Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcelos, André Tinoco de
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13472
Resumo: This study aims to understand the issues and challenges which the movements of courses Pré-vestibular popular bring the curriculum and teaching of geography. Challenges connected to tension between these schools preparation for college entrance and the task as Social Movement, which seeks access to education by the popular classes and also his conquest of autonomy, thus researched and reflected on the emergence and expansion of this movement in Brazil, especially in Rio de Janeiro. To meet the goal, the research relies on an analysis of social movements in the context of popular education projects, it is this relationship that emerged from the movement of the Pre-vestibular popular. It was also necessary to discuss, from an entire bibliographic database on teaching geography and contradictions and difficulties inherent in it, how the popular courses act in building a geography curriculum? The research was developed from research on a comparative analysis of political mediations that occurred and occur in two courses, the Pre-PJ in Duque de Caxias and the Curso Millennium in Niteroi. How these mediations reflect the curricula of these courses? And finally how these mediations affect teachers and the teachers? As they arise in your practice?
id UERJ_5c5e2a97bf4f9970d316f7aede03a86a
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/13472
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Santos, Renato Emerson Nascimento doshttp://lattes.cnpq.br/7260305303021981Tavares, Maria Tereza Goudardhttp://lattes.cnpq.br/2697823717162359Couto, Marcos Antônio Camposhttp://lattes.cnpq.br/3350054685736740Silva, Jailson de Souza ehttp://lattes.cnpq.br/6625117428240446http://lattes.cnpq.br/5322268218862788Vasconcelos, André Tinoco de2021-01-07T00:09:44Z2015-10-142015-02-27VASCONCELOS, André Tinoco de. Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia. 2015. 219 f. Dissertação (Mestrado em Produção social do espaço: natureza, política e processos formativos em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13472This study aims to understand the issues and challenges which the movements of courses Pré-vestibular popular bring the curriculum and teaching of geography. Challenges connected to tension between these schools preparation for college entrance and the task as Social Movement, which seeks access to education by the popular classes and also his conquest of autonomy, thus researched and reflected on the emergence and expansion of this movement in Brazil, especially in Rio de Janeiro. To meet the goal, the research relies on an analysis of social movements in the context of popular education projects, it is this relationship that emerged from the movement of the Pre-vestibular popular. It was also necessary to discuss, from an entire bibliographic database on teaching geography and contradictions and difficulties inherent in it, how the popular courses act in building a geography curriculum? The research was developed from research on a comparative analysis of political mediations that occurred and occur in two courses, the Pre-PJ in Duque de Caxias and the Curso Millennium in Niteroi. How these mediations reflect the curricula of these courses? And finally how these mediations affect teachers and the teachers? As they arise in your practice?O presente trabalho objetiva compreender as problemáticas e desafios que os movimentos de cursos Pré vestibulares populares trazem ao currículo e ao ensino de Geografia. Desafios que estão ligados a tensão existente nesses cursos entre o preparo para o vestibular e a tarefa enquanto movimento social, que visa acesso à educação pelas classes populares e também sua conquista da autonomia, assim se pesquisou e se refletiu sobre o surgimento e expansão desse movimento no Brasil, sobretudo, no Rio de Janeiro. Para cumprir o objetivo, a pesquisa conta com uma análise dos movimentos sociais no contexto de projetos de educação popular, pois é dessa relação que emergiu o movimento dos Pré-vestibulares populares. Foi necessário ainda, discutir, a partir de toda uma base bibliográfica sobre o ensino de geografia e as contradições e dificuldades inerentes a ele, como os cursos populares atuam na construção de um currículo de geografia? A pesquisa foi desenvolvida a partir da investigação em uma análise comparativa das mediações políticas que ocorreram e ocorrem dentro de dois cursos, o Pré-PJ em Duque de Caxias e o Curso Millennium em Niterói. Como essas mediações refletem nos currículos desses cursos? E por fim como essas mediações afetam os professores e as professoras? Como eles se colocam em sua prática?Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:09:44Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Andre Vasconcelos.pdf: 1435602 bytes, checksum: 6f6a700757fdeef97fd37601a6306910 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:09:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Andre Vasconcelos.pdf: 1435602 bytes, checksum: 6f6a700757fdeef97fd37601a6306910 (MD5) Previous issue date: 2015-02-27application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Geografia - Faculdade de Formação de Professores (FFP)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresPre-Vestibular PopularCurriculumGeography EducationPopular EducationSocial MovementsPré-Vestibulares PopularesCurrículoEnsino de GeografiaEducação PopularMovimentos SociaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAPré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de GeografiaPré-vestibulares populares: Policy challenges to curriculum and teaching Geographyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Andre Vasconcelos.pdfapplication/pdf1435602http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13472/1/Dissertacao+Andre+Vasconcelos.pdf6f6a700757fdeef97fd37601a6306910MD511/134722024-02-27 15:54:50.277oai:www.bdtd.uerj.br:1/13472Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:54:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Pré-vestibulares populares: Policy challenges to curriculum and teaching Geography
title Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia
spellingShingle Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia
Vasconcelos, André Tinoco de
Pre-Vestibular Popular
Curriculum
Geography Education
Popular Education
Social Movements
Pré-Vestibulares Populares
Currículo
Ensino de Geografia
Educação Popular
Movimentos Sociais
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
title_short Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia
title_full Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia
title_fullStr Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia
title_full_unstemmed Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia
title_sort Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia
author Vasconcelos, André Tinoco de
author_facet Vasconcelos, André Tinoco de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Santos, Renato Emerson Nascimento dos
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7260305303021981
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Tavares, Maria Tereza Goudard
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2697823717162359
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Couto, Marcos Antônio Campos
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3350054685736740
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Silva, Jailson de Souza e
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6625117428240446
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5322268218862788
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcelos, André Tinoco de
contributor_str_mv Santos, Renato Emerson Nascimento dos
Tavares, Maria Tereza Goudard
Couto, Marcos Antônio Campos
Silva, Jailson de Souza e
dc.subject.eng.fl_str_mv Pre-Vestibular Popular
Curriculum
Geography Education
Popular Education
Social Movements
topic Pre-Vestibular Popular
Curriculum
Geography Education
Popular Education
Social Movements
Pré-Vestibulares Populares
Currículo
Ensino de Geografia
Educação Popular
Movimentos Sociais
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
dc.subject.por.fl_str_mv Pré-Vestibulares Populares
Currículo
Ensino de Geografia
Educação Popular
Movimentos Sociais
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description This study aims to understand the issues and challenges which the movements of courses Pré-vestibular popular bring the curriculum and teaching of geography. Challenges connected to tension between these schools preparation for college entrance and the task as Social Movement, which seeks access to education by the popular classes and also his conquest of autonomy, thus researched and reflected on the emergence and expansion of this movement in Brazil, especially in Rio de Janeiro. To meet the goal, the research relies on an analysis of social movements in the context of popular education projects, it is this relationship that emerged from the movement of the Pre-vestibular popular. It was also necessary to discuss, from an entire bibliographic database on teaching geography and contradictions and difficulties inherent in it, how the popular courses act in building a geography curriculum? The research was developed from research on a comparative analysis of political mediations that occurred and occur in two courses, the Pre-PJ in Duque de Caxias and the Curso Millennium in Niteroi. How these mediations reflect the curricula of these courses? And finally how these mediations affect teachers and the teachers? As they arise in your practice?
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-10-14
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-02-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T00:09:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv VASCONCELOS, André Tinoco de. Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia. 2015. 219 f. Dissertação (Mestrado em Produção social do espaço: natureza, política e processos formativos em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13472
identifier_str_mv VASCONCELOS, André Tinoco de. Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia. 2015. 219 f. Dissertação (Mestrado em Produção social do espaço: natureza, política e processos formativos em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2015.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13472
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Geografia - Faculdade de Formação de Professores (FFP)
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13472/1/Dissertacao+Andre+Vasconcelos.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 6f6a700757fdeef97fd37601a6306910
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728673363984384