A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12138 |
Resumo: | There is a great discussion about the similarities and differences between historical and fictional narratives. Guided by the notion of historical conscience developed by Jörn Rüsen and the relation between time and narrative, by Paul Ricoueur, this research aims to discuss the convenience of promoting an exchange between science and fiction within History Teaching practices. Arguing from theoretical reflections followed by experiments developed with students in the final grades of elementary school, this research aims to find, within the intersection between Literature and History, a means to provide a link between scholarly and non-scholarly knowledge in advantage of the narrative competence maturation. In order to articulate the most recent discussions in the field of the Didactic of History and the teaching of History, this research is intended to teachers of basic education, targeting to provide a new reference to reflect on the approach and method they apply to their educational practices. |
id |
UERJ_9e1f4516ef86738c48aee3c824563ecb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/12138 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiukhttp://lattes.cnpq.br/2084993373301484Anhorn, Carmen Teresa Gabrielhttp://lattes.cnpq.br/1694025822300848Gonçalves, Marcia de Almeidahttp://lattes.cnpq.br/6119231074162915http://lattes.cnpq.br/2447419932648333Barbosa, Alexandre Rodrigues de Frias2021-01-06T19:43:59Z2018-02-052016-07-28http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12138There is a great discussion about the similarities and differences between historical and fictional narratives. Guided by the notion of historical conscience developed by Jörn Rüsen and the relation between time and narrative, by Paul Ricoueur, this research aims to discuss the convenience of promoting an exchange between science and fiction within History Teaching practices. Arguing from theoretical reflections followed by experiments developed with students in the final grades of elementary school, this research aims to find, within the intersection between Literature and History, a means to provide a link between scholarly and non-scholarly knowledge in advantage of the narrative competence maturation. In order to articulate the most recent discussions in the field of the Didactic of History and the teaching of History, this research is intended to teachers of basic education, targeting to provide a new reference to reflect on the approach and method they apply to their educational practices.A discussão a respeito das semelhanças e diferenças entre as narrativas histórica e ficcional é longa. Orientado pela noção de consciência histórica trazida por Jörn Rüsen e a relação entre o tempo e a narrativa de Paul Ricoeur, o presente trabalho procura discutir a conveniência de promover o intercâmbio entre ciência e ficção no âmbito das práticas de ensino de História. Argumentando a partir de reflexões teóricas seguidas por experimentos realizados com estudantes das séries finais do ensino fundamental, este trabalho busca na intersecção entre literatura e História um meio de proporcionar o contato entre saberes escolares e não-escolares em proveito do amadurecimento da competência narrativa. Procurando articular as mais recentes discussões no campo da Didática da História e do ensino de História, este estudo é destinado aos docentes da educação básica, buscando oferecer-lhes uma referência a mais para refletir acerca da abordagem e do método que empregam na sua prática educativa.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:43:59Z No. of bitstreams: 1 Alexandre Barbosa.pdf: 3016573 bytes, checksum: aec11ccb5ba43b497a65e5fd17c3e4bc (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:43:59Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Alexandre Barbosa.pdf: 3016573 bytes, checksum: aec11ccb5ba43b497a65e5fd17c3e4bc (MD5) Previous issue date: 2016-07-28Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresNarrative competanceHistorical learningHistorical imaginationHistorical conscienceCompetência narrativaAprendizagem históricaImaginação históricaConsciência históricaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAA narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de siNarrative as an essay to the learning of History: art and fiction in the constitution of time and selfinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALAlexandre Barbosa.pdfapplication/pdf3016573http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12138/1/Alexandre+Barbosa.pdfaec11ccb5ba43b497a65e5fd17c3e4bcMD511/121382024-02-27 15:44:20.647oai:www.bdtd.uerj.br:1/12138Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:44:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Narrative as an essay to the learning of History: art and fiction in the constitution of time and self |
title |
A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si |
spellingShingle |
A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si Barbosa, Alexandre Rodrigues de Frias Narrative competance Historical learning Historical imagination Historical conscience Competência narrativa Aprendizagem histórica Imaginação histórica Consciência histórica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si |
title_full |
A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si |
title_fullStr |
A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si |
title_full_unstemmed |
A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si |
title_sort |
A narrativa como ensaio para aprendizagem da História: arte e ficção na constituição do tempo e de si |
author |
Barbosa, Alexandre Rodrigues de Frias |
author_facet |
Barbosa, Alexandre Rodrigues de Frias |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2084993373301484 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Anhorn, Carmen Teresa Gabriel |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1694025822300848 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Gonçalves, Marcia de Almeida |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6119231074162915 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2447419932648333 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Alexandre Rodrigues de Frias |
contributor_str_mv |
Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk Anhorn, Carmen Teresa Gabriel Gonçalves, Marcia de Almeida |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Narrative competance Historical learning Historical imagination Historical conscience |
topic |
Narrative competance Historical learning Historical imagination Historical conscience Competência narrativa Aprendizagem histórica Imaginação histórica Consciência histórica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competência narrativa Aprendizagem histórica Imaginação histórica Consciência histórica |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
There is a great discussion about the similarities and differences between historical and fictional narratives. Guided by the notion of historical conscience developed by Jörn Rüsen and the relation between time and narrative, by Paul Ricoueur, this research aims to discuss the convenience of promoting an exchange between science and fiction within History Teaching practices. Arguing from theoretical reflections followed by experiments developed with students in the final grades of elementary school, this research aims to find, within the intersection between Literature and History, a means to provide a link between scholarly and non-scholarly knowledge in advantage of the narrative competence maturation. In order to articulate the most recent discussions in the field of the Didactic of History and the teaching of History, this research is intended to teachers of basic education, targeting to provide a new reference to reflect on the approach and method they apply to their educational practices. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-07-28 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-02-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-06T19:43:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12138 |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12138 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12138/1/Alexandre+Barbosa.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
aec11ccb5ba43b497a65e5fd17c3e4bc |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728663688773632 |