Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Fernando Romeiro de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7440
Resumo: Work focused on a ethnographic field research conducted in three government schools in the state of Rio de Janeiro. The dissertation is the result of concerns raised in the face of the gap between the legitimated world of arts and the peripherized state of government schools: an institution that has often supported the logic of distinction. Is it possible (to the teacher) to work within the Artistic discipline and not ratify this pattern of exclusion? We exalt teaching methods which are focused on the aesthetic issues expressed in the pair: Art through Education and Education through Art. We take a look at the panorama of the everyday conditions, that shape some of the realities of Teaching Art in Primary Education, affected by their macropolitics, their daily practices and their beliefs. The suggested methodology combines the studies of everyday life with literature focusing on cultural studies and on some of the current strains of criticism of art and its teaching that move against the grain of the hegemonic truths of these two universes. One of the objectives of the work which understands everyday life as an aesthetic manifestation of the common people is to contribute to the elucidation of the tensions that make art, and specifically its teaching, an important field of battle between emancipatory initiatives and regulatory actions
id UERJ_4edaf82cb49759e624347eaccc742ff8
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/7440
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Victorio Filho, Aldohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779508J6&dataRevisao=nullFerreira, Luiz Felipehttp://lattes.cnpq.br/7491953927925758Berino, Aristóteles de Paulahttp://lattes.cnpq.br/8079382084565252http://lattes.cnpq.br/5733690265279394Carvalho, Fernando Romeiro de2021-01-05T16:58:54Z2012-01-112010-03-31CARVALHO, Fernando Romeiro de. Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano. 2010. 84 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7440Work focused on a ethnographic field research conducted in three government schools in the state of Rio de Janeiro. The dissertation is the result of concerns raised in the face of the gap between the legitimated world of arts and the peripherized state of government schools: an institution that has often supported the logic of distinction. Is it possible (to the teacher) to work within the Artistic discipline and not ratify this pattern of exclusion? We exalt teaching methods which are focused on the aesthetic issues expressed in the pair: Art through Education and Education through Art. We take a look at the panorama of the everyday conditions, that shape some of the realities of Teaching Art in Primary Education, affected by their macropolitics, their daily practices and their beliefs. The suggested methodology combines the studies of everyday life with literature focusing on cultural studies and on some of the current strains of criticism of art and its teaching that move against the grain of the hegemonic truths of these two universes. One of the objectives of the work which understands everyday life as an aesthetic manifestation of the common people is to contribute to the elucidation of the tensions that make art, and specifically its teaching, an important field of battle between emancipatory initiatives and regulatory actionsTrabalho centrado em pesquisa de campo de tipo etnográfico realizada em três escolas públicas da rede estadual de ensino do Rio de Janeiro. A dissertação é resultado das inquietações geradas diante do distanciamento entre o legitimado mundo das artes e a periferizada situação da escola pública: uma instituição que tem tantas vezes corroborado com a lógica da distinção. É possível (ao professor) trabalhar dentro da disciplina Artes sem ratificar essa lógica excludente? Exaltamos uma docência atenta ao caráter estético expresso na dupla: Arte via Ensino e Ensino via Arte. Oferece-se um olhar sobre o panorama das condições cotidianas que configuram algumas das mais destacadas realidades do Ensino da Arte na Educação Básica dinamizadas por suas macropolíticas, suas práticas diárias e suas crenças. A metodologia sugerida associa os estudos do cotidiano à revisão bibliográfica centrada nos estudos culturais e em algumas das atuais correntes críticas da Arte e de seu Ensino que circulam a contrapelo das verdades hegemônicas desses dois universos. Um dos objetivos do trabalho que entende a vida cotidiana como manifestação estética do cidadão comum é o de contribuir com a elucidação das tensões que fazem da Arte e, especificamente de seu ensino, um importante campo de embate entre iniciativas emancipatórias e ações reguladorasSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T16:58:54Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Fernando Romeiro.pdf: 2827285 bytes, checksum: a98c9b1985f7ccc533c18db7b7cab9d0 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T16:58:54Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Fernando Romeiro.pdf: 2827285 bytes, checksum: a98c9b1985f7ccc533c18db7b7cab9d0 (MD5) Previous issue date: 2010-03-31application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ArtesUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de ArtesArtEducationSchoolEveryday lifeArteEducaçãoEscolaCotidianoArte Estudo e ensino Rio de Janeiro (RJ)Arte na educação Rio de Janeiro (RJ)Arte na educação Aspectos sociaisEscolas públicas Aspectos sociaisArte e educaçãoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESIndisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidianoUndisciplined: art in a school context in Rio de Janeiro: a research in/on everyday lifeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao_Fernando Romeiro.pdfapplication/pdf2827285http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7440/1/Dissertacao_Fernando+Romeiro.pdfa98c9b1985f7ccc533c18db7b7cab9d0MD511/74402024-02-26 16:04:33.865oai:www.bdtd.uerj.br:1/7440Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:04:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Undisciplined: art in a school context in Rio de Janeiro: a research in/on everyday life
title Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano
spellingShingle Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano
Carvalho, Fernando Romeiro de
Art
Education
School
Everyday life
Arte
Educação
Escola
Cotidiano
Arte Estudo e ensino Rio de Janeiro (RJ)
Arte na educação Rio de Janeiro (RJ)
Arte na educação Aspectos sociais
Escolas públicas Aspectos sociais
Arte e educação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano
title_full Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano
title_fullStr Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano
title_full_unstemmed Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano
title_sort Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano
author Carvalho, Fernando Romeiro de
author_facet Carvalho, Fernando Romeiro de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Victorio Filho, Aldo
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779508J6&dataRevisao=null
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Ferreira, Luiz Felipe
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7491953927925758
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Berino, Aristóteles de Paula
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8079382084565252
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5733690265279394
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Fernando Romeiro de
contributor_str_mv Victorio Filho, Aldo
Ferreira, Luiz Felipe
Berino, Aristóteles de Paula
dc.subject.eng.fl_str_mv Art
Education
School
Everyday life
topic Art
Education
School
Everyday life
Arte
Educação
Escola
Cotidiano
Arte Estudo e ensino Rio de Janeiro (RJ)
Arte na educação Rio de Janeiro (RJ)
Arte na educação Aspectos sociais
Escolas públicas Aspectos sociais
Arte e educação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
dc.subject.por.fl_str_mv Arte
Educação
Escola
Cotidiano
Arte Estudo e ensino Rio de Janeiro (RJ)
Arte na educação Rio de Janeiro (RJ)
Arte na educação Aspectos sociais
Escolas públicas Aspectos sociais
Arte e educação
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description Work focused on a ethnographic field research conducted in three government schools in the state of Rio de Janeiro. The dissertation is the result of concerns raised in the face of the gap between the legitimated world of arts and the peripherized state of government schools: an institution that has often supported the logic of distinction. Is it possible (to the teacher) to work within the Artistic discipline and not ratify this pattern of exclusion? We exalt teaching methods which are focused on the aesthetic issues expressed in the pair: Art through Education and Education through Art. We take a look at the panorama of the everyday conditions, that shape some of the realities of Teaching Art in Primary Education, affected by their macropolitics, their daily practices and their beliefs. The suggested methodology combines the studies of everyday life with literature focusing on cultural studies and on some of the current strains of criticism of art and its teaching that move against the grain of the hegemonic truths of these two universes. One of the objectives of the work which understands everyday life as an aesthetic manifestation of the common people is to contribute to the elucidation of the tensions that make art, and specifically its teaching, an important field of battle between emancipatory initiatives and regulatory actions
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-03-31
dc.date.available.fl_str_mv 2012-01-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T16:58:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CARVALHO, Fernando Romeiro de. Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano. 2010. 84 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7440
identifier_str_mv CARVALHO, Fernando Romeiro de. Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano. 2010. 84 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7440
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Artes
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7440/1/Dissertacao_Fernando+Romeiro.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv a98c9b1985f7ccc533c18db7b7cab9d0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352277226323968