o público e fortalece alianças, trazendo à passarela pessoas engajadas em diversas outras atividades; que eles afirmam a identidade social das prostitutas, ao mesmo tempo em que produzem um embaralhamento de identidades, confundindo o público e produzindo redução ou até dissolução do estigma nessas performances; e que pretendem, com esses recursos, perturbar e transgredir imaginários da prostituição. Ao final, o desfile-trottoir é uma convocação de igualdade e diversidade, simultaneamente, buscando o sentido original de trottoir como a calçada de todas as pessoas, na qual a prostituta circule e conviva sem estigma, inclusive ao praticar o seu modo de caminharSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:49:39Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Flavio Cruz Lenz Cesar.pdf: 5566209 bytes, checksum: be2ac075ef7a02366b809208852e48fa (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:49:39Z (GMT). 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