A dimensão ecfrástica nos contos de E.T.A. Hoffmann: um estudo propedêutico para a abordagem de narrativas metamusicais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ruthner, Simone Maria
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6873
Resumo: This study of the ekphrastic dimension in E.T.A. Hoffmann s short stories deals with the relationship between the arts, namely, the links between painting, music and literature, in the process of creating his musical narratives. Musician, writer, critic and musical aesthete, as well as a jurist, the German author from Königsberg was also a painter. Ekphrasis has its origins in ancient oratory, and eventually found application in the plastic arts, especially painting, renewing its relevance for literature; it can also be identified in music, which makes it a consequential intermedial device in that author s work. Organized in three parts, this research seeks to survey the interpenetration of music and painting in Hoffmann s literary works, as well as the critical-theoretical intuitions therein. The first chapter presents an artistic-biographical topography of Hoffmann, showcasing his activities in painting and music. The second chapter emphasizes theoretical approaches dealing with merging borders in poetical representation, namely, the concepts of ekphrasis, intermediality, Pathosformel and the Serapiontic principle. Among the various theorists at the foundations of this work are Lessing, Clüver, Schröter, Bruhn, Mai Al-Nakib, Kumbier and Warburg, drawing from Tomlinson s theories, and put to dialogue with Hoffmann s own theories. Finally, the third chapter examines the ekphrastic device in two short stories, Die Fermate (The Fermata) and Rat Krespel (Counselor Krespel). These analyses afford the conclusion that the ekphrastic topos leads to the idea of metamusical narrative.
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Musician, writer, critic and musical aesthete, as well as a jurist, the German author from Königsberg was also a painter. Ekphrasis has its origins in ancient oratory, and eventually found application in the plastic arts, especially painting, renewing its relevance for literature; it can also be identified in music, which makes it a consequential intermedial device in that author s work. Organized in three parts, this research seeks to survey the interpenetration of music and painting in Hoffmann s literary works, as well as the critical-theoretical intuitions therein. The first chapter presents an artistic-biographical topography of Hoffmann, showcasing his activities in painting and music. The second chapter emphasizes theoretical approaches dealing with merging borders in poetical representation, namely, the concepts of ekphrasis, intermediality, Pathosformel and the Serapiontic principle. Among the various theorists at the foundations of this work are Lessing, Clüver, Schröter, Bruhn, Mai Al-Nakib, Kumbier and Warburg, drawing from Tomlinson s theories, and put to dialogue with Hoffmann s own theories. Finally, the third chapter examines the ekphrastic device in two short stories, Die Fermate (The Fermata) and Rat Krespel (Counselor Krespel). These analyses afford the conclusion that the ekphrastic topos leads to the idea of metamusical narrative.O estudo da dimensão ecfrástica nos contos de E.T.A. Hoffmann contempla a relação entre as artes, nomeadamente, as articulações entre pintura, música e literatura, no processo criativo de suas narrativas musicais . Músico, escritor, crítico e esteta musical, além de jurista, o escritor alemão de Königsberg também se dedicou à pintura. A écfrase tem a sua origem na antiga oratória, de onde se estende às artes plásticas, em especial à pintura, revigora sua relevância para a literatura e pode ser identificada também na música, o que faz dela um dispositivo intermidial fecundo, na obra deste autor. A pesquisa, que visa dimensionar a interpenetração da música e da pintura na criação literária hoffmanniana, bem como as intuições teórico-críticas nela presentes, se organiza em três partes. O primeiro capítulo apresenta uma topografia artístico-biográfica de Hoffmann, colocando em foco as suas atividades na pintura e na música. O segundo capítulo apresenta as teorias que norteiam o cruzamento das fronteiras nas representações poéticas, a saber: os conceitos de écfrase, intermidialidade, Pathosformel e o Princípio serapiôntico. Dentre os vários teóricos que embasam este estudo, destacam-se Lessing, Clüver, Schröter, Bruhn, Mai Al-Nakib, Kumbier e Warburg, através das teorias de Tomlinson, colocadas em diálogo com as teorias do próprio Hoffmann. O terceiro capítulo testa o dispositivo da écfrase nos contos Die Fermate (A fermata) e Rat Krespel (Conselheiro Krespel), cujas análises resultam na constatação de que o topos ecfrástico leva à ideia de narrativa metamusical.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:15:30Z No. of bitstreams: 1 Simone Maria Ruthner_Dissertacao.pdf: 2352564 bytes, checksum: 161e13c2770fc7d52549b27b294df788 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:15:30Z (GMT). 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