Identidades na Roda: diálogos com a Capoeira Angola e com as narrativas de suas/seus praticantes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Ludmilla de Lima
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10679
Resumo: This work aims thinking identity processes African diaspora, from the dialogues with Capoeira Angola and the narratives of his / hers practisers. The Capoeira Angola is presented as a cultural practice of African origin, signified by a historical process of struggle and resistance of the populations of black ethnicity in the diaspora. We seek to discuss what identities are claimed, woven and classified in this practice, with special attention to angoleiras identities, the black identity and belonging etnicorracial enunciated by his/hers practisers. The historical process of enslavement of blacks in Brazil resulted in racial discrimination and black women / men and stereotypical visualization of their practices and epistemologies, producing hierarchical differentiation. Culture as enunciation and difference allows through the enunciative act, the production of new meanings and feelings for the black population, which resignify their identities and tighten the hegemonic logics and rationalities. Identities are understood as processes of identification, allowed by the dynamism of culture and the discursive practices. The collective agency claims other identifications, so the enunciative act can produce new feelings to the meanings attributed to black populations, being the language an important mechanism of circulation of the word and the most sensitive indicator of social changes.
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We seek to discuss what identities are claimed, woven and classified in this practice, with special attention to angoleiras identities, the black identity and belonging etnicorracial enunciated by his/hers practisers. The historical process of enslavement of blacks in Brazil resulted in racial discrimination and black women / men and stereotypical visualization of their practices and epistemologies, producing hierarchical differentiation. Culture as enunciation and difference allows through the enunciative act, the production of new meanings and feelings for the black population, which resignify their identities and tighten the hegemonic logics and rationalities. Identities are understood as processes of identification, allowed by the dynamism of culture and the discursive practices. The collective agency claims other identifications, so the enunciative act can produce new feelings to the meanings attributed to black populations, being the language an important mechanism of circulation of the word and the most sensitive indicator of social changes.Este trabalho tem como proposta pensar os processos identitários da afrodiáspora, a partir dos diálogos com a Capoeira Angola e as narrativas de suas/seus praticantes. Apresentamos a Capoeira Angola como prática cultural de matriz africana, significada por um processo histórico de luta e resistência das populações negras na diáspora. Procuramos discutir quais identidades são reivindicadas, tecidas e enunciadas nessa prática, com especial atenção às identidades angoleiras, às identidades negras e ao pertencimento etnicorracial enunciado por suas/seus praticantes. O processo histórico de escravização das populações negras no Brasil resultou na discriminação racial de mulheres e homens negras/os e na visibilização estereotipada das suas práticas e epistemologias, produzindo diferenciações hierárquicas. A cultura como enunciação e diferença permite através do ato enunciativo, a produção de novos sentidos e significados para as populações negras, que ressignificam suas identidades e tensionam às lógicas e racionalidades hegemônicas. As identidades são compreendidas como processos de identificação, permitidos pelo dinamismo da cultura e pelas práticas discursivas. O agenciamento coletivo reivindica outras identificações, de modo que o ato enunciativo pode produzir novos sentidos para às significações atribuídas às populações negras, sendo a linguagem um importante mecanismo de circulação da palavra e o indicador mais sensível de transformações sociais.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:56:02Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Ludmilla Almeida.pdf: 1292314 bytes, checksum: 7ed6577ac064e8081b626ede497b577c (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:56:02Z (GMT). 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