Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7440 |
Resumo: | Work focused on a ethnographic field research conducted in three government schools in the state of Rio de Janeiro. The dissertation is the result of concerns raised in the face of the gap between the legitimated world of arts and the peripherized state of government schools: an institution that has often supported the logic of distinction. Is it possible (to the teacher) to work within the Artistic discipline and not ratify this pattern of exclusion? We exalt teaching methods which are focused on the aesthetic issues expressed in the pair: Art through Education and Education through Art. We take a look at the panorama of the everyday conditions, that shape some of the realities of Teaching Art in Primary Education, affected by their macropolitics, their daily practices and their beliefs. The suggested methodology combines the studies of everyday life with literature focusing on cultural studies and on some of the current strains of criticism of art and its teaching that move against the grain of the hegemonic truths of these two universes. One of the objectives of the work which understands everyday life as an aesthetic manifestation of the common people is to contribute to the elucidation of the tensions that make art, and specifically its teaching, an important field of battle between emancipatory initiatives and regulatory actions |
id |
UERJ_4edaf82cb49759e624347eaccc742ff8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/7440 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Victorio Filho, Aldohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779508J6&dataRevisao=nullFerreira, Luiz Felipehttp://lattes.cnpq.br/7491953927925758Berino, Aristóteles de Paulahttp://lattes.cnpq.br/8079382084565252http://lattes.cnpq.br/5733690265279394Carvalho, Fernando Romeiro de2021-01-05T16:58:54Z2012-01-112010-03-31CARVALHO, Fernando Romeiro de. Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano. 2010. 84 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7440Work focused on a ethnographic field research conducted in three government schools in the state of Rio de Janeiro. The dissertation is the result of concerns raised in the face of the gap between the legitimated world of arts and the peripherized state of government schools: an institution that has often supported the logic of distinction. Is it possible (to the teacher) to work within the Artistic discipline and not ratify this pattern of exclusion? We exalt teaching methods which are focused on the aesthetic issues expressed in the pair: Art through Education and Education through Art. We take a look at the panorama of the everyday conditions, that shape some of the realities of Teaching Art in Primary Education, affected by their macropolitics, their daily practices and their beliefs. The suggested methodology combines the studies of everyday life with literature focusing on cultural studies and on some of the current strains of criticism of art and its teaching that move against the grain of the hegemonic truths of these two universes. One of the objectives of the work which understands everyday life as an aesthetic manifestation of the common people is to contribute to the elucidation of the tensions that make art, and specifically its teaching, an important field of battle between emancipatory initiatives and regulatory actionsTrabalho centrado em pesquisa de campo de tipo etnográfico realizada em três escolas públicas da rede estadual de ensino do Rio de Janeiro. A dissertação é resultado das inquietações geradas diante do distanciamento entre o legitimado mundo das artes e a periferizada situação da escola pública: uma instituição que tem tantas vezes corroborado com a lógica da distinção. É possível (ao professor) trabalhar dentro da disciplina Artes sem ratificar essa lógica excludente? Exaltamos uma docência atenta ao caráter estético expresso na dupla: Arte via Ensino e Ensino via Arte. Oferece-se um olhar sobre o panorama das condições cotidianas que configuram algumas das mais destacadas realidades do Ensino da Arte na Educação Básica dinamizadas por suas macropolíticas, suas práticas diárias e suas crenças. A metodologia sugerida associa os estudos do cotidiano à revisão bibliográfica centrada nos estudos culturais e em algumas das atuais correntes críticas da Arte e de seu Ensino que circulam a contrapelo das verdades hegemônicas desses dois universos. Um dos objetivos do trabalho que entende a vida cotidiana como manifestação estética do cidadão comum é o de contribuir com a elucidação das tensões que fazem da Arte e, especificamente de seu ensino, um importante campo de embate entre iniciativas emancipatórias e ações reguladorasSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T16:58:54Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Fernando Romeiro.pdf: 2827285 bytes, checksum: a98c9b1985f7ccc533c18db7b7cab9d0 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T16:58:54Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Fernando Romeiro.pdf: 2827285 bytes, checksum: a98c9b1985f7ccc533c18db7b7cab9d0 (MD5) Previous issue date: 2010-03-31application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ArtesUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de ArtesArtEducationSchoolEveryday lifeArteEducaçãoEscolaCotidianoArte Estudo e ensino Rio de Janeiro (RJ)Arte na educação Rio de Janeiro (RJ)Arte na educação Aspectos sociaisEscolas públicas Aspectos sociaisArte e educaçãoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESIndisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidianoUndisciplined: art in a school context in Rio de Janeiro: a research in/on everyday lifeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao_Fernando Romeiro.pdfapplication/pdf2827285http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7440/1/Dissertacao_Fernando+Romeiro.pdfa98c9b1985f7ccc533c18db7b7cab9d0MD511/74402024-02-26 16:04:33.865oai:www.bdtd.uerj.br:1/7440Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:04:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Undisciplined: art in a school context in Rio de Janeiro: a research in/on everyday life |
title |
Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano |
spellingShingle |
Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano Carvalho, Fernando Romeiro de Art Education School Everyday life Arte Educação Escola Cotidiano Arte Estudo e ensino Rio de Janeiro (RJ) Arte na educação Rio de Janeiro (RJ) Arte na educação Aspectos sociais Escolas públicas Aspectos sociais Arte e educação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
title_short |
Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano |
title_full |
Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano |
title_fullStr |
Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano |
title_full_unstemmed |
Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano |
title_sort |
Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano |
author |
Carvalho, Fernando Romeiro de |
author_facet |
Carvalho, Fernando Romeiro de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Victorio Filho, Aldo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779508J6&dataRevisao=null |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Ferreira, Luiz Felipe |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7491953927925758 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Berino, Aristóteles de Paula |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8079382084565252 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5733690265279394 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Fernando Romeiro de |
contributor_str_mv |
Victorio Filho, Aldo Ferreira, Luiz Felipe Berino, Aristóteles de Paula |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Art Education School Everyday life |
topic |
Art Education School Everyday life Arte Educação Escola Cotidiano Arte Estudo e ensino Rio de Janeiro (RJ) Arte na educação Rio de Janeiro (RJ) Arte na educação Aspectos sociais Escolas públicas Aspectos sociais Arte e educação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte Educação Escola Cotidiano Arte Estudo e ensino Rio de Janeiro (RJ) Arte na educação Rio de Janeiro (RJ) Arte na educação Aspectos sociais Escolas públicas Aspectos sociais Arte e educação |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
description |
Work focused on a ethnographic field research conducted in three government schools in the state of Rio de Janeiro. The dissertation is the result of concerns raised in the face of the gap between the legitimated world of arts and the peripherized state of government schools: an institution that has often supported the logic of distinction. Is it possible (to the teacher) to work within the Artistic discipline and not ratify this pattern of exclusion? We exalt teaching methods which are focused on the aesthetic issues expressed in the pair: Art through Education and Education through Art. We take a look at the panorama of the everyday conditions, that shape some of the realities of Teaching Art in Primary Education, affected by their macropolitics, their daily practices and their beliefs. The suggested methodology combines the studies of everyday life with literature focusing on cultural studies and on some of the current strains of criticism of art and its teaching that move against the grain of the hegemonic truths of these two universes. One of the objectives of the work which understands everyday life as an aesthetic manifestation of the common people is to contribute to the elucidation of the tensions that make art, and specifically its teaching, an important field of battle between emancipatory initiatives and regulatory actions |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-03-31 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-01-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T16:58:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CARVALHO, Fernando Romeiro de. Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano. 2010. 84 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7440 |
identifier_str_mv |
CARVALHO, Fernando Romeiro de. Indisciplinada: a arte em um contexto escolar carioca: uma pesquisa no/do cotidiano. 2010. 84 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7440 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Artes |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7440/1/Dissertacao_Fernando+Romeiro.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a98c9b1985f7ccc533c18db7b7cab9d0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352277226323968 |