O uso do GeoGebra para o ensino de geometria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4841 |
Resumo: | This work has the objective to introduce the effectiveness of the application of GeoGebra software as a tool to help in the teaching of geometry, and a technological resource can be of great value to teachers and students. To address the need of the school and teachers, by contacting the technological resources that can be implemented in teaching and improve the assimilation of certain concepts for students. As a way of reinforcing a reflection on the teaching of mathematics in public schools, the results of the SAEB of 2015 are presented, using the results as a form to diagnose, in which topics the students have difficulties in geometry. Collaboration with the propagation of the software and to collect data about its use in the classroom, it was selected the Colégio Estadual Evangelina Porto da Mota, located in the city of Duque de Caxias, in Rio de Janeiro, where activities were applicated with the GeoGebra to students of the 9th year of elementary school. The activities show that certain concepts can be better introduced when aided by software because of their ability to move objects and see it at different angles |
id |
UERJ_9cc29c31b8110eb9a40c54916a026c6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/4841 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Oliveira Junior, Rogerio Luiz Quintino dehttp://lattes.cnpq.br/2974982671525979Biazutti, Angela Cássiahttp://lattes.cnpq.br/1471977647200104Barbosa, Augusto Cesar de Castrohttp://lattes.cnpq.br/1734587740129156http://lattes.cnpq.br/7883653587641971Andrade, Pedro Paulo Tavares de2020-11-08T17:22:44Z2019-12-032017-05-16ANDRADE, Pedro Paulo Tavares de. O uso do GeoGebra para o ensino de geometria. 2017. 87 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4841This work has the objective to introduce the effectiveness of the application of GeoGebra software as a tool to help in the teaching of geometry, and a technological resource can be of great value to teachers and students. To address the need of the school and teachers, by contacting the technological resources that can be implemented in teaching and improve the assimilation of certain concepts for students. As a way of reinforcing a reflection on the teaching of mathematics in public schools, the results of the SAEB of 2015 are presented, using the results as a form to diagnose, in which topics the students have difficulties in geometry. Collaboration with the propagation of the software and to collect data about its use in the classroom, it was selected the Colégio Estadual Evangelina Porto da Mota, located in the city of Duque de Caxias, in Rio de Janeiro, where activities were applicated with the GeoGebra to students of the 9th year of elementary school. The activities show that certain concepts can be better introduced when aided by software because of their ability to move objects and see it at different anglesEste trabalho possui como meta apresentar a eficácia da utilização do software GeoGebra como ferramenta para auxiliar no ensino de geometria, mostrando o quanto um recurso tecnológico pode ser de grande valia para professores e alunos. Aborda a necessidade da escola e de professores estarem em contato com os recursos tecnológicos que podem ser implementados no ensino para melhorar a assimilação de determinados conceitos por parte dos alunos. Como forma de reforçar uma reflexão sobre o ensino de matemática nas escolas públicas, é apresentado os resultados do SAEB de 2015, usando esses resultados como forma de diagnosticar quais tópicos os alunos possuem dificuldades em geometria. Colaborando com a propagação do software e para coletar dados sobre sua utilização em sala de aula, foi selecionado o colégio Estadual Evangelina Porto da Mota, localizado no município de Duque de Caxias, Rio de Janeiro; onde foram aplicadas atividades com o GeoGebra para alunos do 9º ano do ensino fundamental. As atividades mostram que determinados conceitos podem ser melhor introduzidos quando auxiliados pelo software por sua possibilidade de movimentar objetos e ver em ângulos distintos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:22:44Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Pedro Andrade.pdf: 1778185 bytes, checksum: 3264d9252a0d9e23736f63af697e6b4f (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:22:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Pedro Andrade.pdf: 1778185 bytes, checksum: 3264d9252a0d9e23736f63af697e6b4f (MD5) Previous issue date: 2017-05-16Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaTechnological advancementTechnological resourcesGeoGebraSAEBDynamic geometryAvanços tecnológicosRecursos tecnológicosGeoGebraSAEBGeometria dinâmicaGeometria Estudo e ensinoEnsino auxiliado por computadorCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO uso do GeoGebra para o ensino de geometriaO uso do GeoGebra para o ensino de geometriaThe use of GeoGebra in the teaching of geometryThe use of GeoGebra in the teaching of geometryinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao_Pedro Andrade.pdfapplication/pdf1778185http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4841/1/Dissertacao_Pedro+Andrade.pdf3264d9252a0d9e23736f63af697e6b4fMD511/48412024-02-27 15:41:09.32oai:www.bdtd.uerj.br:1/4841Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O uso do GeoGebra para o ensino de geometria O uso do GeoGebra para o ensino de geometria |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The use of GeoGebra in the teaching of geometry The use of GeoGebra in the teaching of geometry |
title |
O uso do GeoGebra para o ensino de geometria |
spellingShingle |
O uso do GeoGebra para o ensino de geometria Andrade, Pedro Paulo Tavares de Technological advancement Technological resources GeoGebra SAEB Dynamic geometry Avanços tecnológicos Recursos tecnológicos GeoGebra SAEB Geometria dinâmica Geometria Estudo e ensino Ensino auxiliado por computador CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
O uso do GeoGebra para o ensino de geometria |
title_full |
O uso do GeoGebra para o ensino de geometria |
title_fullStr |
O uso do GeoGebra para o ensino de geometria |
title_full_unstemmed |
O uso do GeoGebra para o ensino de geometria |
title_sort |
O uso do GeoGebra para o ensino de geometria |
author |
Andrade, Pedro Paulo Tavares de |
author_facet |
Andrade, Pedro Paulo Tavares de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira Junior, Rogerio Luiz Quintino de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2974982671525979 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Biazutti, Angela Cássia |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1471977647200104 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Barbosa, Augusto Cesar de Castro |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1734587740129156 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7883653587641971 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Pedro Paulo Tavares de |
contributor_str_mv |
Oliveira Junior, Rogerio Luiz Quintino de Biazutti, Angela Cássia Barbosa, Augusto Cesar de Castro |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Technological advancement Technological resources GeoGebra SAEB Dynamic geometry |
topic |
Technological advancement Technological resources GeoGebra SAEB Dynamic geometry Avanços tecnológicos Recursos tecnológicos GeoGebra SAEB Geometria dinâmica Geometria Estudo e ensino Ensino auxiliado por computador CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avanços tecnológicos Recursos tecnológicos GeoGebra SAEB Geometria dinâmica Geometria Estudo e ensino Ensino auxiliado por computador |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work has the objective to introduce the effectiveness of the application of GeoGebra software as a tool to help in the teaching of geometry, and a technological resource can be of great value to teachers and students. To address the need of the school and teachers, by contacting the technological resources that can be implemented in teaching and improve the assimilation of certain concepts for students. As a way of reinforcing a reflection on the teaching of mathematics in public schools, the results of the SAEB of 2015 are presented, using the results as a form to diagnose, in which topics the students have difficulties in geometry. Collaboration with the propagation of the software and to collect data about its use in the classroom, it was selected the Colégio Estadual Evangelina Porto da Mota, located in the city of Duque de Caxias, in Rio de Janeiro, where activities were applicated with the GeoGebra to students of the 9th year of elementary school. The activities show that certain concepts can be better introduced when aided by software because of their ability to move objects and see it at different angles |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-05-16 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-12-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-11-08T17:22:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ANDRADE, Pedro Paulo Tavares de. O uso do GeoGebra para o ensino de geometria. 2017. 87 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4841 |
identifier_str_mv |
ANDRADE, Pedro Paulo Tavares de. O uso do GeoGebra para o ensino de geometria. 2017. 87 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4841 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4841/1/Dissertacao_Pedro+Andrade.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3264d9252a0d9e23736f63af697e6b4f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728614474907648 |