Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13472 |
Resumo: | This study aims to understand the issues and challenges which the movements of courses Pré-vestibular popular bring the curriculum and teaching of geography. Challenges connected to tension between these schools preparation for college entrance and the task as Social Movement, which seeks access to education by the popular classes and also his conquest of autonomy, thus researched and reflected on the emergence and expansion of this movement in Brazil, especially in Rio de Janeiro. To meet the goal, the research relies on an analysis of social movements in the context of popular education projects, it is this relationship that emerged from the movement of the Pre-vestibular popular. It was also necessary to discuss, from an entire bibliographic database on teaching geography and contradictions and difficulties inherent in it, how the popular courses act in building a geography curriculum? The research was developed from research on a comparative analysis of political mediations that occurred and occur in two courses, the Pre-PJ in Duque de Caxias and the Curso Millennium in Niteroi. How these mediations reflect the curricula of these courses? And finally how these mediations affect teachers and the teachers? As they arise in your practice? |
id |
UERJ_5c5e2a97bf4f9970d316f7aede03a86a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/13472 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Santos, Renato Emerson Nascimento doshttp://lattes.cnpq.br/7260305303021981Tavares, Maria Tereza Goudardhttp://lattes.cnpq.br/2697823717162359Couto, Marcos Antônio Camposhttp://lattes.cnpq.br/3350054685736740Silva, Jailson de Souza ehttp://lattes.cnpq.br/6625117428240446http://lattes.cnpq.br/5322268218862788Vasconcelos, André Tinoco de2021-01-07T00:09:44Z2015-10-142015-02-27VASCONCELOS, André Tinoco de. Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia. 2015. 219 f. Dissertação (Mestrado em Produção social do espaço: natureza, política e processos formativos em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13472This study aims to understand the issues and challenges which the movements of courses Pré-vestibular popular bring the curriculum and teaching of geography. Challenges connected to tension between these schools preparation for college entrance and the task as Social Movement, which seeks access to education by the popular classes and also his conquest of autonomy, thus researched and reflected on the emergence and expansion of this movement in Brazil, especially in Rio de Janeiro. To meet the goal, the research relies on an analysis of social movements in the context of popular education projects, it is this relationship that emerged from the movement of the Pre-vestibular popular. It was also necessary to discuss, from an entire bibliographic database on teaching geography and contradictions and difficulties inherent in it, how the popular courses act in building a geography curriculum? The research was developed from research on a comparative analysis of political mediations that occurred and occur in two courses, the Pre-PJ in Duque de Caxias and the Curso Millennium in Niteroi. How these mediations reflect the curricula of these courses? And finally how these mediations affect teachers and the teachers? As they arise in your practice?O presente trabalho objetiva compreender as problemáticas e desafios que os movimentos de cursos Pré vestibulares populares trazem ao currículo e ao ensino de Geografia. Desafios que estão ligados a tensão existente nesses cursos entre o preparo para o vestibular e a tarefa enquanto movimento social, que visa acesso à educação pelas classes populares e também sua conquista da autonomia, assim se pesquisou e se refletiu sobre o surgimento e expansão desse movimento no Brasil, sobretudo, no Rio de Janeiro. Para cumprir o objetivo, a pesquisa conta com uma análise dos movimentos sociais no contexto de projetos de educação popular, pois é dessa relação que emergiu o movimento dos Pré-vestibulares populares. Foi necessário ainda, discutir, a partir de toda uma base bibliográfica sobre o ensino de geografia e as contradições e dificuldades inerentes a ele, como os cursos populares atuam na construção de um currículo de geografia? A pesquisa foi desenvolvida a partir da investigação em uma análise comparativa das mediações políticas que ocorreram e ocorrem dentro de dois cursos, o Pré-PJ em Duque de Caxias e o Curso Millennium em Niterói. Como essas mediações refletem nos currículos desses cursos? E por fim como essas mediações afetam os professores e as professoras? Como eles se colocam em sua prática?Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:09:44Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Andre Vasconcelos.pdf: 1435602 bytes, checksum: 6f6a700757fdeef97fd37601a6306910 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:09:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Andre Vasconcelos.pdf: 1435602 bytes, checksum: 6f6a700757fdeef97fd37601a6306910 (MD5) Previous issue date: 2015-02-27application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Geografia - Faculdade de Formação de Professores (FFP)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresPre-Vestibular PopularCurriculumGeography EducationPopular EducationSocial MovementsPré-Vestibulares PopularesCurrículoEnsino de GeografiaEducação PopularMovimentos SociaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAPré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de GeografiaPré-vestibulares populares: Policy challenges to curriculum and teaching Geographyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Andre Vasconcelos.pdfapplication/pdf1435602http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13472/1/Dissertacao+Andre+Vasconcelos.pdf6f6a700757fdeef97fd37601a6306910MD511/134722024-02-27 15:54:50.277oai:www.bdtd.uerj.br:1/13472Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:54:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Pré-vestibulares populares: Policy challenges to curriculum and teaching Geography |
title |
Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia |
spellingShingle |
Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia Vasconcelos, André Tinoco de Pre-Vestibular Popular Curriculum Geography Education Popular Education Social Movements Pré-Vestibulares Populares Currículo Ensino de Geografia Educação Popular Movimentos Sociais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
title_short |
Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia |
title_full |
Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia |
title_fullStr |
Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia |
title_full_unstemmed |
Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia |
title_sort |
Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia |
author |
Vasconcelos, André Tinoco de |
author_facet |
Vasconcelos, André Tinoco de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Santos, Renato Emerson Nascimento dos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7260305303021981 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Tavares, Maria Tereza Goudard |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2697823717162359 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Couto, Marcos Antônio Campos |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3350054685736740 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Silva, Jailson de Souza e |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6625117428240446 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5322268218862788 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasconcelos, André Tinoco de |
contributor_str_mv |
Santos, Renato Emerson Nascimento dos Tavares, Maria Tereza Goudard Couto, Marcos Antônio Campos Silva, Jailson de Souza e |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Pre-Vestibular Popular Curriculum Geography Education Popular Education Social Movements |
topic |
Pre-Vestibular Popular Curriculum Geography Education Popular Education Social Movements Pré-Vestibulares Populares Currículo Ensino de Geografia Educação Popular Movimentos Sociais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pré-Vestibulares Populares Currículo Ensino de Geografia Educação Popular Movimentos Sociais |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
description |
This study aims to understand the issues and challenges which the movements of courses Pré-vestibular popular bring the curriculum and teaching of geography. Challenges connected to tension between these schools preparation for college entrance and the task as Social Movement, which seeks access to education by the popular classes and also his conquest of autonomy, thus researched and reflected on the emergence and expansion of this movement in Brazil, especially in Rio de Janeiro. To meet the goal, the research relies on an analysis of social movements in the context of popular education projects, it is this relationship that emerged from the movement of the Pre-vestibular popular. It was also necessary to discuss, from an entire bibliographic database on teaching geography and contradictions and difficulties inherent in it, how the popular courses act in building a geography curriculum? The research was developed from research on a comparative analysis of political mediations that occurred and occur in two courses, the Pre-PJ in Duque de Caxias and the Curso Millennium in Niteroi. How these mediations reflect the curricula of these courses? And finally how these mediations affect teachers and the teachers? As they arise in your practice? |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-10-14 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-02-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T00:09:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VASCONCELOS, André Tinoco de. Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia. 2015. 219 f. Dissertação (Mestrado em Produção social do espaço: natureza, política e processos formativos em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13472 |
identifier_str_mv |
VASCONCELOS, André Tinoco de. Pré-vestibulares populares: desafios políticos ao currículo e ensino de Geografia. 2015. 219 f. Dissertação (Mestrado em Produção social do espaço: natureza, política e processos formativos em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2015. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13472 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Geografia - Faculdade de Formação de Professores (FFP) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13472/1/Dissertacao+Andre+Vasconcelos.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6f6a700757fdeef97fd37601a6306910 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728673363984384 |