Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Vanessa de Moraes
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8933
Resumo: The representations of the female body in advertising have been agenda for academic discussions when understood as a form of capital in Brazilian culture. In this research we aim to understand how the representation of the body occurs as propaganda of Brazilian references in media campaigns impact protagonized by model Gisele Bündchen for brands like Grendene, Hope and Banco do Brasil. As the main methodology, we decided to use the image analysis guided by Martine Joly and Jacques Aumont. The paper presents theoretical readings such as Gilberto Freyre, Roberto Da Matta and Sergio Buarque de Holanda to trace identity elements of Brazilian references; Jean Baudrillard, Gilles Lipovetsky and Everardo Rocha to reflect on the meanings of advertising; Le Breton, Denise Siqueira and Mirian Goldenberg to study the nuances of Brazilian body, and studies by Sandra Pesavento to talk about representations. We conclude that advertising takes the references of beauty, credibility and success of the image of the body like Gisele Bündchen of Brazil advertising, intending to transfer the same meanings for the advertised brand.
id UERJ_9cafbda5bd90fd9344a52dfa54d32f9e
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/8933
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Siqueira, Denise da Costa Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/1225911288831054Medina Filho, Antonio Luiz dehttp://lattes.cnpq.br/0185863949987937Hoff, Tania Marcia Cezarhttp://lattes.cnpq.br/2666577010721422http://lattes.cnpq.br/5225277134070465Ribeiro, Vanessa de Moraes2021-01-05T19:48:32Z2013-10-252013-03-13RIBEIRO, Vanessa de Moraes. Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade. 2013. 150 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8933The representations of the female body in advertising have been agenda for academic discussions when understood as a form of capital in Brazilian culture. In this research we aim to understand how the representation of the body occurs as propaganda of Brazilian references in media campaigns impact protagonized by model Gisele Bündchen for brands like Grendene, Hope and Banco do Brasil. As the main methodology, we decided to use the image analysis guided by Martine Joly and Jacques Aumont. The paper presents theoretical readings such as Gilberto Freyre, Roberto Da Matta and Sergio Buarque de Holanda to trace identity elements of Brazilian references; Jean Baudrillard, Gilles Lipovetsky and Everardo Rocha to reflect on the meanings of advertising; Le Breton, Denise Siqueira and Mirian Goldenberg to study the nuances of Brazilian body, and studies by Sandra Pesavento to talk about representations. We conclude that advertising takes the references of beauty, credibility and success of the image of the body like Gisele Bündchen of Brazil advertising, intending to transfer the same meanings for the advertised brand.As representações do corpo feminino na publicidade têm sido pauta para discussões acadêmicas quando entendidas como forma de capital na cultura brasileira. Nesta pesquisa, temos como objetivo compreender como ocorre a representação do corpo como propaganda de brasilidade em campanhas de repercussão midiática protagonizadas pela modelo Gisele Bündchen para as marcas Grendene, Hope e Banco do Brasil. Utilizamos como metodologia a análise de imagem guiada por Martine Joly e Jacques Aumont. O trabalho apresenta como fundamentação teórica as leituras de Gilberto Freyre, Roberto Da Matta e Sérgio Buarque de Holanda para traçar elementos identitários de brasilidade; Jean Baudrillard, Gilles Lipovetsky e Everardo Rocha para refletir sobre os significados da publicidade; Le Breton, Denise Siqueira e Mirian Goldenberg para estudar as nuanças do corpo brasileiro; e os estudos de Sandra Pesavento para tratar das representações. Concluímos que a publicidade toma os referenciais de beleza, de credibilidade e de sucesso da imagem de Gisele Bündchen como o corpo propaganda do Brasil, na intenção de transferir os mesmos significados para a marca anunciada.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:48:32Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Vanessa MRibeiro.pdf: 5254355 bytes, checksum: 21b3ad894df2faa13de0774b989e25d9 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:48:32Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Vanessa MRibeiro.pdf: 5254355 bytes, checksum: 21b3ad894df2faa13de0774b989e25d9 (MD5) Previous issue date: 2013-03-13Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação SocialBodyBrazilian ReferencesGisele BündchenRepresentationsAdvertisingCorpoBrasilidadeGisele BündchenRepresentaçõesPublicidadeImprensa e propaganda BrasilImagem corporalBündchen, Gisele, 1980-CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOCorpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidadeBody, advertising Brazilianness: Gisele Bundchen in advertisinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Vanessa MRibeiro.pdfapplication/pdf5254355http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8933/1/Dissert_Vanessa+MRibeiro.pdf21b3ad894df2faa13de0774b989e25d9MD511/89332024-02-26 16:49:14.666oai:www.bdtd.uerj.br:1/8933Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:49:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Body, advertising Brazilianness: Gisele Bundchen in advertising
title Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade
spellingShingle Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade
Ribeiro, Vanessa de Moraes
Body
Brazilian References
Gisele Bündchen
Representations
Advertising
Corpo
Brasilidade
Gisele Bündchen
Representações
Publicidade
Imprensa e propaganda Brasil
Imagem corporal
Bündchen, Gisele, 1980-
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade
title_full Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade
title_fullStr Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade
title_full_unstemmed Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade
title_sort Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade
author Ribeiro, Vanessa de Moraes
author_facet Ribeiro, Vanessa de Moraes
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Siqueira, Denise da Costa Oliveira
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1225911288831054
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Medina Filho, Antonio Luiz de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0185863949987937
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Hoff, Tania Marcia Cezar
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2666577010721422
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5225277134070465
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Vanessa de Moraes
contributor_str_mv Siqueira, Denise da Costa Oliveira
Medina Filho, Antonio Luiz de
Hoff, Tania Marcia Cezar
dc.subject.eng.fl_str_mv Body
Brazilian References
Gisele Bündchen
Representations
Advertising
topic Body
Brazilian References
Gisele Bündchen
Representations
Advertising
Corpo
Brasilidade
Gisele Bündchen
Representações
Publicidade
Imprensa e propaganda Brasil
Imagem corporal
Bündchen, Gisele, 1980-
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Corpo
Brasilidade
Gisele Bündchen
Representações
Publicidade
Imprensa e propaganda Brasil
Imagem corporal
Bündchen, Gisele, 1980-
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description The representations of the female body in advertising have been agenda for academic discussions when understood as a form of capital in Brazilian culture. In this research we aim to understand how the representation of the body occurs as propaganda of Brazilian references in media campaigns impact protagonized by model Gisele Bündchen for brands like Grendene, Hope and Banco do Brasil. As the main methodology, we decided to use the image analysis guided by Martine Joly and Jacques Aumont. The paper presents theoretical readings such as Gilberto Freyre, Roberto Da Matta and Sergio Buarque de Holanda to trace identity elements of Brazilian references; Jean Baudrillard, Gilles Lipovetsky and Everardo Rocha to reflect on the meanings of advertising; Le Breton, Denise Siqueira and Mirian Goldenberg to study the nuances of Brazilian body, and studies by Sandra Pesavento to talk about representations. We conclude that advertising takes the references of beauty, credibility and success of the image of the body like Gisele Bündchen of Brazil advertising, intending to transfer the same meanings for the advertised brand.
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-10-25
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-03-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T19:48:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv RIBEIRO, Vanessa de Moraes. Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade. 2013. 150 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8933
identifier_str_mv RIBEIRO, Vanessa de Moraes. Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade. 2013. 150 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8933
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8933/1/Dissert_Vanessa+MRibeiro.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 21b3ad894df2faa13de0774b989e25d9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352288702988288