Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8933 |
Resumo: | The representations of the female body in advertising have been agenda for academic discussions when understood as a form of capital in Brazilian culture. In this research we aim to understand how the representation of the body occurs as propaganda of Brazilian references in media campaigns impact protagonized by model Gisele Bündchen for brands like Grendene, Hope and Banco do Brasil. As the main methodology, we decided to use the image analysis guided by Martine Joly and Jacques Aumont. The paper presents theoretical readings such as Gilberto Freyre, Roberto Da Matta and Sergio Buarque de Holanda to trace identity elements of Brazilian references; Jean Baudrillard, Gilles Lipovetsky and Everardo Rocha to reflect on the meanings of advertising; Le Breton, Denise Siqueira and Mirian Goldenberg to study the nuances of Brazilian body, and studies by Sandra Pesavento to talk about representations. We conclude that advertising takes the references of beauty, credibility and success of the image of the body like Gisele Bündchen of Brazil advertising, intending to transfer the same meanings for the advertised brand. |
id |
UERJ_9cafbda5bd90fd9344a52dfa54d32f9e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/8933 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Siqueira, Denise da Costa Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/1225911288831054Medina Filho, Antonio Luiz dehttp://lattes.cnpq.br/0185863949987937Hoff, Tania Marcia Cezarhttp://lattes.cnpq.br/2666577010721422http://lattes.cnpq.br/5225277134070465Ribeiro, Vanessa de Moraes2021-01-05T19:48:32Z2013-10-252013-03-13RIBEIRO, Vanessa de Moraes. Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade. 2013. 150 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8933The representations of the female body in advertising have been agenda for academic discussions when understood as a form of capital in Brazilian culture. In this research we aim to understand how the representation of the body occurs as propaganda of Brazilian references in media campaigns impact protagonized by model Gisele Bündchen for brands like Grendene, Hope and Banco do Brasil. As the main methodology, we decided to use the image analysis guided by Martine Joly and Jacques Aumont. The paper presents theoretical readings such as Gilberto Freyre, Roberto Da Matta and Sergio Buarque de Holanda to trace identity elements of Brazilian references; Jean Baudrillard, Gilles Lipovetsky and Everardo Rocha to reflect on the meanings of advertising; Le Breton, Denise Siqueira and Mirian Goldenberg to study the nuances of Brazilian body, and studies by Sandra Pesavento to talk about representations. We conclude that advertising takes the references of beauty, credibility and success of the image of the body like Gisele Bündchen of Brazil advertising, intending to transfer the same meanings for the advertised brand.As representações do corpo feminino na publicidade têm sido pauta para discussões acadêmicas quando entendidas como forma de capital na cultura brasileira. Nesta pesquisa, temos como objetivo compreender como ocorre a representação do corpo como propaganda de brasilidade em campanhas de repercussão midiática protagonizadas pela modelo Gisele Bündchen para as marcas Grendene, Hope e Banco do Brasil. Utilizamos como metodologia a análise de imagem guiada por Martine Joly e Jacques Aumont. O trabalho apresenta como fundamentação teórica as leituras de Gilberto Freyre, Roberto Da Matta e Sérgio Buarque de Holanda para traçar elementos identitários de brasilidade; Jean Baudrillard, Gilles Lipovetsky e Everardo Rocha para refletir sobre os significados da publicidade; Le Breton, Denise Siqueira e Mirian Goldenberg para estudar as nuanças do corpo brasileiro; e os estudos de Sandra Pesavento para tratar das representações. Concluímos que a publicidade toma os referenciais de beleza, de credibilidade e de sucesso da imagem de Gisele Bündchen como o corpo propaganda do Brasil, na intenção de transferir os mesmos significados para a marca anunciada.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:48:32Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Vanessa MRibeiro.pdf: 5254355 bytes, checksum: 21b3ad894df2faa13de0774b989e25d9 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:48:32Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Vanessa MRibeiro.pdf: 5254355 bytes, checksum: 21b3ad894df2faa13de0774b989e25d9 (MD5) Previous issue date: 2013-03-13Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação SocialBodyBrazilian ReferencesGisele BündchenRepresentationsAdvertisingCorpoBrasilidadeGisele BündchenRepresentaçõesPublicidadeImprensa e propaganda BrasilImagem corporalBündchen, Gisele, 1980-CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOCorpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidadeBody, advertising Brazilianness: Gisele Bundchen in advertisinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Vanessa MRibeiro.pdfapplication/pdf5254355http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8933/1/Dissert_Vanessa+MRibeiro.pdf21b3ad894df2faa13de0774b989e25d9MD511/89332024-02-26 16:49:14.666oai:www.bdtd.uerj.br:1/8933Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:49:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Body, advertising Brazilianness: Gisele Bundchen in advertising |
title |
Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade |
spellingShingle |
Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade Ribeiro, Vanessa de Moraes Body Brazilian References Gisele Bündchen Representations Advertising Corpo Brasilidade Gisele Bündchen Representações Publicidade Imprensa e propaganda Brasil Imagem corporal Bündchen, Gisele, 1980- CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade |
title_full |
Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade |
title_fullStr |
Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade |
title_full_unstemmed |
Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade |
title_sort |
Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade |
author |
Ribeiro, Vanessa de Moraes |
author_facet |
Ribeiro, Vanessa de Moraes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Siqueira, Denise da Costa Oliveira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1225911288831054 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Medina Filho, Antonio Luiz de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0185863949987937 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Hoff, Tania Marcia Cezar |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2666577010721422 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5225277134070465 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Vanessa de Moraes |
contributor_str_mv |
Siqueira, Denise da Costa Oliveira Medina Filho, Antonio Luiz de Hoff, Tania Marcia Cezar |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Body Brazilian References Gisele Bündchen Representations Advertising |
topic |
Body Brazilian References Gisele Bündchen Representations Advertising Corpo Brasilidade Gisele Bündchen Representações Publicidade Imprensa e propaganda Brasil Imagem corporal Bündchen, Gisele, 1980- CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corpo Brasilidade Gisele Bündchen Representações Publicidade Imprensa e propaganda Brasil Imagem corporal Bündchen, Gisele, 1980- |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
The representations of the female body in advertising have been agenda for academic discussions when understood as a form of capital in Brazilian culture. In this research we aim to understand how the representation of the body occurs as propaganda of Brazilian references in media campaigns impact protagonized by model Gisele Bündchen for brands like Grendene, Hope and Banco do Brasil. As the main methodology, we decided to use the image analysis guided by Martine Joly and Jacques Aumont. The paper presents theoretical readings such as Gilberto Freyre, Roberto Da Matta and Sergio Buarque de Holanda to trace identity elements of Brazilian references; Jean Baudrillard, Gilles Lipovetsky and Everardo Rocha to reflect on the meanings of advertising; Le Breton, Denise Siqueira and Mirian Goldenberg to study the nuances of Brazilian body, and studies by Sandra Pesavento to talk about representations. We conclude that advertising takes the references of beauty, credibility and success of the image of the body like Gisele Bündchen of Brazil advertising, intending to transfer the same meanings for the advertised brand. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-10-25 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-03-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T19:48:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
RIBEIRO, Vanessa de Moraes. Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade. 2013. 150 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8933 |
identifier_str_mv |
RIBEIRO, Vanessa de Moraes. Corpo, propaganda de brasilidade: Gisele Bündchen na publicidade. 2013. 150 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8933 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8933/1/Dissert_Vanessa+MRibeiro.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
21b3ad894df2faa13de0774b989e25d9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352288702988288 |