Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trocado, Nathália López
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4866
Resumo: Currently, the teaching of Combinatorial Analysis in most schools is based on memorizing formulas and matching the proposed problems with one of previously known formulas. This method arouses great lack of interest and motivation in students and teachers in general - which causes an extremely poor and superficial learning of the subject. Using bibliographical and field research, believing that the Combinatorial is one of the greatest tools to develop the logical reasoning of the student from intuitive knowledge, I aim with this work to propose a didactic sequence of the content of Basic Combinatory Analysis that must be seen in the High School, exploring the intuition and the direction of the student's thinking to solve the proposed problems without the overuse of formulas.I applied this proposal in a Second Year High School class of the Pedro II - Humaitá II High School and analyzed the students' interest, the main doubts and the results obtained in the evaluations. The main objective of this work is to contribute to the te aching of Basic Mathematics to be more attractive and efficient.
id UERJ_68f891616ce7397853d50d387a284fa2
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/4866
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Silva, Sérgio Luizhttp://lattes.cnpq.br/8838274049837441Crippa, Helvécio Rubenshttp://lattes.cnpq.br/8932142664945108Souza, Fábio Silva dehttp://lattes.cnpq.br/9450383739693939Sousa Junior, Luiz Amancio Machado dehttp://lattes.cnpq.br/7778216751519163http://lattes.cnpq.br/7073829756483647Trocado, Nathália López2020-11-08T17:23:15Z2018-03-142017-09-26TROCADO, Nathália López. Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória. 2017. 135 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4866Currently, the teaching of Combinatorial Analysis in most schools is based on memorizing formulas and matching the proposed problems with one of previously known formulas. This method arouses great lack of interest and motivation in students and teachers in general - which causes an extremely poor and superficial learning of the subject. Using bibliographical and field research, believing that the Combinatorial is one of the greatest tools to develop the logical reasoning of the student from intuitive knowledge, I aim with this work to propose a didactic sequence of the content of Basic Combinatory Analysis that must be seen in the High School, exploring the intuition and the direction of the student's thinking to solve the proposed problems without the overuse of formulas.I applied this proposal in a Second Year High School class of the Pedro II - Humaitá II High School and analyzed the students' interest, the main doubts and the results obtained in the evaluations. The main objective of this work is to contribute to the te aching of Basic Mathematics to be more attractive and efficient.O Ensino da Análise Combinatória, na maior parte das escolas, atualmente, é pautado em decorar fórmulas e encaixar os problemas propostos em uma das fórmulas previamente conhecidas. Esse método desperta grande desinteresse e desmotivação nos alunos e professores em geral o que causa um aprendizado extremamente deficiente e superficial acerca do assunto. Usando metodologia de pesquisa bibliográfica e de campo, acreditando estar na Combinatória uma das maiores armas para desenvolver o raciocínio lógico do aluno a partir de conhecimentos intuitivos, viso com esse trabalho propor uma sequência didática do conteúdo de Análise Combinatória básico que deve ser visto no Ensino Médio e explora ao máximo a intuição e o direcionamento do pensamento do aluno para a resolução dos problemas propostos sem o uso exacerbado de fórmulas. Apliquei esta proposta em uma turma de Segundo Ano do Ensino Médio do Colégio Pedro II Humaitá II e analisei o interesse dos alunos, as principais dúvidas e resultados obtidos nas avaliações. O principal objetivo desse trabalho é contribuir para o Ensino da Matemática Básica ser mais atrativo e eficienteSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:23:15Z No. of bitstreams: 1 Nathalia Lopez Trocado.pdf: 2205911 bytes, checksum: d15e1991a48df5d296ea2fd9bb551f53 (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:23:15Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Nathalia Lopez Trocado.pdf: 2205911 bytes, checksum: d15e1991a48df5d296ea2fd9bb551f53 (MD5) Previous issue date: 2017-09-26application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaCombinatorial analysisHigh schoolDidactic sequenceDirection of thoughtBasic mathAnálise CombinatóriaMatemáticaAnálise combinatóriaEnsino médioSequência didáticaDirecionamento do pensamentoMatemática básicaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma proposta didática para um curso básico de análise combinatóriaA Didactic proposal for a basic course in combinatorial analysisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALNathalia Lopez Trocado.pdfapplication/pdf2205911http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4866/1/Nathalia+Lopez+Trocado.pdfd15e1991a48df5d296ea2fd9bb551f53MD511/48662024-02-27 15:41:08.446oai:www.bdtd.uerj.br:1/4866Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv A Didactic proposal for a basic course in combinatorial analysis
title Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória
spellingShingle Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória
Trocado, Nathália López
Combinatorial analysis
High school
Didactic sequence
Direction of thought
Basic math
Análise Combinatória
Matemática
Análise combinatória
Ensino médio
Sequência didática
Direcionamento do pensamento
Matemática básica
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória
title_full Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória
title_fullStr Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória
title_full_unstemmed Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória
title_sort Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória
author Trocado, Nathália López
author_facet Trocado, Nathália López
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Sérgio Luiz
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8838274049837441
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Crippa, Helvécio Rubens
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8932142664945108
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Souza, Fábio Silva de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9450383739693939
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Sousa Junior, Luiz Amancio Machado de
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7778216751519163
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7073829756483647
dc.contributor.author.fl_str_mv Trocado, Nathália López
contributor_str_mv Silva, Sérgio Luiz
Crippa, Helvécio Rubens
Souza, Fábio Silva de
Sousa Junior, Luiz Amancio Machado de
dc.subject.eng.fl_str_mv Combinatorial analysis
High school
Didactic sequence
Direction of thought
Basic math
topic Combinatorial analysis
High school
Didactic sequence
Direction of thought
Basic math
Análise Combinatória
Matemática
Análise combinatória
Ensino médio
Sequência didática
Direcionamento do pensamento
Matemática básica
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.por.fl_str_mv Análise Combinatória
Matemática
Análise combinatória
Ensino médio
Sequência didática
Direcionamento do pensamento
Matemática básica
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Currently, the teaching of Combinatorial Analysis in most schools is based on memorizing formulas and matching the proposed problems with one of previously known formulas. This method arouses great lack of interest and motivation in students and teachers in general - which causes an extremely poor and superficial learning of the subject. Using bibliographical and field research, believing that the Combinatorial is one of the greatest tools to develop the logical reasoning of the student from intuitive knowledge, I aim with this work to propose a didactic sequence of the content of Basic Combinatory Analysis that must be seen in the High School, exploring the intuition and the direction of the student's thinking to solve the proposed problems without the overuse of formulas.I applied this proposal in a Second Year High School class of the Pedro II - Humaitá II High School and analyzed the students' interest, the main doubts and the results obtained in the evaluations. The main objective of this work is to contribute to the te aching of Basic Mathematics to be more attractive and efficient.
publishDate 2017
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-09-26
dc.date.available.fl_str_mv 2018-03-14
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-11-08T17:23:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv TROCADO, Nathália López. Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória. 2017. 135 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4866
identifier_str_mv TROCADO, Nathália López. Uma proposta didática para um curso básico de análise combinatória. 2017. 135 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4866
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4866/1/Nathalia+Lopez+Trocado.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv d15e1991a48df5d296ea2fd9bb551f53
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728614892240896