Hipérbole e discurso: contribuições para o ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6048 |
Resumo: | This work proposes a reflection upon the teaching of hyperbole in secondary schools in Brazil, adapted to the demands of the teaching of a mother tongue, accordingly to the role that language plays in verbal interaction. It begins by investigating linguistic disciplines that understand the text as the practice of a written discourse alternated between mutually influenced interlocutors and extends itself to a useful analysis of the hyperbole in the construction of the argument by the speaker. It benefits from the (almost) consolidated presence of journalistic texts in classrooms as a vehicle for information and adds the discursive study of hyperbole as a strategy of politics columnists and editorial writers in textual dialogue. It searches for the clues left by the writer, in formal marks, aiming to interact with the reader. It offers possible readings for the words used by the journalist, taking in consideration the different elements that compose the so-called "enunciation scene"; it presents the possibility of applying grammatical subjects to a discursive text structure and suggests comprehension and text production exercises |
id |
UERJ_8143ad4fb2057be584af90ded34ba29e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/6048 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Pereira, Maria Teresa Gonçalveshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C61295Henriques, Claudio Cezarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878982Gurgel, Maria Cristina Líriohttp://lattes.cnpq.br/1213042771635523Zaccur, Edwiges Guiomar dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/3711230548967682Pauliukonis, Maria Aparecida Linohttp://lattes.cnpq.br/2045541091292921http://lattes.cnpq.br/0456645395587528Canônico, Joana D'arc de Oliveira2021-01-05T14:50:12Z2012-11-062007-03-26CANÔNICO, Joana D'arc de Oliveira. Hipérbole e discurso: contribuições para o ensino. 2007. 172 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6048This work proposes a reflection upon the teaching of hyperbole in secondary schools in Brazil, adapted to the demands of the teaching of a mother tongue, accordingly to the role that language plays in verbal interaction. It begins by investigating linguistic disciplines that understand the text as the practice of a written discourse alternated between mutually influenced interlocutors and extends itself to a useful analysis of the hyperbole in the construction of the argument by the speaker. It benefits from the (almost) consolidated presence of journalistic texts in classrooms as a vehicle for information and adds the discursive study of hyperbole as a strategy of politics columnists and editorial writers in textual dialogue. It searches for the clues left by the writer, in formal marks, aiming to interact with the reader. It offers possible readings for the words used by the journalist, taking in consideration the different elements that compose the so-called "enunciation scene"; it presents the possibility of applying grammatical subjects to a discursive text structure and suggests comprehension and text production exercisesEsta tese propõe uma reflexão sobre o ensino da hipérbole na escola, adequada às exigências do ensino de língua materna, consoante ao papel que língua e linguagem exercem na interação verbal. Inicia-se com a investigação de disciplinas lingüísticas que entendem o texto como prática discursiva alternada entre interlocutores mutuamente influenciados, e se estende à análise produtiva da hipérbole na construção argumentativa do enunciador. Aproveita a (quase) consolidada presença do texto jornalístico em sala de aula, como veículo de informação, e acrescenta o estudo discursivo das hipérboles como estratégia do enunciador das colunas políticas e editoriais jornalísticos, no diálogo textual. Busca a identificação das pistas deixadas pelo enunciador, em marcas formais, com a intenção de (inter)agir sobre o leitor. Oferece possíveis leituras das palavras utilizadas pelo jornalista, considerando os vários elementos constitutivos da cena enunciativa ; apresenta a possibilidade de aplicação de alguns conteúdos gramaticais em estrutura discursiva textual e sugere exercícios de compreensão e produção de textoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T14:50:12Z No. of bitstreams: 1 Joana Darc Canonico_tese.pdf: 650695 bytes, checksum: 37cdc3997a059bbc37c002da817888bc (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T14:50:12Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Joana Darc Canonico_tese.pdf: 650695 bytes, checksum: 37cdc3997a059bbc37c002da817888bc (MD5) Previous issue date: 2007-03-26application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasHyperboleDiscourseJournalistic textTeachingHipérboleDiscursoTexto jornalísticoEnsinoLíngua portuguesa Figuras de linguagemLíngua portuguesa Estudo e ensinoAnálise do discurso narrativoJornalismo e linguagemCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAHipérbole e discurso: contribuições para o ensinoHyperbole and discourse: contributions for educatinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALJoana Darc Canonico_tese.pdfapplication/pdf650695http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6048/1/Joana+Darc+Canonico_tese.pdf37cdc3997a059bbc37c002da817888bcMD511/60482024-02-27 16:16:07.378oai:www.bdtd.uerj.br:1/6048Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Hipérbole e discurso: contribuições para o ensino |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Hyperbole and discourse: contributions for educating |
title |
Hipérbole e discurso: contribuições para o ensino |
spellingShingle |
Hipérbole e discurso: contribuições para o ensino Canônico, Joana D'arc de Oliveira Hyperbole Discourse Journalistic text Teaching Hipérbole Discurso Texto jornalístico Ensino Língua portuguesa Figuras de linguagem Língua portuguesa Estudo e ensino Análise do discurso narrativo Jornalismo e linguagem CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Hipérbole e discurso: contribuições para o ensino |
title_full |
Hipérbole e discurso: contribuições para o ensino |
title_fullStr |
Hipérbole e discurso: contribuições para o ensino |
title_full_unstemmed |
Hipérbole e discurso: contribuições para o ensino |
title_sort |
Hipérbole e discurso: contribuições para o ensino |
author |
Canônico, Joana D'arc de Oliveira |
author_facet |
Canônico, Joana D'arc de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pereira, Maria Teresa Gonçalves |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C61295 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Henriques, Claudio Cezar |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878982 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Gurgel, Maria Cristina Lírio |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1213042771635523 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Zaccur, Edwiges Guiomar dos Santos |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3711230548967682 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Pauliukonis, Maria Aparecida Lino |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2045541091292921 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0456645395587528 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Canônico, Joana D'arc de Oliveira |
contributor_str_mv |
Pereira, Maria Teresa Gonçalves Henriques, Claudio Cezar Gurgel, Maria Cristina Lírio Zaccur, Edwiges Guiomar dos Santos Pauliukonis, Maria Aparecida Lino |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Hyperbole Discourse Journalistic text Teaching |
topic |
Hyperbole Discourse Journalistic text Teaching Hipérbole Discurso Texto jornalístico Ensino Língua portuguesa Figuras de linguagem Língua portuguesa Estudo e ensino Análise do discurso narrativo Jornalismo e linguagem CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hipérbole Discurso Texto jornalístico Ensino Língua portuguesa Figuras de linguagem Língua portuguesa Estudo e ensino Análise do discurso narrativo Jornalismo e linguagem |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This work proposes a reflection upon the teaching of hyperbole in secondary schools in Brazil, adapted to the demands of the teaching of a mother tongue, accordingly to the role that language plays in verbal interaction. It begins by investigating linguistic disciplines that understand the text as the practice of a written discourse alternated between mutually influenced interlocutors and extends itself to a useful analysis of the hyperbole in the construction of the argument by the speaker. It benefits from the (almost) consolidated presence of journalistic texts in classrooms as a vehicle for information and adds the discursive study of hyperbole as a strategy of politics columnists and editorial writers in textual dialogue. It searches for the clues left by the writer, in formal marks, aiming to interact with the reader. It offers possible readings for the words used by the journalist, taking in consideration the different elements that compose the so-called "enunciation scene"; it presents the possibility of applying grammatical subjects to a discursive text structure and suggests comprehension and text production exercises |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-03-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-11-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T14:50:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CANÔNICO, Joana D'arc de Oliveira. Hipérbole e discurso: contribuições para o ensino. 2007. 172 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6048 |
identifier_str_mv |
CANÔNICO, Joana D'arc de Oliveira. Hipérbole e discurso: contribuições para o ensino. 2007. 172 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6048 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6048/1/Joana+Darc+Canonico_tese.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
37cdc3997a059bbc37c002da817888bc |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728617592324096 |