Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4866 |
Resumo: | Currently, the teaching of Combinatorial Analysis in most schools is based on memorizing formulas and matching the proposed problems with one of previously known formulas. This method arouses great lack of interest and motivation in students and teachers in general - which causes an extremely poor and superficial learning of the subject. Using bibliographical and field research, believing that the Combinatorial is one of the greatest tools to develop the logical reasoning of the student from intuitive knowledge, I aim with this work to propose a didactic sequence of the content of Basic Combinatory Analysis that must be seen in the High School, exploring the intuition and the direction of the student's thinking to solve the proposed problems without the overuse of formulas.I applied this proposal in a Second Year High School class of the Pedro II - Humaitá II High School and analyzed the students' interest, the main doubts and the results obtained in the evaluations. The main objective of this work is to contribute to the te aching of Basic Mathematics to be more attractive and efficient. |
id |
UERJ_68f891616ce7397853d50d387a284fa2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/4866 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Silva, Sérgio Luizhttp://lattes.cnpq.br/8838274049837441Crippa, Helvécio Rubenshttp://lattes.cnpq.br/8932142664945108Souza, Fábio Silva dehttp://lattes.cnpq.br/9450383739693939Sousa Junior, Luiz Amancio Machado dehttp://lattes.cnpq.br/7778216751519163http://lattes.cnpq.br/7073829756483647Trocado, Nathália López2020-11-08T17:23:15Z2018-03-142017-09-26TROCADO, Nathália López. Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória. 2017. 135 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4866Currently, the teaching of Combinatorial Analysis in most schools is based on memorizing formulas and matching the proposed problems with one of previously known formulas. This method arouses great lack of interest and motivation in students and teachers in general - which causes an extremely poor and superficial learning of the subject. Using bibliographical and field research, believing that the Combinatorial is one of the greatest tools to develop the logical reasoning of the student from intuitive knowledge, I aim with this work to propose a didactic sequence of the content of Basic Combinatory Analysis that must be seen in the High School, exploring the intuition and the direction of the student's thinking to solve the proposed problems without the overuse of formulas.I applied this proposal in a Second Year High School class of the Pedro II - Humaitá II High School and analyzed the students' interest, the main doubts and the results obtained in the evaluations. The main objective of this work is to contribute to the te aching of Basic Mathematics to be more attractive and efficient.O Ensino da Análise Combinatória, na maior parte das escolas, atualmente, é pautado em decorar fórmulas e encaixar os problemas propostos em uma das fórmulas previamente conhecidas. Esse método desperta grande desinteresse e desmotivação nos alunos e professores em geral o que causa um aprendizado extremamente deficiente e superficial acerca do assunto. Usando metodologia de pesquisa bibliográfica e de campo, acreditando estar na Combinatória uma das maiores armas para desenvolver o raciocínio lógico do aluno a partir de conhecimentos intuitivos, viso com esse trabalho propor uma sequência didática do conteúdo de Análise Combinatória básico que deve ser visto no Ensino Médio e explora ao máximo a intuição e o direcionamento do pensamento do aluno para a resolução dos problemas propostos sem o uso exacerbado de fórmulas. Apliquei esta proposta em uma turma de Segundo Ano do Ensino Médio do Colégio Pedro II Humaitá II e analisei o interesse dos alunos, as principais dúvidas e resultados obtidos nas avaliações. O principal objetivo desse trabalho é contribuir para o Ensino da Matemática Básica ser mais atrativo e eficienteSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:23:15Z No. of bitstreams: 1 Nathalia Lopez Trocado.pdf: 2205911 bytes, checksum: d15e1991a48df5d296ea2fd9bb551f53 (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:23:15Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Nathalia Lopez Trocado.pdf: 2205911 bytes, checksum: d15e1991a48df5d296ea2fd9bb551f53 (MD5) Previous issue date: 2017-09-26application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaCombinatorial analysisHigh schoolDidactic sequenceDirection of thoughtBasic mathAnálise CombinatóriaMatemáticaAnálise combinatóriaEnsino médioSequência didáticaDirecionamento do pensamentoMatemática básicaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma proposta didática para um curso básico de análise combinatóriaA Didactic proposal for a basic course in combinatorial analysisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALNathalia Lopez Trocado.pdfapplication/pdf2205911http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4866/1/Nathalia+Lopez+Trocado.pdfd15e1991a48df5d296ea2fd9bb551f53MD511/48662024-02-27 15:41:08.446oai:www.bdtd.uerj.br:1/4866Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
A Didactic proposal for a basic course in combinatorial analysis |
title |
Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória |
spellingShingle |
Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória Trocado, Nathália López Combinatorial analysis High school Didactic sequence Direction of thought Basic math Análise Combinatória Matemática Análise combinatória Ensino médio Sequência didática Direcionamento do pensamento Matemática básica CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória |
title_full |
Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória |
title_fullStr |
Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória |
title_full_unstemmed |
Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória |
title_sort |
Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória |
author |
Trocado, Nathália López |
author_facet |
Trocado, Nathália López |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Sérgio Luiz |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8838274049837441 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Crippa, Helvécio Rubens |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8932142664945108 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Souza, Fábio Silva de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9450383739693939 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Sousa Junior, Luiz Amancio Machado de |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7778216751519163 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7073829756483647 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trocado, Nathália López |
contributor_str_mv |
Silva, Sérgio Luiz Crippa, Helvécio Rubens Souza, Fábio Silva de Sousa Junior, Luiz Amancio Machado de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Combinatorial analysis High school Didactic sequence Direction of thought Basic math |
topic |
Combinatorial analysis High school Didactic sequence Direction of thought Basic math Análise Combinatória Matemática Análise combinatória Ensino médio Sequência didática Direcionamento do pensamento Matemática básica CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise Combinatória Matemática Análise combinatória Ensino médio Sequência didática Direcionamento do pensamento Matemática básica |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Currently, the teaching of Combinatorial Analysis in most schools is based on memorizing formulas and matching the proposed problems with one of previously known formulas. This method arouses great lack of interest and motivation in students and teachers in general - which causes an extremely poor and superficial learning of the subject. Using bibliographical and field research, believing that the Combinatorial is one of the greatest tools to develop the logical reasoning of the student from intuitive knowledge, I aim with this work to propose a didactic sequence of the content of Basic Combinatory Analysis that must be seen in the High School, exploring the intuition and the direction of the student's thinking to solve the proposed problems without the overuse of formulas.I applied this proposal in a Second Year High School class of the Pedro II - Humaitá II High School and analyzed the students' interest, the main doubts and the results obtained in the evaluations. The main objective of this work is to contribute to the te aching of Basic Mathematics to be more attractive and efficient. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-09-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-03-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-11-08T17:23:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
TROCADO, Nathália López. Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória. 2017. 135 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4866 |
identifier_str_mv |
TROCADO, Nathália López. Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória. 2017. 135 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4866 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4866/1/Nathalia+Lopez+Trocado.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d15e1991a48df5d296ea2fd9bb551f53 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728614892240896 |