Argila, corpo, encontro: processos de arte para outreidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Mariana Novaes de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7389
Resumo: This work is an approach of certain artistic procedures that involve the body from the sixties up to the present time, having as a beacon the articulation between the concepts of body, embodiment, art, education and otherness. Starts from a dialogical proposition for the fundamental concepts of phenomenological thought applied to art. In order to do so, it seeks an update of the artistic project of the artist Lygia Clark, admitting that its propositions bring fundamental elements of the procedures that the present art shows. Specific characteristics of his propositions are pointed out that are still present today and which are precisely because they have been a profound boundary in the national art course. This update, which allows us to point to the works of Lygia and bring them to the discussion by a more conciliatory and less exclusionary thought, was constructed with authors from the areas of philosophy, anthropology, sociology, psychoanalysis, criticism and art history, besides of her own thoughts. To articulate the concepts mentioned, different moments of Brazilian art are approached through the analysis of the poetic procedures and teaching methodologies of the artists Celeida Tostes and Rosana Bortolin, as well as Lygia Clark
id UERJ_4fd9e9e1d5725c56ffd0695c564d81b7
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/7389
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Victorio Filho, Aldohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779508J6&dataRevisao=nullGueron, Rodrigohttp://lattes.cnpq.br/7403941651097693Valle, Lílian de Aragão Bastos dohttp://lattes.cnpq.br/2217832994315714Costa, Mauro José Sá Regohttp://lattes.cnpq.br/7187695920480031Barreto, Jorge Mascarenhas Mennahttp://lattes.cnpq.br/0641930827696067Frydberg, Marina Bayhttp://lattes.cnpq.br/3252387564151495http://lattes.cnpq.br/3838760482060287Medeiros, Mariana Novaes de2021-01-05T16:49:49Z2019-01-162017-03-08http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7389This work is an approach of certain artistic procedures that involve the body from the sixties up to the present time, having as a beacon the articulation between the concepts of body, embodiment, art, education and otherness. Starts from a dialogical proposition for the fundamental concepts of phenomenological thought applied to art. In order to do so, it seeks an update of the artistic project of the artist Lygia Clark, admitting that its propositions bring fundamental elements of the procedures that the present art shows. Specific characteristics of his propositions are pointed out that are still present today and which are precisely because they have been a profound boundary in the national art course. This update, which allows us to point to the works of Lygia and bring them to the discussion by a more conciliatory and less exclusionary thought, was constructed with authors from the areas of philosophy, anthropology, sociology, psychoanalysis, criticism and art history, besides of her own thoughts. To articulate the concepts mentioned, different moments of Brazilian art are approached through the analysis of the poetic procedures and teaching methodologies of the artists Celeida Tostes and Rosana Bortolin, as well as Lygia ClarkEste trabalho é um acercamento de determinados procedimentos artísticos que envolvem o corpo desde a década de sessenta até a atualidade, tendo como balizadora a articulação entre os conceitos de corpo, corporeidade, arte, ensino e outreidade. Parte de uma proposição dialógica para os conceitos fundamentais do pensamento fenomenológico aplicados à arte. Para tanto, busca uma atualização do projeto artístico da artista Lygia Clark, admitindo que suas proposições trazem elementos fundantes dos procedimentos que a arte atual apresenta. São apontadas características específicas de suas proposições que se mantêm presentes hoje e que o são, justamente, por terem constituído um marco profundo no percurso nacional de arte. Esta atualização, que se permite apontar para os trabalhos de Lygia e trazê-los à discussão por um pensamento mais conciliador e menos excludente, se construiu com autores das áreas da filosofia, antropologia, sociologia, psicanálise, crítica e história da arte, além do pensamento da própria artista. Para articular os conceitos citados são abordados momentos distintos da arte brasileira, através da análise dos procedimentos poéticos e metodologias de ensino das artistas Celeida Tostes e Rosana Bortolin, além de Lygia ClarkSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T16:49:49Z No. of bitstreams: 1 Mariana Novaes de Medeiros - Tese.pdf: 7514761 bytes, checksum: 375fecfebad5ddd3d466a15171f91f0b (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T16:49:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Mariana Novaes de Medeiros - Tese.pdf: 7514761 bytes, checksum: 375fecfebad5ddd3d466a15171f91f0b (MD5) Previous issue date: 2017-03-08application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ArtesUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de ArtesBodySubjectivityRelational artArt educationOthernessCorpoSubjetividadeEnsino da arteOutreidadeArte relacionalCorpo como suporte da arteClark, Lygia, 1920-1988CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICASArgila, corpo, encontro: processos de arte para outreidadeClay, body, encounter: art processes for othernessinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALMariana Novaes de Medeiros - Tese.pdfapplication/pdf7514761http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/1/Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+Tese.pdf375fecfebad5ddd3d466a15171f91f0bMD51Vídeo 1 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4Vídeo 1 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4application/octet-stream9534061http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/2/V%C3%ADdeo+1+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4ccc0cbc8bf1f3fa8fa74ffd0de5de72dMD52Vídeo 2 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4Vídeo 2 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4application/octet-stream17429077http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/3/V%C3%ADdeo+2+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4cd3660aa48b447f0bebb48aab99c89d4MD53Vídeo 3 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4Vídeo 3 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4application/octet-stream77205135http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/4/V%C3%ADdeo+3+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp48451031174d51f4280200ca017e7c7b4MD54Vídeo 4 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4Vídeo 4 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4application/octet-stream5607660http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/5/V%C3%ADdeo+4+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4847f609921c8e150766f930bdde2c2a6MD55Vídeo 5 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4Vídeo 5 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4application/octet-stream106467789http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/6/V%C3%ADdeo+5+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4105250c8b45fc4ce985573671ab5d541MD56Vídeo 6 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4Vídeo 6 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4application/octet-stream41038946http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/7/V%C3%ADdeo+6+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4b357345161ae6c32f00b5dfe1a4bf347MD57Vídeo 7 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4Vídeo 7 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4application/octet-stream43991014http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/8/V%C3%ADdeo+7+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4d123e280aa9b62abb689743a038824f3MD58Vídeo 8 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4Vídeo 8 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4application/octet-stream14930226http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/9/V%C3%ADdeo+8+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4fb41b7196aa92420fe002d985a52b0e6MD59Vídeo 9 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4Vídeo 9 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4application/octet-stream48700439http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/10/V%C3%ADdeo+9+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp48202665280306ec14ff9d4f6cb7e1343MD510Vídeo 10 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4Vídeo 10 - Mariana Novaes de Medeiros - 2017.mp4application/octet-stream174970447http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/11/V%C3%ADdeo+10+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp411c9ed027c64045f214593832d28d6fdMD5111/73892024-02-26 16:04:29.152oai:www.bdtd.uerj.br:1/7389Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:04:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Argila, corpo, encontro: processos de arte para outreidade
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Clay, body, encounter: art processes for otherness
title Argila, corpo, encontro: processos de arte para outreidade
spellingShingle Argila, corpo, encontro: processos de arte para outreidade
Medeiros, Mariana Novaes de
Body
Subjectivity
Relational art
Art education
Otherness
Corpo
Subjetividade
Ensino da arte
Outreidade
Arte relacional
Corpo como suporte da arte
Clark, Lygia, 1920-1988
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS
title_short Argila, corpo, encontro: processos de arte para outreidade
title_full Argila, corpo, encontro: processos de arte para outreidade
title_fullStr Argila, corpo, encontro: processos de arte para outreidade
title_full_unstemmed Argila, corpo, encontro: processos de arte para outreidade
title_sort Argila, corpo, encontro: processos de arte para outreidade
author Medeiros, Mariana Novaes de
author_facet Medeiros, Mariana Novaes de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Victorio Filho, Aldo
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779508J6&dataRevisao=null
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Gueron, Rodrigo
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7403941651097693
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Valle, Lílian de Aragão Bastos do
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2217832994315714
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Costa, Mauro José Sá Rego
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7187695920480031
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Barreto, Jorge Mascarenhas Menna
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0641930827696067
dc.contributor.referee5.fl_str_mv Frydberg, Marina Bay
dc.contributor.referee5Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3252387564151495
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3838760482060287
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Mariana Novaes de
contributor_str_mv Victorio Filho, Aldo
Gueron, Rodrigo
Valle, Lílian de Aragão Bastos do
Costa, Mauro José Sá Rego
Barreto, Jorge Mascarenhas Menna
Frydberg, Marina Bay
dc.subject.eng.fl_str_mv Body
Subjectivity
Relational art
Art education
Otherness
topic Body
Subjectivity
Relational art
Art education
Otherness
Corpo
Subjetividade
Ensino da arte
Outreidade
Arte relacional
Corpo como suporte da arte
Clark, Lygia, 1920-1988
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo
Subjetividade
Ensino da arte
Outreidade
Arte relacional
Corpo como suporte da arte
Clark, Lygia, 1920-1988
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS
description This work is an approach of certain artistic procedures that involve the body from the sixties up to the present time, having as a beacon the articulation between the concepts of body, embodiment, art, education and otherness. Starts from a dialogical proposition for the fundamental concepts of phenomenological thought applied to art. In order to do so, it seeks an update of the artistic project of the artist Lygia Clark, admitting that its propositions bring fundamental elements of the procedures that the present art shows. Specific characteristics of his propositions are pointed out that are still present today and which are precisely because they have been a profound boundary in the national art course. This update, which allows us to point to the works of Lygia and bring them to the discussion by a more conciliatory and less exclusionary thought, was constructed with authors from the areas of philosophy, anthropology, sociology, psychoanalysis, criticism and art history, besides of her own thoughts. To articulate the concepts mentioned, different moments of Brazilian art are approached through the analysis of the poetic procedures and teaching methodologies of the artists Celeida Tostes and Rosana Bortolin, as well as Lygia Clark
publishDate 2017
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-03-08
dc.date.available.fl_str_mv 2019-01-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T16:49:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7389
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7389
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Artes
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/1/Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+Tese.pdf
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/2/V%C3%ADdeo+1+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/3/V%C3%ADdeo+2+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/4/V%C3%ADdeo+3+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/5/V%C3%ADdeo+4+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/6/V%C3%ADdeo+5+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/7/V%C3%ADdeo+6+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/8/V%C3%ADdeo+7+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/9/V%C3%ADdeo+8+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/10/V%C3%ADdeo+9+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7389/11/V%C3%ADdeo+10+-+Mariana+Novaes+de+Medeiros+-+2017.mp4
bitstream.checksum.fl_str_mv 375fecfebad5ddd3d466a15171f91f0b
ccc0cbc8bf1f3fa8fa74ffd0de5de72d
cd3660aa48b447f0bebb48aab99c89d4
8451031174d51f4280200ca017e7c7b4
847f609921c8e150766f930bdde2c2a6
105250c8b45fc4ce985573671ab5d541
b357345161ae6c32f00b5dfe1a4bf347
d123e280aa9b62abb689743a038824f3
fb41b7196aa92420fe002d985a52b0e6
8202665280306ec14ff9d4f6cb7e1343
11c9ed027c64045f214593832d28d6fd
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352277063794688