O uso de modalizadores na construção da argumentação: uma análise de redações do Vestibular da UERJ 2018

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bender, Anita Parreiras
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6279
Resumo: Knowing how to argument is a necessity for living in a democracy. Knowing how to argument and how to argue against are the basis for a society that advances democratically: the debate is more and more crucial for progress. Therefore, a study of argumentation has proved to be relevant in the Brazilian educational scenery. School needs to leave behind myth such as saying that a student only argues when writing an argumentative essay; or that a student must master the grammatical rules to write properly. The teaching institutions must be the opening door to argumentative skills development, not only recognizing it as a textual typology, but also giving it an important place in the formation of the citizen, making the classroom a place of reflection and questioning. In this thesis, we are going to do a study of the basis of the argumentation, from the construction of the argument to the way how some linguistic mechanisms modelizers contribute to the construction of points of view and end up improving the argumentative quality. Four types of modalization will be analyzed: epistemic, deontic, affective and delimiting from the approach formulated by Neves (2011), in twenty compositions of UERJ s entrance exam, divided in two groups: texts that received grade six, and texts that got the full mark, ten points. Based on this analysis, it will be possible to describe and determine the quality of argumentation according to the selection of modalizers students made, which ends up showing the intentionality that exist behind every usage.
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Therefore, a study of argumentation has proved to be relevant in the Brazilian educational scenery. School needs to leave behind myth such as saying that a student only argues when writing an argumentative essay; or that a student must master the grammatical rules to write properly. The teaching institutions must be the opening door to argumentative skills development, not only recognizing it as a textual typology, but also giving it an important place in the formation of the citizen, making the classroom a place of reflection and questioning. In this thesis, we are going to do a study of the basis of the argumentation, from the construction of the argument to the way how some linguistic mechanisms modelizers contribute to the construction of points of view and end up improving the argumentative quality. Four types of modalization will be analyzed: epistemic, deontic, affective and delimiting from the approach formulated by Neves (2011), in twenty compositions of UERJ s entrance exam, divided in two groups: texts that received grade six, and texts that got the full mark, ten points. Based on this analysis, it will be possible to describe and determine the quality of argumentation according to the selection of modalizers students made, which ends up showing the intentionality that exist behind every usage.Saber argumentar é uma necessidade do viver em democracia. Saber argumentar e contra-argumentar é a base da sociedade que avança democraticamente: o debate se faz cada vez mais necessário para o progresso. Por isso, um estudo da argumentação tem-se mostrado relevante no cenário educacional brasileiro. A escola precisa deixar de lado mitos como aqueles de que só se argumenta em textos dissertativo-argumentativos ou que só sabe escrever o aluno que domina as regras gramaticais. As instituições de ensino devem ser porta de entrada para o desenvolvimento da argumentação, não apenas a reconhecendo como uma tipologia textual, mas lhe dando lugar de destaque na formação do cidadão, ao tornar a sala de aula um ambiente para reflexões e questionamentos. Nesta dissertação, faremos um estudo das bases da argumentação, desde a formação do argumento até como alguns mecanismos linguísticos modalizadores contribuem com a construção de pontos de vistas e acabam melhorando a qualidade argumentativa. Serão analisadas quatro espécies de modalização epistêmica, deôntica, afetiva e delimitadora a partir da abordagem cunhada por Neves (2011), em vinte redações do vestibular da UERJ 2018, divididas em dois blocos: textos conceituados em seis pontos e textos com nota máxima, dez pontos. Com base nessa análise, será possível descrever e determinar a qualidade da argumentação em virtude da seleção dos modalizadores feita pelos candidatos, que acabam evidenciando as intencionalidades existentes por trás de cada uso.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:03:10Z No. of bitstreams: 1 Anita Parreiras Bender - Dissertacao.pdf: 4933867 bytes, checksum: cb4eed196842fd533850f8356b8cd641 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:03:10Z (GMT). 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