Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Luma Doné
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8416
Resumo: The present dissertation analyzed the formulation of affirmative action policies for public higher education in the Brazilian National Congress that originated the law 12.711/12. Based on the content analysis method, the research was based on documents produced in the Federal Chamber of Deputies and the Senate. From the perspective of the public policy cycle formulated by Stephen Ball, it was tried to understand which groups were contemplated with this type of policy as well as the actors involved in the development. As a result, we noticed that there was a preference in the reserve of vacancies as a modality of affirmative actions and public school students as a target group. In the same way, we try to analyze the arguments present in the creation of the law. We find the justification of income inequality being mobilized recurrently by the actors.
id UERJ_a64c231f2c9484cad95f0c5975477886
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/8416
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Garchet, Helena Maria Bomenyhttp://lattes.cnpq.br/5712027573089549Sento-sé, João Trajano de Limahttp://lattes.cnpq.br/5772350814776970Vieira, Andréa Lopes da Costahttp://lattes.cnpq.br/4453051972658627http://lattes.cnpq.br/0183774473829582Miranda, Luma Doné2021-01-05T19:30:09Z2019-05-302018-03-14MIRANDA, Luma Doné. Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional. 2018. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8416The present dissertation analyzed the formulation of affirmative action policies for public higher education in the Brazilian National Congress that originated the law 12.711/12. Based on the content analysis method, the research was based on documents produced in the Federal Chamber of Deputies and the Senate. From the perspective of the public policy cycle formulated by Stephen Ball, it was tried to understand which groups were contemplated with this type of policy as well as the actors involved in the development. As a result, we noticed that there was a preference in the reserve of vacancies as a modality of affirmative actions and public school students as a target group. In the same way, we try to analyze the arguments present in the creation of the law. We find the justification of income inequality being mobilized recurrently by the actors.A presente dissertação analisou a formulação de políticas de ações afirmativas para o ensino superior público no Congresso Nacional Brasileiro que originaram a lei nº 12.711/12. A partir do método de análise de conteúdo, a pesquisa esteve pautada nos documentos produzidos na Câmara dos Deputados Federais e no Senado. Sob a perspectiva do ciclo da política pública formulado por Stephen Ball, buscou-se compreender quais grupos foram contemplados com este tipo de política bem como os atores envolvidos no desenvolvimento. Como resultado, percebemos que havia uma preferencia na reserva de vagas como modalidade das ações afirmativas e dos estudantes de escola pública como grupo alvo. Do mesmo modo, procuramos analisar os argumentos presentes na criação da lei. Encontramos a justificativa da desigualdade de renda sendo mobilizada de forma recorrente pelos atores.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:30:09Z No. of bitstreams: 1 Luma Done Miranda.pdf: 1200091 bytes, checksum: 9416d298f681fb98e58eb7ce5e1df7cf (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:30:09Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Luma Done Miranda.pdf: 1200091 bytes, checksum: 9416d298f681fb98e58eb7ce5e1df7cf (MD5) Previous issue date: 2018-03-14Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisUERJBRCentro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências HumanasAffirmative actionsCollege educationPublic policyAções afirmativasEnsino superiorPolítica públicaPrograma de ações afirmativasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAAções afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso NacionalAffirmative actions in College Education: the debate in the national congressinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertação - Luma Doné Miranda - 2018 - Completa.pdfDissertação - Luma Doné Miranda - 2018 - Completa.pdfapplication/pdf1013528http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8416/2/Disserta%C3%A7%C3%A3o+-+Luma+Don%C3%A9+Miranda+-+2018+-+Completa.pdf4ee85c5f5ba7c0c5fc7893829148a2f8MD521/84162024-02-27 14:09:51.145oai:www.bdtd.uerj.br:1/8416Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T17:09:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Affirmative actions in College Education: the debate in the national congress
title Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional
spellingShingle Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional
Miranda, Luma Doné
Affirmative actions
College education
Public policy
Ações afirmativas
Ensino superior
Política pública
Programa de ações afirmativas
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
title_short Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional
title_full Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional
title_fullStr Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional
title_full_unstemmed Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional
title_sort Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional
author Miranda, Luma Doné
author_facet Miranda, Luma Doné
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Garchet, Helena Maria Bomeny
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5712027573089549
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Sento-sé, João Trajano de Lima
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5772350814776970
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Vieira, Andréa Lopes da Costa
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4453051972658627
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0183774473829582
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Luma Doné
contributor_str_mv Garchet, Helena Maria Bomeny
Sento-sé, João Trajano de Lima
Vieira, Andréa Lopes da Costa
dc.subject.eng.fl_str_mv Affirmative actions
College education
Public policy
topic Affirmative actions
College education
Public policy
Ações afirmativas
Ensino superior
Política pública
Programa de ações afirmativas
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
dc.subject.por.fl_str_mv Ações afirmativas
Ensino superior
Política pública
Programa de ações afirmativas
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
description The present dissertation analyzed the formulation of affirmative action policies for public higher education in the Brazilian National Congress that originated the law 12.711/12. Based on the content analysis method, the research was based on documents produced in the Federal Chamber of Deputies and the Senate. From the perspective of the public policy cycle formulated by Stephen Ball, it was tried to understand which groups were contemplated with this type of policy as well as the actors involved in the development. As a result, we noticed that there was a preference in the reserve of vacancies as a modality of affirmative actions and public school students as a target group. In the same way, we try to analyze the arguments present in the creation of the law. We find the justification of income inequality being mobilized recurrently by the actors.
publishDate 2018
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-03-14
dc.date.available.fl_str_mv 2019-05-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T19:30:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MIRANDA, Luma Doné. Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional. 2018. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8416
identifier_str_mv MIRANDA, Luma Doné. Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional. 2018. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8416
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8416/2/Disserta%C3%A7%C3%A3o+-+Luma+Don%C3%A9+Miranda+-+2018+-+Completa.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 4ee85c5f5ba7c0c5fc7893829148a2f8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352284711059456