Base Nacional Comum Curricular: discutindo sentidos de leitura e escrita na Educação Infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Jade Juliane
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: jade.juliane@yahoo.com.br
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/21081
Resumo: This paper aims to discuss the meanings of reading and writing that permeate the Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil. From the legitimation of early childhood education as a stage of Basic Education in the 1996 LDB to the establishment of a curriculum document such as the BNCC, disputes are highlighted when one wonders what knowledge to work on at this stage. The study develops in dialogue with post-structural references of the Curriculum (LOPES; MACEDO; FRANGELLA) and defends an idea of curriculum as disputes of meaning and constant practice of meaning. The dialogue with this theoretical framework underlies the discourse of contradiction to a basic idea of a single curriculum, given the impossibility of controlling practices and fixing meanings. It is highlighted the articulation of this policy with the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa and Law 12.796/2013 regarding the compulsory registration of 4-year-old children, understanding that the articulation of these policies produces discourses for literacy. The demand for literacy then ends up producing meanings of reading and writing for kindergarten that are ambivalently challenged. In dialogue with Bhabha (2013) and from a discursive perspective of literacy (GOULART, 2017; SMOLKA, 2012), it is understood that this process goes beyond the acquisition of a code and is understood as enjoyment and production of meanings. Thus, it focuses on the need to think about the centrality of the written language present in the text of the BNCC para a Educação Infantil, in order to refute an idea of easing the practices related to literacy, at the same time, without renouncing the contact with reading. and with the writing of children from 0 to 6 years.
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The study develops in dialogue with post-structural references of the Curriculum (LOPES; MACEDO; FRANGELLA) and defends an idea of curriculum as disputes of meaning and constant practice of meaning. The dialogue with this theoretical framework underlies the discourse of contradiction to a basic idea of a single curriculum, given the impossibility of controlling practices and fixing meanings. It is highlighted the articulation of this policy with the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa and Law 12.796/2013 regarding the compulsory registration of 4-year-old children, understanding that the articulation of these policies produces discourses for literacy. The demand for literacy then ends up producing meanings of reading and writing for kindergarten that are ambivalently challenged. In dialogue with Bhabha (2013) and from a discursive perspective of literacy (GOULART, 2017; SMOLKA, 2012), it is understood that this process goes beyond the acquisition of a code and is understood as enjoyment and production of meanings. Thus, it focuses on the need to think about the centrality of the written language present in the text of the BNCC para a Educação Infantil, in order to refute an idea of easing the practices related to literacy, at the same time, without renouncing the contact with reading. and with the writing of children from 0 to 6 years.O presente trabalho tem como objetivo discutir os sentidos de leitura e escrita que perpassam a Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil. Da legitimação da Educação Infantil como etapa da Educação Básica na LDB de 1996 à instituição de um documento curricular como a BNCC, disputas são colocadas em evidência quando questiona-se quais seriam os conhecimentos a serem trabalhados nesta fase. O estudo se desenvolve em diálogo com referenciais pós-estruturais do Currículo (LOPES; MACEDO; FRANGELLA) e defende uma ideia de currículo como disputas de sentidos e constante prática de significação. O diálogo com esse referencial teórico embasa o discurso de contrariedade a uma ideia de base, de um currículo único, dada a impossibilidade de controle das práticas e de fixação de sentidos. É destacada a articulação dessa política com o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa e com a Lei 12.796/2013 referente à obrigatoriedade de matrícula das crianças de 4 anos, entendendo que a articulação dessas políticas produz discursos para a alfabetização. A demanda pela alfabetização então, acaba por produzir sentidos de leitura e escrita para a Educação Infantil que se interpelam de maneira ambivalente. Em diálogo com Bhabha (2013) e a partir de uma perspectiva discursiva de alfabetização (GOULART, 2017; SMOLKA, 2012), compreende-se que esse processo vai além da aquisição de um código e que é compreendido como fruição e produção de sentidos. Assim, focaliza-se a necessidade de se pensar a centralidade da linguagem escrita presente no texto da BNCC para a Educação Infantil, de modo a refutar uma ideia de aligeiramento das práticas referentes à alfabetização, ao mesmo tempo, sem renunciar ao contato com a leitura e com a escrita das crianças de 0 a 6 anos.Submitted by Marianna CEH/A (marianna.uerj@gmail.com) on 2024-02-16T16:01:12Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Jade Juliane Dias - 2019 - Completa.pdf: 1580399 bytes, checksum: 8229d74213ba295c196e4d9e3ee6bc60 (MD5)Made available in DSpace on 2024-02-16T16:01:12Z (GMT). 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