A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Alexandre Rodrigues de Frias
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12138
Resumo: There is a great discussion about the similarities and differences between historical and fictional narratives. Guided by the notion of historical conscience developed by Jörn Rüsen and the relation between time and narrative, by Paul Ricoueur, this research aims to discuss the convenience of promoting an exchange between science and fiction within History Teaching practices. Arguing from theoretical reflections followed by experiments developed with students in the final grades of elementary school, this research aims to find, within the intersection between Literature and History, a means to provide a link between scholarly and non-scholarly knowledge in advantage of the narrative competence maturation. In order to articulate the most recent discussions in the field of the Didactic of History and the teaching of History, this research is intended to teachers of basic education, targeting to provide a new reference to reflect on the approach and method they apply to their educational practices.
id UERJ_9e1f4516ef86738c48aee3c824563ecb
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/12138
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiukhttp://lattes.cnpq.br/2084993373301484Anhorn, Carmen Teresa Gabrielhttp://lattes.cnpq.br/1694025822300848Gonçalves, Marcia de Almeidahttp://lattes.cnpq.br/6119231074162915http://lattes.cnpq.br/2447419932648333Barbosa, Alexandre Rodrigues de Frias2021-01-06T19:43:59Z2018-02-052016-07-28http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12138There is a great discussion about the similarities and differences between historical and fictional narratives. Guided by the notion of historical conscience developed by Jörn Rüsen and the relation between time and narrative, by Paul Ricoueur, this research aims to discuss the convenience of promoting an exchange between science and fiction within History Teaching practices. Arguing from theoretical reflections followed by experiments developed with students in the final grades of elementary school, this research aims to find, within the intersection between Literature and History, a means to provide a link between scholarly and non-scholarly knowledge in advantage of the narrative competence maturation. In order to articulate the most recent discussions in the field of the Didactic of History and the teaching of History, this research is intended to teachers of basic education, targeting to provide a new reference to reflect on the approach and method they apply to their educational practices.A discussão a respeito das semelhanças e diferenças entre as narrativas histórica e ficcional é longa. Orientado pela noção de consciência histórica trazida por Jörn Rüsen e a relação entre o tempo e a narrativa de Paul Ricoeur, o presente trabalho procura discutir a conveniência de promover o intercâmbio entre ciência e ficção no âmbito das práticas de ensino de História. Argumentando a partir de reflexões teóricas seguidas por experimentos realizados com estudantes das séries finais do ensino fundamental, este trabalho busca na intersecção entre literatura e História um meio de proporcionar o contato entre saberes escolares e não-escolares em proveito do amadurecimento da competência narrativa. Procurando articular as mais recentes discussões no campo da Didática da História e do ensino de História, este estudo é destinado aos docentes da educação básica, buscando oferecer-lhes uma referência a mais para refletir acerca da abordagem e do método que empregam na sua prática educativa.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:43:59Z No. of bitstreams: 1 Alexandre Barbosa.pdf: 3016573 bytes, checksum: aec11ccb5ba43b497a65e5fd17c3e4bc (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:43:59Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Alexandre Barbosa.pdf: 3016573 bytes, checksum: aec11ccb5ba43b497a65e5fd17c3e4bc (MD5) Previous issue date: 2016-07-28Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresNarrative competanceHistorical learningHistorical imaginationHistorical conscienceCompetência narrativaAprendizagem históricaImaginação históricaConsciência históricaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAA narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de siNarrative as an essay to the learning of History: art and fiction in the constitution of time and selfinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALAlexandre Barbosa.pdfapplication/pdf3016573http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12138/1/Alexandre+Barbosa.pdfaec11ccb5ba43b497a65e5fd17c3e4bcMD511/121382024-02-27 15:44:20.647oai:www.bdtd.uerj.br:1/12138Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:44:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Narrative as an essay to the learning of History: art and fiction in the constitution of time and self
title A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si
spellingShingle A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si
Barbosa, Alexandre Rodrigues de Frias
Narrative competance
Historical learning
Historical imagination
Historical conscience
Competência narrativa
Aprendizagem histórica
Imaginação histórica
Consciência histórica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si
title_full A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si
title_fullStr A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si
title_full_unstemmed A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si
title_sort A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si
author Barbosa, Alexandre Rodrigues de Frias
author_facet Barbosa, Alexandre Rodrigues de Frias
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2084993373301484
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Anhorn, Carmen Teresa Gabriel
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1694025822300848
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Gonçalves, Marcia de Almeida
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6119231074162915
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2447419932648333
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Alexandre Rodrigues de Frias
contributor_str_mv Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk
Anhorn, Carmen Teresa Gabriel
Gonçalves, Marcia de Almeida
dc.subject.eng.fl_str_mv Narrative competance
Historical learning
Historical imagination
Historical conscience
topic Narrative competance
Historical learning
Historical imagination
Historical conscience
Competência narrativa
Aprendizagem histórica
Imaginação histórica
Consciência histórica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
dc.subject.por.fl_str_mv Competência narrativa
Aprendizagem histórica
Imaginação histórica
Consciência histórica
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description There is a great discussion about the similarities and differences between historical and fictional narratives. Guided by the notion of historical conscience developed by Jörn Rüsen and the relation between time and narrative, by Paul Ricoueur, this research aims to discuss the convenience of promoting an exchange between science and fiction within History Teaching practices. Arguing from theoretical reflections followed by experiments developed with students in the final grades of elementary school, this research aims to find, within the intersection between Literature and History, a means to provide a link between scholarly and non-scholarly knowledge in advantage of the narrative competence maturation. In order to articulate the most recent discussions in the field of the Didactic of History and the teaching of History, this research is intended to teachers of basic education, targeting to provide a new reference to reflect on the approach and method they apply to their educational practices.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-07-28
dc.date.available.fl_str_mv 2018-02-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-06T19:43:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12138
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12138
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12138/1/Alexandre+Barbosa.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv aec11ccb5ba43b497a65e5fd17c3e4bc
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352312307482624