Memória(s) sobre a Ditadura Militar nos Livros Didáticos de História
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13551 |
Resumo: | The aim of this work is to understand the formation of the narratives produced by authors / different subjects - about the Military Dictatorship (1964-1985) - in History high school textbooks in several decades. The objective is to capture the different aspects of setting up of a didactic narrative by authors who lived through that historical process. Our main hypothesis is that, over time, the work of social memory and the incorporation of historiography which is now produced on traumatic processes to the society, the school narratives reconstitute many appreciative accents on the subjects who participate in such processes, recounting this story. The textbooks and their authors present research are: História da sociedade brasileira Francisco Alencar, Lucia Carpi and Marcus Venício Ribeiro published in 1979 and 1996, História do Brasil para uma geração consciente of Gilberto Cotrim published in 1993 and História Global: Brasil e Geral by the same author published in 2010. To achieve the goal set we will use theoretical frameworks that address the discussions on social memory, among which Maurice Halbwachs, Michael Pollak and Pierre Nora. The findings show that the accents appreciative of the subject change according to the livings and theoretical frameworks of the authors. |
id |
UERJ_8f8502bf00d50041d10c5898319930ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/13551 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Rocha, Helenice Aparecida Bastoshttp://lattes.cnpq.br/5691780670835782Reznik, Luishttp://lattes.cnpq.br/9171209579621221Carvalho, Alessandrahttp://lattes.cnpq.br/2765565145395915http://lattes.cnpq.br/8619201666890501Luz, Danielle Rodrigues Silveira Teles2021-01-07T00:14:42Z2019-10-212016-07-25LUZ, Danielle Rodrigues Silveira Teles. Memória(s) sobre a Ditadura Militar nos Livros Didáticos de História. 2016. 130 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13551The aim of this work is to understand the formation of the narratives produced by authors / different subjects - about the Military Dictatorship (1964-1985) - in History high school textbooks in several decades. The objective is to capture the different aspects of setting up of a didactic narrative by authors who lived through that historical process. Our main hypothesis is that, over time, the work of social memory and the incorporation of historiography which is now produced on traumatic processes to the society, the school narratives reconstitute many appreciative accents on the subjects who participate in such processes, recounting this story. The textbooks and their authors present research are: História da sociedade brasileira Francisco Alencar, Lucia Carpi and Marcus Venício Ribeiro published in 1979 and 1996, História do Brasil para uma geração consciente of Gilberto Cotrim published in 1993 and História Global: Brasil e Geral by the same author published in 2010. To achieve the goal set we will use theoretical frameworks that address the discussions on social memory, among which Maurice Halbwachs, Michael Pollak and Pierre Nora. The findings show that the accents appreciative of the subject change according to the livings and theoretical frameworks of the authors.O objetivo desta dissertação é compreender a constituição das narrativas produzidas por autores/sujeitos diversos - acerca da Ditadura Militar (1964-1985) - em livros didáticos de História do ensino médio em décadas diversas. Visamos apreender os diferentes aspectos de constituição de uma narrativa didática por autores que viveram esse processo histórico. Nossa principal hipótese é que, ao longo do tempo, com os trabalhos da memória social e a incorporação da historiografia que passa a ser produzida sobre processos traumáticos para a sociedade, as narrativas escolares reconstituam acentos apreciativos diversos sobre os sujeitos que participam de tais processos, recontando essa história. Os livros didáticos e os respectivos autores presentes na pesquisa são: História da sociedade brasileira de Francisco Alencar, Lúcia Carpi e Marcus Venício Ribeiro publicados em 1979 e 1996, História do Brasil para uma geração consciente de Gilberto Cotrim publicado em 1993 e História Global: Brasil e Geral do mesmo autor publicado em 2010. Para atingir o objetivo estabelecido utilizaremos referenciais teóricos que abordam as discussões acerca da memória social, dentre os quais destacamos Maurice Halbwachs, Michael Pollak e Pierre Nora. As conclusões apontam que os acentos apreciativos dos sujeitos mudam de acordo com as vivências e referenciais teóricos dos autores.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:14:42Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Danielle Luz.pdf: 1820956 bytes, checksum: 0fa1792a1848530287295e106813ccfa (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:14:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Danielle Luz.pdf: 1820956 bytes, checksum: 0fa1792a1848530287295e106813ccfa (MD5) Previous issue date: 2016-07-25Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiroapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em História SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresMilitary DictatorshipTextbooksMemoryDitadura MilitarLivro DidáticoMemóriaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAMemória(s) sobre a Ditadura Militar nos Livros Didáticos de HistóriaMemorie(s) about Military Dictatorship in textbooks of Historyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Danielle Luz.pdfapplication/pdf1820956http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13551/1/Dissertacao+Danielle+Luz.pdf0fa1792a1848530287295e106813ccfaMD511/135512024-02-27 16:09:15.652oai:www.bdtd.uerj.br:1/13551Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:09:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Memória(s) sobre a Ditadura Militar nos Livros Didáticos de História |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Memorie(s) about Military Dictatorship in textbooks of History |
title |
Memória(s) sobre a Ditadura Militar nos Livros Didáticos de História |
spellingShingle |
Memória(s) sobre a Ditadura Militar nos Livros Didáticos de História Luz, Danielle Rodrigues Silveira Teles Military Dictatorship Textbooks Memory Ditadura Militar Livro Didático Memória CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Memória(s) sobre a Ditadura Militar nos Livros Didáticos de História |
title_full |
Memória(s) sobre a Ditadura Militar nos Livros Didáticos de História |
title_fullStr |
Memória(s) sobre a Ditadura Militar nos Livros Didáticos de História |
title_full_unstemmed |
Memória(s) sobre a Ditadura Militar nos Livros Didáticos de História |
title_sort |
Memória(s) sobre a Ditadura Militar nos Livros Didáticos de História |
author |
Luz, Danielle Rodrigues Silveira Teles |
author_facet |
Luz, Danielle Rodrigues Silveira Teles |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rocha, Helenice Aparecida Bastos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5691780670835782 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Reznik, Luis |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9171209579621221 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Carvalho, Alessandra |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2765565145395915 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8619201666890501 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luz, Danielle Rodrigues Silveira Teles |
contributor_str_mv |
Rocha, Helenice Aparecida Bastos Reznik, Luis Carvalho, Alessandra |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Military Dictatorship Textbooks Memory |
topic |
Military Dictatorship Textbooks Memory Ditadura Militar Livro Didático Memória CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ditadura Militar Livro Didático Memória |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
The aim of this work is to understand the formation of the narratives produced by authors / different subjects - about the Military Dictatorship (1964-1985) - in History high school textbooks in several decades. The objective is to capture the different aspects of setting up of a didactic narrative by authors who lived through that historical process. Our main hypothesis is that, over time, the work of social memory and the incorporation of historiography which is now produced on traumatic processes to the society, the school narratives reconstitute many appreciative accents on the subjects who participate in such processes, recounting this story. The textbooks and their authors present research are: História da sociedade brasileira Francisco Alencar, Lucia Carpi and Marcus Venício Ribeiro published in 1979 and 1996, História do Brasil para uma geração consciente of Gilberto Cotrim published in 1993 and História Global: Brasil e Geral by the same author published in 2010. To achieve the goal set we will use theoretical frameworks that address the discussions on social memory, among which Maurice Halbwachs, Michael Pollak and Pierre Nora. The findings show that the accents appreciative of the subject change according to the livings and theoretical frameworks of the authors. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-07-25 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-10-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T00:14:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LUZ, Danielle Rodrigues Silveira Teles. Memória(s) sobre a Ditadura Militar nos Livros Didáticos de História. 2016. 130 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13551 |
identifier_str_mv |
LUZ, Danielle Rodrigues Silveira Teles. Memória(s) sobre a Ditadura Militar nos Livros Didáticos de História. 2016. 130 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Território) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13551 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/13551/1/Dissertacao+Danielle+Luz.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0fa1792a1848530287295e106813ccfa |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728673954332672 |