Socialização, modos de pensamento e diversidade: contribuição à compreensão do fracasso escolar na Educação Pública Fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10765 |
Resumo: | This study aims to discuss the hypothesis that the condition of poverty is a cause of cognitive pathology. Thus, we analyze how the mind becomes social ideas in light of the sociology of knowledge through the theoretical construction of Peter Berger and Thomas Luckmann, the Historic-Cultural Theory of Lev S. Vygotsky and contributions about the possibility of cognitive diversity constructed from different cultural realities, as discussed by Luiz Antonio Gomes Senna. This study seeks to understand how subjects produce knowledge in cultural contexts. During the approach supports this theoretical work, it is argued that students learn the subject, are the result of the process of meaning production, performed with the aid of symbolic systems of culture. We argue further that teachers have been innocent agents of exclusion as they are unaware of the epistemological figure of the studen and that only a real education in intercultural perspective, would take care to preserve and enhance cultural diversity and the cognitive subject |
id |
UERJ_2b0cf965582c37c38481d35eb9e8ab33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10765 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Senna, Luiz Antônio Gomeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783335Z6Mattos, Carmen Lucia Guimarães dehttp://lattes.cnpq.br/4219948853377204Frigotto, Edith Ione dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/6695850726466529http://lattes.cnpq.br/5118955086068266Silva, Paula Santos da2021-01-05T21:57:48Z2018-05-152011-08-19SILVA, Paula Santos da. Socialização, modos de pensamento e diversidade: contribuição à compreensão do fracasso escolar na Educação Pública Fundamental. 2011. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10765This study aims to discuss the hypothesis that the condition of poverty is a cause of cognitive pathology. Thus, we analyze how the mind becomes social ideas in light of the sociology of knowledge through the theoretical construction of Peter Berger and Thomas Luckmann, the Historic-Cultural Theory of Lev S. Vygotsky and contributions about the possibility of cognitive diversity constructed from different cultural realities, as discussed by Luiz Antonio Gomes Senna. This study seeks to understand how subjects produce knowledge in cultural contexts. During the approach supports this theoretical work, it is argued that students learn the subject, are the result of the process of meaning production, performed with the aid of symbolic systems of culture. We argue further that teachers have been innocent agents of exclusion as they are unaware of the epistemological figure of the studen and that only a real education in intercultural perspective, would take care to preserve and enhance cultural diversity and the cognitive subjectEste estudo tem como objetivo problematizar a hipótese de que a condição de pobreza seja causa de patologia cognitiva. Dessa maneira, procuramos analisar como a mente se torna social, à luz das idéias da Sociologia do Conhecimento através da construção teórica de Peter Berger e Thomas Luckmann, da Teoria Histórico-Cultural de Lev S. Vygotsky e das contribuições a cerca da possibilidade da diversidade cognitiva construída a partir de realidades culturais distintas , tal como discutido por Luiz Antonio Gomes Senna. Este estudo procura compreender a forma como os sujeitos produzem conhecimentos nos contextos culturais. Durante a abordagem das sustentações teóricas deste trabalho, defende-se que os alunos, sujeitos da aprendizagem, são resultado do processo de produção de significados, realizado com o auxílio dos sistemas simbólicos da cultura. Defendemos ainda, que professores têm sido agentes inocentes da exclusão a medida que desconhecem a figura epistemológica do aluno real e que somente uma educação na perspectiva intercultural, daria conta de preservar e valorizar a diversidade cultural e cognitiva dos sujeitosSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:57:48Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Paula Santos da Silva.pdf: 1371331 bytes, checksum: df0ffb2b9327a8c8c6201c2d7fe2f212 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:57:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Paula Santos da Silva.pdf: 1371331 bytes, checksum: df0ffb2b9327a8c8c6201c2d7fe2f212 (MD5) Previous issue date: 2011-08-19application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoStudent realSchool failureCognitive and cultural diversityIntercultural educationAluno realDiversidade cultural e cognitivaEducação interculturalFracasso escolarEducação multiculturalCapacidade de aprendizagemSociologia educacionalEscolas públicas (Ensino fundamental)CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEMSocialização, modos de pensamento e diversidade: contribuição à compreensão do fracasso escolar na Educação Pública FundamentalSocialization, modes of thoght and diversity: contribution to the understanding of school failure in the public education foundationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Paula Santos da Silva.pdfapplication/pdf1371331http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10765/1/Dissert_Paula+Santos+da+Silva.pdfdf0ffb2b9327a8c8c6201c2d7fe2f212MD511/107652024-02-27 12:43:30.596oai:www.bdtd.uerj.br:1/10765Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Socialização, modos de pensamento e diversidade: contribuição à compreensão do fracasso escolar na Educação Pública Fundamental |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Socialization, modes of thoght and diversity: contribution to the understanding of school failure in the public education foundation |
title |
Socialização, modos de pensamento e diversidade: contribuição à compreensão do fracasso escolar na Educação Pública Fundamental |
spellingShingle |
Socialização, modos de pensamento e diversidade: contribuição à compreensão do fracasso escolar na Educação Pública Fundamental Silva, Paula Santos da Student real School failure Cognitive and cultural diversity Intercultural education Aluno real Diversidade cultural e cognitiva Educação intercultural Fracasso escolar Educação multicultural Capacidade de aprendizagem Sociologia educacional Escolas públicas (Ensino fundamental) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM |
title_short |
Socialização, modos de pensamento e diversidade: contribuição à compreensão do fracasso escolar na Educação Pública Fundamental |
title_full |
Socialização, modos de pensamento e diversidade: contribuição à compreensão do fracasso escolar na Educação Pública Fundamental |
title_fullStr |
Socialização, modos de pensamento e diversidade: contribuição à compreensão do fracasso escolar na Educação Pública Fundamental |
title_full_unstemmed |
Socialização, modos de pensamento e diversidade: contribuição à compreensão do fracasso escolar na Educação Pública Fundamental |
title_sort |
Socialização, modos de pensamento e diversidade: contribuição à compreensão do fracasso escolar na Educação Pública Fundamental |
author |
Silva, Paula Santos da |
author_facet |
Silva, Paula Santos da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Senna, Luiz Antônio Gomes |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783335Z6 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Mattos, Carmen Lucia Guimarães de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4219948853377204 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Frigotto, Edith Ione dos Santos |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6695850726466529 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5118955086068266 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Paula Santos da |
contributor_str_mv |
Senna, Luiz Antônio Gomes Mattos, Carmen Lucia Guimarães de Frigotto, Edith Ione dos Santos |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Student real School failure Cognitive and cultural diversity Intercultural education |
topic |
Student real School failure Cognitive and cultural diversity Intercultural education Aluno real Diversidade cultural e cognitiva Educação intercultural Fracasso escolar Educação multicultural Capacidade de aprendizagem Sociologia educacional Escolas públicas (Ensino fundamental) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aluno real Diversidade cultural e cognitiva Educação intercultural Fracasso escolar Educação multicultural Capacidade de aprendizagem Sociologia educacional Escolas públicas (Ensino fundamental) |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM |
description |
This study aims to discuss the hypothesis that the condition of poverty is a cause of cognitive pathology. Thus, we analyze how the mind becomes social ideas in light of the sociology of knowledge through the theoretical construction of Peter Berger and Thomas Luckmann, the Historic-Cultural Theory of Lev S. Vygotsky and contributions about the possibility of cognitive diversity constructed from different cultural realities, as discussed by Luiz Antonio Gomes Senna. This study seeks to understand how subjects produce knowledge in cultural contexts. During the approach supports this theoretical work, it is argued that students learn the subject, are the result of the process of meaning production, performed with the aid of symbolic systems of culture. We argue further that teachers have been innocent agents of exclusion as they are unaware of the epistemological figure of the studen and that only a real education in intercultural perspective, would take care to preserve and enhance cultural diversity and the cognitive subject |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-08-19 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-05-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:57:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Paula Santos da. Socialização, modos de pensamento e diversidade: contribuição à compreensão do fracasso escolar na Educação Pública Fundamental. 2011. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10765 |
identifier_str_mv |
SILVA, Paula Santos da. Socialização, modos de pensamento e diversidade: contribuição à compreensão do fracasso escolar na Educação Pública Fundamental. 2011. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10765 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10765/1/Dissert_Paula+Santos+da+Silva.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
df0ffb2b9327a8c8c6201c2d7fe2f212 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728653209305088 |