Sobre nós, mulheres negras na escola: um estudo sobre relações raciais e perspectiva decolonial de educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Célia Regina Cristo de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7179
Resumo: In this work I present two physical-experiential dimensions, the first one, which has an autobiographical character, is located in the school where I work (it is a space of consolidation and maturation of reflections within the racial and gender relations, and also brings experiences from other schools). From a clipping timeline, the writing of this text intends to be a memorial space for educational practices and reflections, which aims to contribute in the field of ethnic racial relations. The second biographical character pursues to bring different forms of classroom management experience and practices, through the point of view of three afro descendants female as me, who are managers of a Basic Education school in Duque de Caxias. Then, two school experiences will be portrayed from these experiences to develop emancipatory practices (in the sense of thinking others possibilities and alternatives aside from the status quo) in the field of human rights and more closely, the theme of race relations targeting the empowerment of persons specifically, afro descendant students. The first corresponds to the time before enrolling in the graduate course from 2013 to 2015. The second term corresponds to the second dimension timeline, which relates history time marked by the contact and research with the afro descendant educational managers; it endures from 2014 to 2015. This research allowed the observation and construction of effective practices in the quality development of the Basic Education teaching, mainly supported by education and training in race relations and aimed at overcoming the effects of colonialism sense.
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From a clipping timeline, the writing of this text intends to be a memorial space for educational practices and reflections, which aims to contribute in the field of ethnic racial relations. The second biographical character pursues to bring different forms of classroom management experience and practices, through the point of view of three afro descendants female as me, who are managers of a Basic Education school in Duque de Caxias. Then, two school experiences will be portrayed from these experiences to develop emancipatory practices (in the sense of thinking others possibilities and alternatives aside from the status quo) in the field of human rights and more closely, the theme of race relations targeting the empowerment of persons specifically, afro descendant students. The first corresponds to the time before enrolling in the graduate course from 2013 to 2015. The second term corresponds to the second dimension timeline, which relates history time marked by the contact and research with the afro descendant educational managers; it endures from 2014 to 2015. This research allowed the observation and construction of effective practices in the quality development of the Basic Education teaching, mainly supported by education and training in race relations and aimed at overcoming the effects of colonialism sense.Neste trabalho apresento duas dimensões físico-experienciais onde a primeira delas, de caráter autobiográfico, situa-se na escola onde trabalho (espaço de consolidação e amadurecimento de reflexões no âmbito das relações raciais e de gênero, bem como trazendo experiências de outras escolas). A partir de um recorte espaço temporal, a escrita desse texto pretende ser um espaço memorial de práticas pedagógicas e reflexões para contribuir no campo das relações étnico-raciais. A segunda, de caráter biográfico, busca trazer formas diferenciadas de vivência de gestão e de prática de sala de aula pelo olhar de três mulheres negras e gestoras de escola da Educação Básica atuante assim como eu no município de Duque de Caxias. Logo, duas experiências escolares serão retratadas, a partir dessas vivências para o desenvolvimento de práticas emancipatórias (no sentido de pensar possibilidades e alternativas outras ao status quo) no campo dos direitos humanos e mais detidamente, na temática das relações raciais visando o empoderamento de sujeitos, especificamente, os estudantes negros. A primeira corresponde ao período que antecede o ingresso no curso de pós-graduação de 2013 até 2015. O período que corresponde à segunda dimensão espaço temporal constitui-se do tempo histórico do contato e da pesquisa com as gestoras negras desde 2014 até o fim de 2015. Esta pesquisa permitiu a observação e construção de práticas efetivas na melhoria da qualidade em ensino de educação básica, sobretudo apoiadas na educação e formação em relações raciais e dirigidas a superação dos efeitos sentido de colonialidade.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T16:36:56Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Celia.pdf: 1727618 bytes, checksum: 9065903c6b926bb9c5393cdeb439fe36 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T16:36:56Z (GMT). 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