O currículo na formação de professores em questões de gênero
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10579 |
Resumo: | This thesis belongs to the curriculum epistemological field and aims at analyzing the context of production of syllabuses for the Extension Course in Sexual Diversity and Gender Identities, considering the curriculum as a space-time that serves as a frontier and enunciates different meanings, which enables the creation and recreation of these meanings ascribed to its preparation and implementation. The present work is developed in order to discuss three issues-problems: (A) which senses of sex, gender, identity and difference are proposed in the syllabuses in question? (B) How these meanings are proposed in the documents that guide the course? (c) What conceptions of curriculum are expressed in the analyzed documents and interviews? In order to discuss these issues, this thesis presents several theoretical interactions, which are mainly based on the studies of Elizabeth Macedo, Guacira Louro, Judith Butler, and Stuart Hall. In addition to document analysis, considering the different syllabuses of the course, interviews were undertaken with individuals involved in the construction of the studied curriculum. The study has circumstantially concluded that the syllabuses hybridizes speeches that are linked to the biologization of bodies, to the identity claims of the social movements, and to the theoretical perspectives that address post-structuralism. |
id |
UERJ_57683faa9eb4c6441cb357711c8abdf3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10579 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Leite, Miriam Soareshttp://lattes.cnpq.br/1052055090612886Macedo, Elizabeth Fernandes dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707540E1&dataRevisao=nullAnhorn, Carmen Teresa Gabrielhttp://lattes.cnpq.br/1694025822300848http://lattes.cnpq.br/5713299260601238Castro, Maria Cecilia Sousa de2021-01-05T21:54:00Z2013-07-012012-08-30http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10579This thesis belongs to the curriculum epistemological field and aims at analyzing the context of production of syllabuses for the Extension Course in Sexual Diversity and Gender Identities, considering the curriculum as a space-time that serves as a frontier and enunciates different meanings, which enables the creation and recreation of these meanings ascribed to its preparation and implementation. The present work is developed in order to discuss three issues-problems: (A) which senses of sex, gender, identity and difference are proposed in the syllabuses in question? (B) How these meanings are proposed in the documents that guide the course? (c) What conceptions of curriculum are expressed in the analyzed documents and interviews? In order to discuss these issues, this thesis presents several theoretical interactions, which are mainly based on the studies of Elizabeth Macedo, Guacira Louro, Judith Butler, and Stuart Hall. In addition to document analysis, considering the different syllabuses of the course, interviews were undertaken with individuals involved in the construction of the studied curriculum. The study has circumstantially concluded that the syllabuses hybridizes speeches that are linked to the biologization of bodies, to the identity claims of the social movements, and to the theoretical perspectives that address post-structuralism.Esta dissertação está inserida no campo epistemológico do currículo e tem por objetivo analisar o contexto de produção dos documentos curriculares do Curso de Extensão em Diversidade Sexual e Identidades de Gênero, considerando o currículo como espaço-tempo de fronteira e enunciação que possibilita a criação e recriação dos diferentes sentidos fixados nos seus textos. O trabalho é desenvolvido visando a discussão de três questões-problema: (a) quais sentidos de sexo, gênero, identidade e diferença são propostos nos documentos curriculares em questão? (b) de que modo esses sentidos são afirmados nos documentos que orientam o curso? (c) quais concepções de currículo estão expressas nos documentos e entrevistas em análise? Para isso, apresenta interações teóricas, principalmente, com os estudos de Elizabeth Macedo, Guacira Louro, Judith Butler e Stuart Hall. Além de análise documental, considerando os diferentes documentos curriculares do curso, foram realizadas entrevistas com sujeitos envolvidos na construção desse currículo. Entre outros aspectos, concluiu, contingencialmente, que o documento hibridizou discursos enunciados vinculados à biologilização dos corpos, as reivindicações identitárias dos movimentos sociais e às perspectivas teóricas que discutem o pós-estruturalismoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:54:00Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Maria Cecilia Sousa de Castro.pdf: 1119414 bytes, checksum: c31aed33242270b1ec2ae727139c681a (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:54:00Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Maria Cecilia Sousa de Castro.pdf: 1119414 bytes, checksum: c31aed33242270b1ec2ae727139c681a (MD5) Previous issue date: 2012-08-30Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoCurricullumGenderSexualitydentityDifferenceHeteronormativityCurrículoGêneroSexualidadeIdentidadeDiferençaHeteronormatividadeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOO currículo na formação de professores em questões de gêneroThe curricullum in the teacher's formation in questions genderinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Maria Cecilia Sousa de Castro.pdfapplication/pdf1119414http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10579/1/Dissert_Maria+Cecilia+Sousa+de+Castro.pdfc31aed33242270b1ec2ae727139c681aMD511/105792024-02-27 12:43:33.508oai:www.bdtd.uerj.br:1/10579Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O currículo na formação de professores em questões de gênero |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The curricullum in the teacher's formation in questions gender |
title |
O currículo na formação de professores em questões de gênero |
spellingShingle |
O currículo na formação de professores em questões de gênero Castro, Maria Cecilia Sousa de Curricullum Gender Sexuality dentity Difference Heteronormativity Currículo Gênero Sexualidade Identidade Diferença Heteronormatividade CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
O currículo na formação de professores em questões de gênero |
title_full |
O currículo na formação de professores em questões de gênero |
title_fullStr |
O currículo na formação de professores em questões de gênero |
title_full_unstemmed |
O currículo na formação de professores em questões de gênero |
title_sort |
O currículo na formação de professores em questões de gênero |
author |
Castro, Maria Cecilia Sousa de |
author_facet |
Castro, Maria Cecilia Sousa de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Leite, Miriam Soares |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1052055090612886 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Macedo, Elizabeth Fernandes de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707540E1&dataRevisao=null |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Anhorn, Carmen Teresa Gabriel |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1694025822300848 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5713299260601238 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Maria Cecilia Sousa de |
contributor_str_mv |
Leite, Miriam Soares Macedo, Elizabeth Fernandes de Anhorn, Carmen Teresa Gabriel |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curricullum Gender Sexuality dentity Difference Heteronormativity |
topic |
Curricullum Gender Sexuality dentity Difference Heteronormativity Currículo Gênero Sexualidade Identidade Diferença Heteronormatividade CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Gênero Sexualidade Identidade Diferença Heteronormatividade |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
This thesis belongs to the curriculum epistemological field and aims at analyzing the context of production of syllabuses for the Extension Course in Sexual Diversity and Gender Identities, considering the curriculum as a space-time that serves as a frontier and enunciates different meanings, which enables the creation and recreation of these meanings ascribed to its preparation and implementation. The present work is developed in order to discuss three issues-problems: (A) which senses of sex, gender, identity and difference are proposed in the syllabuses in question? (B) How these meanings are proposed in the documents that guide the course? (c) What conceptions of curriculum are expressed in the analyzed documents and interviews? In order to discuss these issues, this thesis presents several theoretical interactions, which are mainly based on the studies of Elizabeth Macedo, Guacira Louro, Judith Butler, and Stuart Hall. In addition to document analysis, considering the different syllabuses of the course, interviews were undertaken with individuals involved in the construction of the studied curriculum. The study has circumstantially concluded that the syllabuses hybridizes speeches that are linked to the biologization of bodies, to the identity claims of the social movements, and to the theoretical perspectives that address post-structuralism. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-08-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-07-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:54:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10579 |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10579 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10579/1/Dissert_Maria+Cecilia+Sousa+de+Castro.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c31aed33242270b1ec2ae727139c681a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352300427116544 |