Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12141 |
Resumo: | History Teaching has seen big transformation during the last decades, especially when we consider the improvements of Digital Technologies of Information and Communication which create new spaces in which historical knowledge can be produced. As public spaces are being widened, new practices and projects of Public History are created all the time in order to discuss this transformation which has itself changed the scientific discipline of History. On this regard, this study presents the Sobre História (About History) project, which has as its main product a podcast a digital media product in audio phonic format in which a group of historians, in contact with the public, occupy and debate public spaces, especially the media, through the practices of Public History. We will analyses this product considering its theoretical and methodological implications for History and, mostly, for History Didactics. |
id |
UERJ_87684581f0bab531c87c39ea579b088e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/12141 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiukhttp://lattes.cnpq.br/2084993373301484Carvalho, Bruno Leal Pastor dehttp://lattes.cnpq.br/5008387707815296Corrêa, Ricardo Santhiagohttp://lattes.cnpq.br/7835530375903585http://lattes.cnpq.br/5496713945127012Pereira, Daniel Carvalho2021-01-06T19:44:02Z2018-09-282016-11-18PEREIRA, Daniel Carvalho. Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história. 2016. 79 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12141History Teaching has seen big transformation during the last decades, especially when we consider the improvements of Digital Technologies of Information and Communication which create new spaces in which historical knowledge can be produced. As public spaces are being widened, new practices and projects of Public History are created all the time in order to discuss this transformation which has itself changed the scientific discipline of History. On this regard, this study presents the Sobre História (About History) project, which has as its main product a podcast a digital media product in audio phonic format in which a group of historians, in contact with the public, occupy and debate public spaces, especially the media, through the practices of Public History. We will analyses this product considering its theoretical and methodological implications for History and, mostly, for History Didactics.O ensino de história tem sofrido grandes transformações ao longo das últimas décadas, principalmente se considerarmos os avanços das TDIC s que criam novos espaços em que o conhecimento histórico pode ser produzido. Os espaços públicos são cada vez mais ampliados e assim, práticas e projetos de História Pública surgem a todo momento, afim de discutir estas transformações que, por fim, acabam também transformando a História como disciplina científica. Nesta direção, o que este estudo propõe é um podcast, um produto de mídia digital em formato audiofônico como um projeto de Ensino de História em que um grupo de historiadores, em circularidade com o público, ocupa e debate os espaços públicos, principalmente os midiáticos, através de práticas da História Pública. Este projeto é o Sobre História, do qual o podcast é seu produto principal. Para isso, analisaremos este produto em suas implicações teóricas e metodológicas para a História e, principalmente, para a Didática da História.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:44:02Z No. of bitstreams: 1 Daniel Carvalho Pereira.pdf: 724921 bytes, checksum: 51d211fd37cb739044ecbaf12121383a (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:44:02Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Daniel Carvalho Pereira.pdf: 724921 bytes, checksum: 51d211fd37cb739044ecbaf12121383a (MD5) Previous issue date: 2016-11-18Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresHistory TeachingHistory DidacticsPublic HistoryPodcastDigital HistoryEnsino de HistóriaDidática da HistóriaHistória PúblicaPodcastHistória DigitalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAEspaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de históriaPublic Spaces; public knowledge: a podcast as a space for History teachinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDaniel Carvalho Pereira.pdfapplication/pdf724921http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12141/1/Daniel+Carvalho+Pereira.pdf51d211fd37cb739044ecbaf12121383aMD511/121412024-02-27 15:44:19.795oai:www.bdtd.uerj.br:1/12141Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:44:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Public Spaces; public knowledge: a podcast as a space for History teaching |
title |
Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história |
spellingShingle |
Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história Pereira, Daniel Carvalho History Teaching History Didactics Public History Podcast Digital History Ensino de História Didática da História História Pública Podcast História Digital CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história |
title_full |
Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história |
title_fullStr |
Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história |
title_full_unstemmed |
Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história |
title_sort |
Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história |
author |
Pereira, Daniel Carvalho |
author_facet |
Pereira, Daniel Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2084993373301484 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Carvalho, Bruno Leal Pastor de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5008387707815296 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Corrêa, Ricardo Santhiago |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7835530375903585 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5496713945127012 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Daniel Carvalho |
contributor_str_mv |
Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk Carvalho, Bruno Leal Pastor de Corrêa, Ricardo Santhiago |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
History Teaching History Didactics Public History Podcast Digital History |
topic |
History Teaching History Didactics Public History Podcast Digital History Ensino de História Didática da História História Pública Podcast História Digital CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de História Didática da História História Pública Podcast História Digital |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
History Teaching has seen big transformation during the last decades, especially when we consider the improvements of Digital Technologies of Information and Communication which create new spaces in which historical knowledge can be produced. As public spaces are being widened, new practices and projects of Public History are created all the time in order to discuss this transformation which has itself changed the scientific discipline of History. On this regard, this study presents the Sobre História (About History) project, which has as its main product a podcast a digital media product in audio phonic format in which a group of historians, in contact with the public, occupy and debate public spaces, especially the media, through the practices of Public History. We will analyses this product considering its theoretical and methodological implications for History and, mostly, for History Didactics. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-11-18 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-09-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-06T19:44:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PEREIRA, Daniel Carvalho. Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história. 2016. 79 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12141 |
identifier_str_mv |
PEREIRA, Daniel Carvalho. Espaços públicos, saberes públicos: um podcast como espaço de ensino de história. 2016. 79 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12141 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12141/1/Daniel+Carvalho+Pereira.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
51d211fd37cb739044ecbaf12121383a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352312312725504 |