Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8416 |
Resumo: | The present dissertation analyzed the formulation of affirmative action policies for public higher education in the Brazilian National Congress that originated the law 12.711/12. Based on the content analysis method, the research was based on documents produced in the Federal Chamber of Deputies and the Senate. From the perspective of the public policy cycle formulated by Stephen Ball, it was tried to understand which groups were contemplated with this type of policy as well as the actors involved in the development. As a result, we noticed that there was a preference in the reserve of vacancies as a modality of affirmative actions and public school students as a target group. In the same way, we try to analyze the arguments present in the creation of the law. We find the justification of income inequality being mobilized recurrently by the actors. |
id |
UERJ_a64c231f2c9484cad95f0c5975477886 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/8416 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Garchet, Helena Maria Bomenyhttp://lattes.cnpq.br/5712027573089549Sento-sé, João Trajano de Limahttp://lattes.cnpq.br/5772350814776970Vieira, Andréa Lopes da Costahttp://lattes.cnpq.br/4453051972658627http://lattes.cnpq.br/0183774473829582Miranda, Luma Doné2021-01-05T19:30:09Z2019-05-302018-03-14MIRANDA, Luma Doné. Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional. 2018. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8416The present dissertation analyzed the formulation of affirmative action policies for public higher education in the Brazilian National Congress that originated the law 12.711/12. Based on the content analysis method, the research was based on documents produced in the Federal Chamber of Deputies and the Senate. From the perspective of the public policy cycle formulated by Stephen Ball, it was tried to understand which groups were contemplated with this type of policy as well as the actors involved in the development. As a result, we noticed that there was a preference in the reserve of vacancies as a modality of affirmative actions and public school students as a target group. In the same way, we try to analyze the arguments present in the creation of the law. We find the justification of income inequality being mobilized recurrently by the actors.A presente dissertação analisou a formulação de políticas de ações afirmativas para o ensino superior público no Congresso Nacional Brasileiro que originaram a lei nº 12.711/12. A partir do método de análise de conteúdo, a pesquisa esteve pautada nos documentos produzidos na Câmara dos Deputados Federais e no Senado. Sob a perspectiva do ciclo da política pública formulado por Stephen Ball, buscou-se compreender quais grupos foram contemplados com este tipo de política bem como os atores envolvidos no desenvolvimento. Como resultado, percebemos que havia uma preferencia na reserva de vagas como modalidade das ações afirmativas e dos estudantes de escola pública como grupo alvo. Do mesmo modo, procuramos analisar os argumentos presentes na criação da lei. Encontramos a justificativa da desigualdade de renda sendo mobilizada de forma recorrente pelos atores.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:30:09Z No. of bitstreams: 1 Luma Done Miranda.pdf: 1200091 bytes, checksum: 9416d298f681fb98e58eb7ce5e1df7cf (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:30:09Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Luma Done Miranda.pdf: 1200091 bytes, checksum: 9416d298f681fb98e58eb7ce5e1df7cf (MD5) Previous issue date: 2018-03-14Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisUERJBRCentro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências HumanasAffirmative actionsCollege educationPublic policyAções afirmativasEnsino superiorPolítica públicaPrograma de ações afirmativasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAAções afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso NacionalAffirmative actions in College Education: the debate in the national congressinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertação - Luma Doné Miranda - 2018 - Completa.pdfDissertação - Luma Doné Miranda - 2018 - Completa.pdfapplication/pdf1013528http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8416/2/Disserta%C3%A7%C3%A3o+-+Luma+Don%C3%A9+Miranda+-+2018+-+Completa.pdf4ee85c5f5ba7c0c5fc7893829148a2f8MD521/84162024-02-27 14:09:51.145oai:www.bdtd.uerj.br:1/8416Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T17:09:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Affirmative actions in College Education: the debate in the national congress |
title |
Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional |
spellingShingle |
Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional Miranda, Luma Doné Affirmative actions College education Public policy Ações afirmativas Ensino superior Política pública Programa de ações afirmativas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
title_short |
Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional |
title_full |
Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional |
title_fullStr |
Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional |
title_full_unstemmed |
Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional |
title_sort |
Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional |
author |
Miranda, Luma Doné |
author_facet |
Miranda, Luma Doné |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Garchet, Helena Maria Bomeny |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5712027573089549 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Sento-sé, João Trajano de Lima |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5772350814776970 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Vieira, Andréa Lopes da Costa |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4453051972658627 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0183774473829582 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Luma Doné |
contributor_str_mv |
Garchet, Helena Maria Bomeny Sento-sé, João Trajano de Lima Vieira, Andréa Lopes da Costa |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Affirmative actions College education Public policy |
topic |
Affirmative actions College education Public policy Ações afirmativas Ensino superior Política pública Programa de ações afirmativas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ações afirmativas Ensino superior Política pública Programa de ações afirmativas |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
description |
The present dissertation analyzed the formulation of affirmative action policies for public higher education in the Brazilian National Congress that originated the law 12.711/12. Based on the content analysis method, the research was based on documents produced in the Federal Chamber of Deputies and the Senate. From the perspective of the public policy cycle formulated by Stephen Ball, it was tried to understand which groups were contemplated with this type of policy as well as the actors involved in the development. As a result, we noticed that there was a preference in the reserve of vacancies as a modality of affirmative actions and public school students as a target group. In the same way, we try to analyze the arguments present in the creation of the law. We find the justification of income inequality being mobilized recurrently by the actors. |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-03-14 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-05-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T19:30:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MIRANDA, Luma Doné. Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional. 2018. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8416 |
identifier_str_mv |
MIRANDA, Luma Doné. Ações afirmativas no Ensino Superior: o debate no Congresso Nacional. 2018. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8416 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8416/2/Disserta%C3%A7%C3%A3o+-+Luma+Don%C3%A9+Miranda+-+2018+-+Completa.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4ee85c5f5ba7c0c5fc7893829148a2f8 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728635694940160 |